לוחם האצ"ל יעקב סיקא אהרוני מרמת גן נפטר בתחילת השבוע בשיבה טובה, בגיל 101. אהרוני, שהתחתן עם לוחמת האצ"ל רחל אבישר ז"ל, הותיר אחריו חמישה ילדים, בהם הסופרת מיכל אהרוני רגב, היזמת החברתית ד"ר שלומית אהרוני ליר והמשפטנית ד"ר שרונה אהרוני גולדנברג. 

מנהל מכון ז'בוטינסקי לשעבר, החוקר גדעון מיטשניק ציין, כי סיפור חייו של אהרוני מסמל את תקומת ישראל. הוא נולד ב-1921 בשכונת מאה שערים בירושלים, למקובל רבי יצחק אהרוני, ראש ישיבת בית אל. בגיל 17 הצטרף לבית"ר ולאצ"ל. בגיל 20 יצא עם מפקד האצ"ל דוד רזיאל בשליחות הצבא הבריטי לעיראק, כדי לחבל במתקני זיקוק נפט של הצבא הנאצי. בפעולה זו נהרג רזיאל.

לדברי מיטשניק, אהרוני השתתף בתקיעת השופר ההפגנתית בכותל המערבי ב-1937 ובהתקפות על מפקדות הבולשת הבריטית בירושלים ובבית דגן. הוא נעצר בידי הבריטים כמה פעמים, נכלא בבתי סוהר בירושלים ובעכו, ואף הוגלה למחנה מעצר באפריקה. "הוא היה מאחרוני דור הנפילים", ציין מיטשניק, "דמות מופת".

לאחר הקמת המדינה, התגייס אהרוני לצה"ל ושירת בחיל התותחנים. בהמשך למד מקרא וספרות והקדיש את חייו להוראה ובין היתר, שימש כמנהל תיכון. ברמת גן, כיהן כחבר מועצה ואף זכה לתואר יקיר העיר. לא מכבר נקראה על שמו גינה ציבורית קטנה, סמוך למרכז היום בשכונת מרום נווה. "הוא ראוי להוקרה ולהנצחה, ואני מקווה שיקראו רחוב או כיכר על שמו", ציין מישטשניק. חבר המועצה שמואל לרמן, בנו של יו"ר סניף חרות בעיר במשך עשרות שנים יוסף לרמן ז"ל, שהיה על האונייה אלטלנה, הוסיף: "הכרתי את סיקא מאז שהייתי ילד, כדמות מיוחדת, אדם צנוע וערכי. אני מתכוון לפעול כדי שיזכה להנצחה ראויה".  

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו כתב: "לוחם האצ"ל הוותיק הלך לעולמו, כשהוא שבע שנים ועלילות גבורה. סיקא היה איש בית"ר בכל רמ"ח אבריו. עוד בנעוריו היה פעיל בחוגי המחתרות ומילא תפקידים שונים במאבקן לחירות. גולת הכותרת היא המבצע הנועז בעיראק. רזיאל נהרג בפעולה וסיקא המשיך לשאת בגאון את זכרו ומורשתו. עצמאות ישראל הייתה בעבורו הגמול על קשיי הדרך. לפני שנה וחצי זכיתי להודות לו על פועלו, באזכרה לחללי אלטלנה".