למעלה משנה לאחר סגירתו, על רקע הסערה הציבורית שפרצה בעקבות דרישת העירייה להסיר את יצירתו של האמן דוד ריב "ירושלים" ומחאתם של עשרות אמנים שהסירו את יצירותיהם מקירותיו - מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית חוזר לפעילות מלאה ועם מנהל חדש.  

בחמישי בערב יתקיים אירוע חגיגי לפתיחת שלוש תערוכות חדשות במוזיאון, כשהנושא שמרכז את כולן הוא מצבי ביניים הנוגעים בחוויה האנושית. בין המציגים אמנים ישראלים ובינלאומיים, שיחשפו היבטים עכשוויים ועתידיים של הנושא.

"פתיחתן של התערוכות החדשות מבשרת על נקודת מפנה והתחלה חדשה למוזיאון רמת גן ולאמנות ישראלית", ציין מ"מ מנכ"ל המוזיאון רן גואטה, שנבחר לתפקיד בחודש נובמבר. "התערוכות מעמידות במרכז את החוויה האנושית מפרספקטיבה מקומית ואוניברסלית. הן מציגות נושאים מרתקים המצויים בלב לבו של השיח התרבותי העכשווי, דרך מגוון עשיר של עבודות מרהיבות ומעוררות מחשבה, שכל אדם באשר הוא יכול לגלות בהן עניין". 

החזרה לפעילות סדירה במוזיאון, הגיעה לאחר למעלה משנה. בדצמבר 2021 התקיים טקס מרשים ורב משתתפים בו נחנך המוזיאון, לאחר שהמבנה עבר שיפוץ ושדרוג בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. האירוע כלל את השקת התערוכה "המוסד", בה הוצגו יצירותיהם של עשרות אמנים.

כזכור, לאחר הפתיחה החגיגית, העלה אחד המשתתפים בטקס את תמונת יצירתו של האמן דוד ריב – "ירושלים", שהוצגה בחדר צדדי במוזיאון. היצירה כללה שני כיתובים על רקע אדם חרדי המתפלל בכותל המערבי – "ירושלים של זהב" ו"ירושלים של חרא". ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן דרש להסיר את היצירה. בעקבות דרישתו, עשרות אמנים הודיעו על הסרת יצירותיהם מהתערוכה. 

הסוגייה הגיעה עד לבית המשפט, שדחה עתירה שהוגשה נגד הסרת היצירה, בטענה לפגיעה בחופש האמנותי, והותיר את ההחלטה בידי הנהלת המוזיאון. גם ניסיונות הגישור, בהם היה מעורב משרד התרבות והספורט, לא צלחו. לאחר שיצירותיהם של האמנים הוסרו, נסגר המוזיאון, ובמשך חודשים ארוכים קירותיו הגדולים היו שוממים והמקום נראה כ"פיל לבן". בינתיים, גייסה העירייה מנהל חדש למוזיאון. לתפקיד נבחר מנכ"ל התיאטרון הקאמרי לשעבר רן גואטה.

בחודשים האחרונים התקיימה ביוזמת גואטה הידברות בין הנהלת המוזיאון לנציגי פורום מוסדות התרבות, איגוד האוצרות והאוצרים, איגוד המוזיאונים, אקו"ם וכן נציגי התערוכה 'המודד'. בתום המגעים, הושגה הסכמה על מסמך הבנות משותף, הכולל התחייבות של העירייה לחופש פעולה מקצועי לאוצרי התערוכות, שמירה על חופש הביטוי ושילובם של שני אנשי מקצוע מתחום האמנות בוועד המנהל של המוזיאון. עם זאת, נקבע שלנוכח חוק התאגידים הממשלתי, שתמהיל המוזיאון נקבע על פיו, תיבדק הדרך החוקית לשילובם.

עוד הוסכם על דחיית המכרז להעסקת אוצר או האוצרת, על מנת לאפשר למועמדים ראויים נוספים להגיש מועמדות. בחוזה ההעסקה של האוצר/ת, יהיה סעיף התחייבות על חופש פעולה מקצועי ושמירה על חופש הביטוי בכפוף להוראות החוק וללא התערבות פוליטית, ככל שהדברים תלויים במוזיאון. בנוסף, סוכם שהמוזיאון יקים ועדת תערוכות, שתשמש אותו כדרך קבע גם כוועדת היגוי מקצועית. סמכויותיה ייקבעו בהמשך, בהתאמה לוועדות דומות במוזיאונים אחרים. "על מנת לסייע למוזיאון לגבש ועדה איכותית, הפורום שהשתתף בישיבה הגיש רשימת מומלצים בעלי מוניטין מוכח בשדה האמנות", צוין בהסכמות.

באשר למנכ"ל קבוע, הוסכם שבעתיד הקרוב וככל שניתן מבחינה חוקית, נוכח הבחירות המוניציפליות בסוף השנה - המוזיאון יערוך מכרז פומבי להעסקת מנכ"ל מוזיאון קבוע. בהצהרה המשותפת לאחר השגת ההבנות, אמרו הצדדים: "אנו מאמינים כי יישום הצעדים ישקם את האמון בין רמת גן לעולם התרבות והאמנות, ויחדיו נפעל למען הרוח והיצירה".  

"אני שמח שמצאנו את הדרך המשותפת לעבודה עם פורום האמנים והגופים המקצועיים, שיסייעו לנו באיתור אוצר או אוצרת, והכל במטרה ליצור חלל אמנותי איכותי, בעל סטנדרטים מקצועיים גבוהים, ובית חם לאמני ישראל", ציין גואטה. 

סגן ראש העירייה ויו"ר הנהלת המוזיאון רועי ברזילי הוסיף: "אני שמח על ההבנות שהושגו ועל שיתוף הפעולה. אני מלא תקווה, שפתיחתה של השנה החדשה תסמן התחלה חדשה ומחוזקת למוזיאון רמת גן ולאמנות הישראלית, ותציב אותו בחזית שדה האמנות הישראלי. בסופו של יום, חשוב לזכור שהאינטרס המשותף לכולנו הוא, שמרבית האנשים ייחשפו לאמנות וירכשו כלים שיאפשרו להם להכיר אמנות איכותית וליהנות ממנה".