לטייל בין חיות הבר בדרך לעבודה ולבית הספר, בחסות הפקקים. על רקע עומסי התנועה הכבדים באזור ציר אלוף שדה, רחוב הירדן והרחובות הסמוכים, בהם נווה יהושע, בודקים בעיריית רמת גן אפשרות ליצירת מעבר לכלי רכב בשעות הלחץ של הבוקר דרך הספארי, הצמוד לכביש 4.

ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן הסביר, כי העומסים נוצרים בציר אלוף שדה, בשל עבודות התשתית להקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה. לדבריו, הדבר גורם לחסימת הציר, כמו גם רחוב הירדן, בכלי רכב העומדים במשך זמן ממושך בפקקי התנועה האינסופיים.

על פי התוכנית, שמצויה בשלבי בדיקה, נהגים יוכלו לחצות את ציר אלוף שדה בנסיעה ישרה לכיוון הספארי, ואז לנסוע בתוך השטח האפריקאי, שבו מסתובבות חיות הבר, להגיע לצד השני של הספארי ומשם לצאת למתחם המרכז הלוגיסטי של עיריית רמת גן, סמוך לצומת מסובים, שממנו יש גישה לכביש 4.

שאמה הכהן ציין, כי הפתרון הנבחן עשוי למנוע את הפנייה לציר אלוף שדה החסום וליצור נתיב נסיעה נוסף ליוצאים בשעות הלחץ של הבוקר. "עומסי התנועה כבדים מאוד. סיירתי ברחוב הירדן ביום שני בבוקר, והייתי צריך להמשיך למקום אחר, אז כבר הלכתי ברגל, כי זה ארך פחות זמן", הוא סיפר.

שביל אופניים במקום נת"צ?

בכלל, נראה שעומסי התנועה הכבדים הפכו לשיחת היום בקרב תושבים רבים בעיר. "בשבועות האחרונים, פקקי התנועה ברמת גן התעצמו לממדים בלתי נסבלים, שהחלו לפגוע באיכות חייהם של תושבי העיר", התריע חבר מועצת העירייה עו"ד אביהוא בן משה, בהצעה לסדר שהעלה בישיבת המועצה.

"נסיעה שאמורה לקחת חמש דקות, הפכה לסיוט נסיעה של 50 דקות. הפקקים הפכו לידיעות חדשותיות בעדכוני התנועה, שמדווחים לראשונה על פקקים לא בדרכים בין עירוניות, אלא ברחובות ובשכונות בעיר", טוען בן משה ומציג כמה ממוקדי עומסי התנועה הכבדים בעיר, בעיקר בשעות הלחץ של הבוקר ואחר הצהריים.

"הכביש ברחוב הירדן הוא עורק תנועה ראשי, המאפשר לתושבי שכונות רמת עמידר, ערמונים, נווה יהושע, גני מרום, מרום נווה ורמת יצחק, לצאת לכביש 4 או לכיוון תל אביב", הוא אומר. "בחודשים האחרונים מבוצעות ברחוב הירדן עבודות תשתית, שצמצמו את המדרכות, לצד צמצום הנתיבים בחלק מהכביש. משלושה נתיבים עברנו לשניים. לא על מנת לייצר נתיב תחבורה ציבורית, אלא שביל אופניים".

בהקשר זה, יוצא בן משה נגד סלילת שבילי אופניים, לפני שמכשירים נתיבי תחבורה ציבורית. "שביל אופניים זה דבר מבורך, במיוחד במניעת סכנת חיים, לצד הקלה מועטה בגודש התנועה, אבל בטרם החלה סלילתם של שבילי האופניים, מן הראוי היה לייצר תשתיות לנתיבי תחבורה ציבורית, שיקלו על גודש התנועה ברחובות המאפשרים זאת. בכך, יזכו אלו אשר יבחרו להשאיר את רכבם בבית ולנסוע בתחבורה ציבורית, במסלול נסיעה פנוי ומהיר", טוען בן משה. כך מעודדים נוסעים לתת אמון בתחבורה הציבורית".

