המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לאסור על הוצאת היתרי בנייה במסגרת תמ"א 38 ברדיוס של עד 100 מטר ממתחמי תחנות המטרו. המשמעות המיידית של ההחלטה תשפיע על מאות בניינים ברמת גן ובגבעתיים, שלא יוכלו לבצע התחדשות עירונית במסגרת תמ"א בטווח הקצר, אבל בשתי העיריות מעריכים, כי בטווח הארוך ניתן יהיה להעלות את אחוזי הבנייה במסגרת פינוי-בינוי.

עוד נקבע בהחלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כי בתחום הטבעת הראשונה (עד כ-300 מטר מתחנת המטרו המתוכננת), יינתנו היתרים במסגרת תמ"א 38, אבל רק לאחר אישור יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ולאחר שמהנדס הוועדה המקומית הוכיח שאין בהיתר כדי לפגוע באפשרות לתכנון מתחמי עתידי בראייה כוללת. 

בנוסף, הבהירה המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כי בתחום הטבעת השנייה (800-300 מטר מתחנת המטרו) לא יוטלו הגבלות. כמו כן, קבעה המועצה, כי מגבלות אלה לא יחולו על היתרים שאושרו עד למועד ההחלטה, וכן בקשות לחיזוק מבנים מפני רעידות, שאינו כולל תוספת בנייה.

במועצה הארצית טוענים, כי ההחלטה יוצרת איזון בין הצורך להתחדשות כוללת ומואצת במרחב הסובב את תחנות המטרו, לבין האפשרות להתחדשות מגרשית. "תמ"א 70 למרחב תחנות המטרו תוביל את התכנון האורבני במטרופולין תל אביב בעשורים הקרובים", הסביר יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה שלומי הייזלר. "הצלחנו להגיע למנגנון ברור ויעיל, שמבוסס על מודל דינאמי, המאפשר התחדשות בסביבת תחנות המטרו וגם נותן פתרונות נקודתיים במקרה הצורך".

ברמת גן ובגבעתיים צפויות, נכון לעכשיו, ארבע תחנות מטרו. אחת בקרן הרחובות רא"ה ושדרות ירושלים ברמת גן. שנייה בצומת שדרות ירושלים ובן גוריון, שתהיה משותפת עם גבעתיים (בן גוריון-כצנלסון). תחנה נוספת תוקם ברחוב הרב לוין, שעל גבול בני ברק, או לא הרחק משם, בתחום השיפוט של בני ברק. עיריית רמת גן הודיעה, שהיא מעדיפה כי התחנה הנוספת תהיה בתחום השיפוט של בני ברק, והחלטה סופית בנושא טרם התקבלה על ידי מוסדות התכנון. בנוסף, מתוכננת תחנת מטרו בצומת כצנלסון-ויצמן בגבעתיים.

סגן ראש עיריית רמת גן ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רועי ברזילי העריך, כי בטווח המיידי, להחלטה תהיה השפעה על מאות בניינים. "גם אם תתקבל העמדה שלנו, שהתחנה הנוספת תהיה בבני ברק, ההחלטה על איסור בנייה במסגרת תמ"א 38 בטווח של 100 מטר, תחול על בניינים ברמת גן הסמוכים לבני ברק".

לדבריו, "לא ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה חדשים במסגרת תמ"א 38 בטווח של 100 מטר מהתחנות, ויש בכך פגיעה בבעלי דירות בבניינים הסמוכים לתחנות המתוכננות, אבל מדובר להערכתי בפגיעה לטווח הקצר. הכוונה היא שבטווח הארוך ניתן יהיה לבצע התחדשות עירונית במתחמים הסמוכים לתחנות במסגרת פינוי-בינוי, דבר שיגדיל משמעותית את זכויות הבנייה. בעלי דירות יפסידו בטווח הקצר, לנוכח ההקפאה של תמ"א 38, אבל עשויים להרוויח בטווח הארוך, בשל קבלת יותר זכויות בנייה במסגרת פינוי-בינוי".

גם המשנה לראש עיריית גבעתיים ומ"מ הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מושיק גולדשטיין העריך, שבטווח הקצר אכן תהיה השפעה על מאות בניינים הסמוכים לתחנות המטרו המתוכננות, אבל בטווח הארוך, זכויות הבנייה יעלו וניתן יהיה לבצע התחדשות עירונית במסגרת פינוי-בינוי. "אני מעריך שבעתיד תתאפשר בנייה גבוהה יותר בסמוך לתחנות הרכבת הקלה".

ראש עיריית גבעתיים רן קוניק: "לא חיכינו להחלטה של המועצה הארצית בעניין מדיניות קידום היתרים מכוח תמ"א 38 23 בסביבת תחנת המטרו בעיר. בתוכניות ההתחדשות שאנו מקדמים בעיר, הטמענו את עקרונות תוכנית תמ"א 70 בנושא זה. יש אזורים בעיר שסמוכים לתחנות, ואנו מקדמים עבורם תוכניות להתחדשות מתחמית".

קוניק ציין, שבין התוכניות המקודמות, מצויה תוכנית רצועת בן גוריון, שגובלת בתחנת בן גוריון-כצנלסון ותוכנית למרחב תחנת כצנלסון. "בנוסף, אנו מקדמים עם מסמך מדיניות להתחדשות כל ציר כצנלסון, שמתחיל משדרות ירושלים ברמת גן ומגיע עד לעמק ברכה בתל אביב. תוכנית המתאר הכוללנית מטמיעה את עקרונות תמ"א 70. מיפינו והגדרנו במדויק איפה ניתן לקדם תמ"א 38 והיכן התחדשות תתאפשר רק במתחם. באופן זה יצרנו ודאות תכנונית בעיר, במסגרת התוכנית העירונית שלנו ובכפוף לתוכניות הארציות", ציין קוניק.