"יש סיפוק עצום ביצירה עצמית", מספר אריאל יורזרי, מהנדס לתעשייה וניהול, שמדריך להנאתו סדנאות לנגרות במרכז המייקרס החדש, שנחנך סמוך לצומת מסובים ברמת גן. "בזמנו, בשיעורי מלאכה בבית הספר היסודי ברמת חן, היה לנו מורה מיתולוגי לנגרות, שקראו לו קצב. מאז, אני מאוד אוהב את עבודות הנגרות, אבל אבא שלי רצה שאלמד הנדסה, אז אני עובד עד היום כמהנדס. יצירות הנגרות והסדנאות הן עבורי חזרה לשורשים", הוא מספר.

כ-15 סדנאות במגוון תחומי אומנות, יצירה ותחביבים, החלו לפעול במרכז מייקרס, שהופך לאבן שואבת ליוצרים, אומנים, מתנדבים ורבים שאוהבים ליצור. הסדנאות כוללות, בין היתר, מקרמה, תפירה, ציור, פיסול בעיסת נייר, קרמיקה, נגרות, עבודה בברזל ותכשיטנות. במקביל לסדנאות, כל מי שירצה ליצור בעצמו, יוכל להגיע למייקרס, להשתמש בסביבת העבודה ובכלים, ליהנות מלווי מקצועי, ולשלם רק עבור השימוש היומי.

"הרעיון היה ליצור בית מלאכה וסדנאות קהילתיות", מספר סגן ראש עיריית רמת גן רועי ברזילי, שיזם והוביל את הפרויקט הייחודי. "יצרנו מתחם מרווח לעבודה עצמאית ולסדנאות יצירה, שיכלול גם הרצאות וירידים. יש בו מגוון עמדות מלאכה מאובזרות לנגרות, מסגרות, צביעה, אריגה, תפירה, תכשיטנות ותחומים ייחודיים נוספים. נוצר כאן שילוב מיוחד של יצירה קהילתית ומקום בילוי", ציין ברזילי בטקס חנוכת המרכז, במעמד ראש העירייה כרמל שאמה הכהן, מנכ"ל העירייה מוטי כהן, הסמנכ"ל יאיר דמארי והרב הראשי לרמת גן אהרון כץ, שהתקין את המזוזה וסיפר כי גיבוש התוכנית הייחודית והכשרת המקום נמשכו כשנתיים וחצי.

מתחם מייקרס, הממוקם ליד צומת מסובים, בצמוד למוסך העירייה, מול השירותים הווטרינריים, משתרע על שטח של כחמישה דונם. המתחם כולל מבנה בן כ-100 שנה, שיעבור עבודות שימור ושיפוץ ויהפוך לבית קפה ומקום בילוי ואירועים. בנוסף, כולל המתחם אולם גדול, שבו מרוכזות הסדנאות, הנגריה והמסגריה, עם חצר פסטורלית הנושקת לספארי. לדברי ברזילי, מפעל הבטון רדימיקס, הממוקם בסמוך, אמור להתפנות בקרוב, וייתכן שמתחם המייקרס יורחב.

"המבנה הוותיק הוא מהתקופה העותמנית. המתחם שימש כחאן, לעצירה ומנוחה של שיירות הסוסים והעגלות, שעשו את הדרך מיפו לירושלים. במקום בו ממוקם אולם המייקרס והנגריה, הייתה אורוות סוסים גדולה", מספרת איריס זיו, מנהלת פרויקטים בעיריית רמת גן, המנהלת גם את הפרויקט הזה. "לאחר הקמת המדינה, הוקם במקום בית הספר מפתן, שבו למדו מקצועות שונים, כמו סנדלרות, נגרות ומסגרות".

בשנות ה-70, עם סגירת בית הספר, עבר המבנה ההיסטורי מהפך נוסף, והחל לשמש כנגריה העירונית, שפעלה עד לאחרונה. "ייצרו כאן שולחנות, כיסאות וארונות למוסדות חינוך ומוסדות עירוניים", מספרת זיו. לדבריה, הנגריה העירונית, שפועלת בסיוע מתנדבים, תמשיך לעסוק בייצור מוצרי עץ מיוחדים לצרכי העיר ותשתלב במתחם המייקרס.

"יש לנו בנגריה כ-12 מתנדבים, חלקם נגרים וחלקם עוזרי נגרים. רבים רוצים לעבוד כאן, כי הסיפוק עצום. בנגריה יוצרים עבודות עץ לגני ילדים, בתי ספר וצרכים עירוניים נוספים", מספר מנהל הנגריה רחמים מעודה ומצביע על תיבות עץ גדולות ודקורטיביות, המיועדות לפחי אשפה בחוצות העיר.