לטענתו, "סוללים שביל אופניים וזונחים את רעיון התחבורה הציבורית. על הדרך, מאבדים עשרות חניות לאורך רחוב הירדן, וזה פוגע לא רק בתושבי הרחוב, אלא גם בתושבי הרחובות הפנימיים. מאבדים נתיבי תנועה ובשביל מה? בשביל מסלול אופניים?".

בן משה טוען עוד, כי גם תושבי שכונות רמת יצחק, תל גנים, בורוכוב, לב הזהב ותל יהודה ניזוקים מאוזלת היד בכל הקשור לתשתיות התנועה. "מזה כמה חודשים, הפך רחוב הרא"ה לסיוט מתמשך של פקקים שלא נגמרים, הפוגעים באיכות חייהם של תושבי מערב העיר. לעבור מקטע של פחות מ-50 מטר ברחוב הזה, אורך בממוצע עשר דקות עד רבע שעה, אם לא יותר מזה. וכל זה, עוד בטרם החל הקו הסגול של הרכבת הקלה לפעול".

לדבריו, מהבעיה הזו סובלים גם תושבים בדרום העיר - בשיכון צנחנים, ברמת חן וברמת השקמה. עבורם, היציאה לרחוב הירדן או לרחוב אלוף שדה הפכה גם היא לסיוט מתמשך בכל בוקר ובכל ערב.

לדברי בן משה, כבר כארבע שנים לא התקיים דיון אחד במליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה או במועצת העירייה בנושא התשתיות. "יש לקיים דיון מקיף על מנת לתת חזון ותקווה לתושבים, הסובלים מבעיות התנועה הקשות הפוקדות את העיר", הוא ציין.

"חיים כמו במצור"

"עמדנו הבוקר למעלה משעה, כדי לצאת מרחוב אחד בשכונה", התלוננה ביום ראשון תושבת שכונה נווה יהושע, לנוכח עומסי התנועה הכבדים בשעות הלחץ של הבוקר. היציאה לרחוב הירדן הפכה לסיוט מתמשך", היא ציינה.

כאמור, העומסים הכבדים נוצרו על רקע העומסים הכבדים בציר אלוף שדה, בשל עבודות התשתית בקו הסגול של הרכבת הקלה, עומסים שנמשכים גם לרחוב הירדן. "מצב הפקקים מזעזע אותנו, אנחנו חיים כמו במצור, הילדים מאחרים למסגרות ואנחנו מאחרים לעבודה, וכאשר אנחנו מגיעים, אז אנחנו כבר מיואשים, עצבניים וללא אנרגיה", היא טוענת. "בשבוע שעבר עמד שוטר בצומת כדי לווסת את התנועה. זה קצת עזר, אבל היום חזרנו שוב למצור".

מהעירייה נמסר: "שבילי אופניים, מדרכות מזמינות ומוצלות ומערכת תחבורה ציבורית ענפה, כולל הסעת המונים - הם התשובה והתרופה למשבר הפקקים והחניה, כל השאר הוא פופוליזם וראייה שגויה לטווח קצר. בעבר, אושרו בעיר תוספות של דירות ומגדלים, מבלי לטפח או להרחיב שום תשתית, והיום יש בעיר תוספת בנייה מיותרת, שמעמיסה על התשתיות.

"התושבים צודקים. אף פעם לא היה קל לצאת בבוקר מהאזור, אבל המצב הפך לבלתי נסבל מאז שנת"ע, במסגרת עבודות הרכבת הקלה, ביטלה נתיב בציר אלוף שדה ובקצה רחוב הירדן, עד סיום העבודות בעוד כחמישה חודשים. ראש העירייה, יחד עם אנשי המקצוע מבית ומחוץ לעירייה, פועלים בכל החזיתות כדי להקל על העומס בכל דרך אפשרית, כולל בחינת פתרונות יקרים ויצירתיים. העירייה שכרה שוטרים להכוונת התנועה, ובימים אלה נבחנת הצעת ראש העירייה לפריצת דרך חדשה וזמנית, לשעות הבוקר בלבד, דרך הספארי לצומת מסובים. בנוסף, בימים אלה נבחנות על ידי מומחי תנועה חיצוניים עשרות הצעות ורעיונות, כולל כאלה שעלו מהתושבים".