"כואב הלב לראות איך העצים הוותיקים, שנטעו לפני כ-84 שנה, מאבדים את הצבע הירוק שלהם בהדרגה ומתחילים להתייבש", אומרים דיירים המתגוררים סמוך לגן שאול (גן הקופים) ברמת גן, העובר בימים אלה תהליך של שימור ושדרוג.

"לפני כחצי שנה, ראינו טרקטור שמבצע חפירות בעומק של כשני מטרים סמוך לשדרה של 13 עצי פיקוס ותיקים בכניסה לגן. החפירה העמוקה, שנעשתה כנראה ללא פיקוח של אגרונום, גרמה לקטיעת השורשים העמוקים של העצים הענקיים", מספר בני כנען, הפעיל הוותיק למען שימור הגן המיתולוגי וטיפוחו. לדבריו, "תוך כמה חודשים ראינו שהעצים מתחילים לאבד את הצבע הירוק הכהה, להצהיב ולהתייבש".

דייר אחר, המתגורר גם הוא מול הגן הוותיק, הוסיף: "העצים האלה הם נכס חשוב, שיוצר נוף מיוחד. ראיתי כיצד הם הולכים ומתייבשים, ושהשורשים בצדם המזרחי נקטעו בחפירה שנעשתה. חייבים להציל אותם".

כנען החל להשקות את השורשים שלא נפגעו בצדם המערבי של העצים. בכל לילה אני מביא צינור השקיה ומשקה את העצים האלה על חשבוני. הם מאוד חשובים ונעשה הכול כדי להציל אותם". לדבריו, לאחרונה נראתה התאוששות קלה של העלים בחלק מהעצים, אבל זה עדיין לא מספק. "חייבים שאגרונום מטעם העירייה יגיע ויגבש תוכנית להצלת העצים האלה. קשה לראות את הגן הוותיק ללא העצים שבכניסה".

כנען ביקש לציין, שהקבלן המבצע את העבודות במקום עושה זאת על פי ההנחיות שקיבל, ולבקשת הדיירים, גם הוא דואג להשקות את העצים. זאת, לאחר שבעירייה הזמינו דו"ח של מומחים וממנו עולה, כי לא נשקפת סכנה לעצים. בממצאים שנמצאו בבדיקה בשטח נכתב:

"בשטח הפארק יש 13 עצי פיקוס בוגרים, הנטועים בצמידות ומעל מדרגות. העצים נטועים בערוגה רחבה. בעבר, בקרבת העצים, היוה מדשאה ושיחים שהושקו באופן רציף, והקרקע באתר היא כורכר חולי. "זוהו מספר שורשים שנקרעו בעת עבודות הפיתוח, אם כי השורשים שנפגעו בקרבת העצים הם קטנים יחסית".

בדוח מצוין עוד: "ניתן לזהות, כי עצי הפיקוס אכן מציגים מופע עלוותי דליל מעט ביחס למופע הטבעי. עם זאת, העלווה עודנה חיונית ומצבם הבריאותי של העצים נראה טוב. כיוון שהשטח בו נטועים העצים היה לאורך שנים רווי השקיה, עם הפסקת השקיית המדשאה והשיחים, זמינות המים לעצים פחתה. יש לזכור כי האדמה היא חולית ויכולת אחיזת המים שלה היא יחסית נמוכה.

"על אף האמור, אנו מעריכים כי העצים יתאוששו בעת עונת החורף. הממצאים מבהירים, שלא נשקפת להם סכנה והם יהוו חלק מהגן המשוקם". עם זאת, מציין הדוח, כי יש לבצע הסדרה של מערכת השקיה בהקדם, באמצעות צינורות טפטוף לכל שורת העצים, ולבצע השקיה שוטפת עד לתחילת גשמים משמעותיים ותכופים. עוד ממליץ הדוח, לעקוב אחר התאוששות העצים לאחר הסדרת מערכת ההשקיה,  ולבצע חיתוך מבוקר של שורשים שנקרעו במסגרת עבודות החפירה. "יש להקפיד כי עבודות חפירה בקרבת העצים יעשו בליווי אגרונומי", צוין עוד בהמלצות.

מהעירייה נמסר: "העירייה פועלת בכל העיר על מנת לשמר ולטפח ריאות ירוקות, וברגישות יתרה בגן הקופים, לאור משמעותו ההיסטורית וייחודיותו. העירייה פועלת בליווי צמוד של אגרונום, שקבע כי עצי הפיקוס אכן מציגים מופע עלוותי דליל מעט ביחס למופע הטבעי. עם זאת, העלווה עודנה חיונית ומצבם הבריאותי של העצים נראה טוב. יתרה מכך, בצמוד לעצים יש עץ רחוב שלא בשטח העבודות בעל מופע דומה.

על פי הערכת האגרונום, אין סכנה לעצים והם יתאוששו בעת עונת החורף. בנוסף, העירייה מבצעת את כל המלצות האגרונום. הקבלן הונחה להתקין מיד מערכת השקיה לצורך המשך רציף של השקיית העצים, וביצוע חיתוך מבוקר של שורשים שנקרעו. העיריה גאה בתושביה מלאי האהבה והדאגה לעצי העיר, המגלים ערנות לכל שינוי במצבם". 

כחלק מהתוכנית לשדרוג הגנים הציבוריים הגדולים במרכז העיר – גן שאול, גן אברהם וגן דוד המלך, החל השנה פרויקט השיקום והשימור של גן שאול, המוערך בכשמונה מיליון שקל. העבודות כוללות, בין היתר, את שימור ושיקום השבילים, שחזור בריכת הנוי הגדולה, שבמרכזה תהיה מזרקה וממנה המים יזרמו במפלים, וכן שתילת צמחייה והתקנת ריהוט גן ותאורה דקורטיבית. בנוסף, כוללת התוכנית הצבת מתקני משחק מעל למאגר המים. אבל זה יקרה, רק לאחר שתאגיד המים יסיים לבצע את עבודות התחזוקה במאגר הוותיק.

על פי התוכנית, עד סוף דצמבר אמור להסתיים שלב א' של הפרויקט המורכב ואז הגן ייפתח, בתקווה ש-15 עצי הפיקוס שבכניסה אליו כבר יהיו ירוקים יותר. כנען, שהוא גם ההיסטוריון של הגן, מספר שהוא הוקם לפני כ-84 שנה, ובתחילה הוא נקרא גן הנשיאים. בשנת 1945 שונה שמו לגן שאול, על שמו של הסופר שאול טשרניחובסקי.

בגן הוקמה פינת חי, שכללה קופים, ומכאן הכינוי של הגן, שדורות של רמת גנים גדלו עליו – גן הקופים. במשך שנים ארוכות, בעיקר בסופי שבוע, היה הגן מוקד עלייה לרגל למשפחות עם ילדים, שהגיעו מכל הארץ לצפות בקופים ובפינת החי, שבלב רמת גן. בשנת 73' הועברו הקופים לספארי ברמת גן. אין תכנון להחזיר את הקופים לגן המיתולוגי, אבל בריכת הנוי והמפלים עתידים להחזיר לגן לפחות חלק מהקסם שאבד לו עם השנים.