"גיליתי שיש לי כישרון"

יצחק יוסף (70) מרמת גן, שבמשך כ-34 שנה עבר כנהג משאית באגף שפ"ע, מגיע בקביעות לנגריה. "יש לי סיפוק עצום מהיצירתיות. יש בשביל מה להתעורר בבוקר", הוא אומר. "העשייה יוצרת אושר פנימי וסיפוק אישי",  מוסיפה דורית אורנאי מרמת גן, מתנדבת בנגריה.

בצמוד לנגריה הגדולה, פועלת גם מסגריה לעבודות ברזל. שתיהן משתלבות במתחם ומספרות הדרכה, כלים וסביבת עבודה לחובבי עבודות העץ והברזל. "זו הזדמנות לחוות יצירה והגשמה אישית, בעבודה עצמאית ובסדנאות בבית מלאכה קהילתי", מציינים במייקרס. לדברי ברזילי, המתחם מיועד למגוון רחב של גילאים. "כולם יכולים לבוא כאן, מגיל 16 ועד 120", הוא מציין. "בעתיד יש כוונה לפתוח כאן בית מלאכה קהילתי לתיקוני מכשירי חשמל ואלקטרוניקה. יהיו מתנדבים שיגיעו לתקן את המכשירים שיביאו להם".

לצד עבודות הנגרות והמסגרות, המתחם מציע סדנאות ועבודות יצירה במגוון תחומים נוספים. סיור בין הדוכנים, שהוצבו באולם הגדול באירוע הפתיחה שהתקיים ביום שישי, יוצר תחושה של שיטוט במדרחוב נחלת בנימין בתל אביב, העשיר בדוכני יצירה. "אחרי הרבה שנים גיליתי שיש לי כישרון אומנותי", מספר תושבת ותיקה ברמת גן ומציגה תכשיט מרשים שיצרה. "התכשיט הזה ילווה אותי לכל מקום", היא מבטיחה.

נאווה אלנבוגן, המתגוררת ברמת גן, הציגה יצירות עבודת יד של תכשיטים מקפסולות קפה, והיא מתכוונת להדריך את מי שיגיע למקום בסודות האומנות הייחודית, ששורשיה בצרפת. על רקע עליית הפופולריות של קפסולות האספרסו גם בישראל, האומנות המיוחדת הזו מעוררת התעניינות גוברת. "כיף ליצור תכשיטים מהקפסולות, וזה גם בריא לשורש כף היד. בנוסף, יש סיפוק רב מהמפגש עם האנשים, שבאים ללמוד מקרוב, ויש כאן חדוות יצירה".

גילה בנימין מציעה סדנאות ליצירת פסיפס מקרמיקה. "הייתי גם במדרחוב בנחלת בנימין ואני מציירת במתנ"ס רמת השקמה. יש סיפוק עצום מהשילוב של קרמיקה ורובע על עץ, כדי חרס ושולחנות", היא מציינת ומציגה כמה מעבודותיה. לדבריה, סדנא של כשעתיים וחצי מקנה את היסודות ליצירה. שושי דורי, שלמדה אצלה במתנ"ס רמת השקמה, ממליצה בחום: "מאז שהכרתי אותה, אני אומנית".

האומנית, הפסלת והיוצרת יעל הררי מציעה קורס ליצירת אומנות מבדים, חוטי ברזל וחומרים נוספים למחזור. "השילוב יוצר אומנות וסיפוק אישי", היא מספרת. במקום מתקיימות גם סדנאות בתחומי התפירה והאריגה. ענבל גלבוע מגבעתיים, אומנית מקרמה, מציעה סדנה ייחודית לקשירת חוטים בטכניקות מיוחדות, המאפשרות ליצור מגוון פרטי ביגוד ואקססוריז. "יהיו סדנאות למתחילים ולמתקדמים", היא מציינת.

להשלמת האווירה, הוצבו בחצר ספסלי עץ הצופים לחיות הבר בספארי. "יש כאן אווירה מדהימה. זו יוזמה עירונית נהדרת", אומר רובי, תושב העיר, המשחק להנאתו שש-בש עם אדם שפגש במקום באקראי, כשהגיע לבית המלאכה הקהילתי.

שאמה הכהן הודיע, כי פעילות עצמאית במתחם תהיה כרוכה בתשלום סמלי בסך 50 שקל ליום, בהרשמה טלפונית או במייל, וכי הסדנאות השונות יהיו במחירים משתנים, אך בתשלום מוזל לתושבי העיר. ברזילי מעריך, שלמתחם יהיה ביקוש גבוה, ושהוא יהפוך לספינת דגל של יצירה קהילתית בעיר. "יש כאן משהו חדשני", הוא מציין בסיפוק.