"החשש הוא, שעם הגעת החורף, אוכלוסיית היעד שלא חוסנה נגד שפעת, תגרום לתחלואה ולעומסים כבדים במרפאות ובבתי החולים", מתריעה רכזת שפעת ובקרת אשפוז בשירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה מגי כהן, "אנחנו ערוכים לגל שפעת", היא אומרת.

לכהן ניסיון של כ-25 שנה, בין היתר עבדה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. לדבריה, רבים מקרב אוכלוסיית היעד, גם ברמת גן ובגבעתיים, עדיין לא התחסנו נגד שפעת. "בגלל שאומיקרון ושפעת עלולים להתפרץ ביחד, עלולה להיות החורף תחלואה קשה יותר", היא מסבירה. "מדובר בשתי מחלות שונות, ומי שחולה בשפעת יכול להידבק גם באומיקרון. כשאדם חולה בשפעת, המערכת החיסונית שלו נחלשת וזה עלול לגרום לתחלואה קשה יותר". לדבריה, בינתיים אין התפרצות של האומיקרון, אבל כבר רואים תחלואה גוברת בשפעת. "מתקיימים מבצעי חיסון הן לשפעת והן לאומיקרון", היא מבהירה. 

בשירותי בריאות כללית קבעו אוכלוסיית היעד להתחסנות נגד שפעת, שעלולה להיות פגיעה יותר, היא ילדים מגיל חצי שנה עד גיל חמש, מבוגרים מעל גיל 65 וכן מדוכאי חיסון, נשים בהריון ומרותקי בית. כהן ממליצה, שגם אוכלוסיות אחרות יגיעו להתחסן. "צעיר שאינו באוכלוסיית היעד, יכול להעביר בקלות את השפעת ולגרום למחלה קשה אצל מי שנדבק, בפרט אם הוא באוכלוסיית סיכון", היא מסבירה.

מנתוני שירותי בריאות כללית עולה, כי 8,174 בני אדם, המהווים 36.6% מלקוחות הקופה ברמת גן ונכללים בקבוצת היעד – חוסנו נגד שפעת. בגבעתיים חוסנו נגד שפעת 3,590 בני אדם, המהווים 34.2% מלקוחות הקופה בקבוצת היעד.

"היינו רוצים לראות שיעורי התחסנות גבוהים יותר, בעיקר בקרב קבוצת היעד", אומרת כהן. "החורף כבר מגיע, ואז עלולה להיות התפרצות, שתגרום לתחלואה קשה", היא מציינת ומציגה התרעות על תחלואת שפעת קשה יותר שהייתה השנה בחצי כדור הארץ הדרומי, משם עשה הנגיף את דרכו למדינות באירופה ולישראל. לדבריה, "הערכות המומחים לגבי תחלואת שפעת בחורף 2023-2022 לא מעודדות ומדברות על עלייה בתחלואת השפעת", צוין בהנחיות שפרסמה הנהלת שירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה.

לדבריה, "בחורף שעבר פקד את כדור הארץ גל אומיקרון ותת זניו. מאז החל המעקב העונתי, באפריל 2022, 58.2% מהמאושפזים בחצי הכדור הדרומי בגלל סיבוכי שפעת היו ילדים בני פחות מ-16 שנה. 23.4% היו מבוגרים בגילאי 64-16 ו-18.4% מבוגרים בני 65 ומעלה", היא מציינת. "מבין הילדים שאושפזו, 6% הגיעו לטיפול נמרץ, בהשוואה לכ-9.4% מהמבוגרים בגילאי 64-16 ול-4.5% מהמבוגרים בני 65 ומעלה. 

כהן מציגה גם נתונים על תחלואת השפעת באנגליה, שמצביעים על תחלואה גבוהה מהרגיל בקרב בני נוער בהשוואה לעונות קודמות. עוד עולה מהנתונים, כי שיעור אשפוזים גבוה במיוחד נצפה בגיל צעיר (עד חמש) ובמבוגרים מעל גיל 85. לדבריה, "חוץ מהשפעת בחצי הדרומי, אנחנו רואים גם עלייה במקרי שפעת העופות בסין, יפן, קוריאה ורוסיה". כהן מבהירה, כי החיסון נגד שפעת כולל כמה זנים, בהם גם שפעת העופות.

אז למה אנשים לא מגיעים להתחסן?

"החשש הוא, שיש קצת עייפות החומר בקרב הציבור, בעקבות החיסונים לקורונה. בשלוש השנים האחרונות אנשים היו סביב חיסונים – פוליו וחיסוני קורונה. עכשיו, כשיש רגיעה, אנשים נכנסו למצב של שאננות. לדעתי, גם מזג האוויר מטעה. בינתיים, לא הייתה תחושה של חורף. זה הזמן להתחסן, לפני הגעת החורף הקר והגשום, ולפני שתהיה שפעת קשה. אנחנו רואים יותר היענות באוכלוסיית היעד, אבל היינו רוצים לראות יותר מתחסנים".

מה החשש הגדול שלכם מהתפרצות שפעת?

"בחורף אנשים שוהים יותר במקומות סגורים וצפופים, וקיים יותר מגע בין אנשים. במצב כזה, קל מאוד להידבק בשפעת. אנחנו חוששים, שאוכלוסיית היעד שלא חוסנה תגרום לתחלואה ולעומסים כבדים בבתי החולים ובמרפאות. מחודש אוגוסט, שמונה ילדים עד גיל חמש מהמחוז אושפזו בשל שפעת".