"אני מתמודד על ראשות העירייה ואני מתכוון לנצח", אומר חבר מועצת עיריית רמת גן, ליעד אילני, שהכריז לאחרונה רשמית על התמודדותו מול כרמל שאמה הכהן בבחירות שיתקיימו ב-30 באוקטובר. חודשים ארוכים לפני הבחירות, כאשר בערים רבות מערכת הבחירות עדיין רדומה ומרבית המועמדים טרם החלו את הקמפיינים, בין השאר על רקע הסערות בפוליטיקה הארצית - ברמת גן כבר החלה בפועל מערכת בחירות טעונה ותוססת.

אילני, שתמך בשאמה הכהן בסיבוב השני בבחירות לראשות העירייה ב-2018, והיה בקואליציה כממלא מקומו וכמחזיק שורת תיקים בכירים במשך כשנתיים וחצי - מסתער כעת מולו על, בהתמודדות על ראשות העירייה, וברחוב המקומי כבר אפשר לחוש את מערכת הבחירות במסרונים, בפרסומים ובשיחות בבתי הקפה. בסביבתו של שאמה הכהן טוענים, שאילני מונע מנקמנות, ובטוחים שראש העירייה המכהן יזכה בניצחון סוחף בבחירות, לנוכח תנופת הפיתוח בעיר, אותה אילני כבר הגדיר כ"קוסמטיקה".

הקרע בין שאמה הכהן לאילני, שהגיע לשיאו בעקבות ראיון של אילני ל"המקומון", בו לא פסל אפשרות להתמודד מולו בבחירות לראשות העירייה, הוביל למעבר שלו לספסלי האופוזיציה. במהרה, הפכו בני הברית הפוליטיים ליריבים מרים, כשהעימותים ביניהם יורדים לפסים אישיים. במערכת הפוליטית מעריכים שזו רק ההתחלה, ועוד צפויה לנו מערכת בחירות סוערת. 

אילני, נשוי ואב לשלושה ילדים, שלדבריו עוסק כיום בייעוץ אסטרטגי ובניהול פרויקטים לגורמי ממשל בזירה הבינלאומית, מאמין שעבודתו הנוכחית כעצמאי זמנית בלבד, עד הבחירות לראשות העירייה. "אנצח ואהיה ראש העירייה", הוא אומר בנחרצות.

"הכל פתוח"

נפגשנו בקפה של דבורה בשכונת רמת חן. במהלך הריאיון הוא דיבר בנחישות רבה, הציג קמפיין בחירות נגטיבי נגד יריבו המושבע והעריך, שבסופו של דבר ההתמודדות תהיה רק בינו לבין שאמה הכהן. "גם לאחר הבחירות לא נשב ביחד בקואליציה. נפערה בינינו תהום ונוצר שבר ביחסי האמון", הוא אומר.

אומנם הפוליטיקה היא אומנות הבלתי אפשרי, אבל אילני מעביר מסר, שאין דרך חזרה. לאחר הבחירות, הוא ושאמה הכהן ימשיכו לשבת משני עברי המתרס במועצת העירייה.

מה גרם לך להכריז מוקדם כל כך על ההתמודדות לראשות העירייה?

"זה לא מוקדם. רמת גן היא עיר גדולה עם הרבה מאוד אתגרים, וכדי לנצח, ולא משנה מי ראש העירייה - צריך לעבוד קשה, לפגוש כמה שיותר תושבים ולהציג את החזון ואת סדר העדיפויות שלי לעיר".

יש לך סיכוי ריאלי לנצח ראש עירייה מכהן, על רקע עבודות הפיתוח בעיר?

"אני מאוד אופטימי באשר לסיכויי. יש לי סיכוי טוב לנצח בבחירות. אני מתמודד לראשות העירייה, ואני מתכוון לנצח. אני מזכיר לך, שבבחירות הקודמות ב-2018 כמעט ניצחתי, כאשר בסיבוב הראשון קיבלתי 22% מהקולות, ישראל זינגר קיבל 27% ושאמה הכהן – 28%. בבחירות למועצה, הסיעה שלי קיבלה את מספר הקולות הגבוה ביותר. 

"אם ב'יש עתיד' היו קוראים אז נכון את המפה וחוברים אליי, הייתי עולה לסיבוב השני וגם מנצח. אבל זה כבר לא רלוונטי, מה שהיה – היה. אני כאן כדי להשלים את המשימה. סקר רוחב שנערך עבורי לאחרונה, מראה שהמאבק מאוד שקול והכל פתוח. הסקר הפיח תקווה ורוח גבית בקרב רבים, שניתן לחולל את המהפך לו הם מייחלים".

בבחירות הקודמות יכולת לתמוך בזינגר. למה תמכת בשאמה הכהן?

"כשהחלטתי להיכנס לחיים הפוליטיים, הבטחתי שטובת הציבור תגבר על טובתי האישית. עם סיום הסיבוב הראשון, כשראיתי שזינגר קיבל רק 27%, לא יכולתי להתעלם מהלך הרוח בציבור ומכך ש-73% מהתושבים סברו אז שיש להחליף את ראש העירייה. לכן, החלטתי לתמוך בשאמה הכהן ולתת לו הזדמנות אמיתית לקחת את העיר ולהוביל אותה. אם הייתי חושב על טובתי האישית, הייתי תומך באדם כבן 70 (זינגר מ.כ) ולא באדם כבן 45 (שאמה הכהן מ.כ), אך לא חשבתי על טובתי האישית".

הייתה טענה, שהתנאי שלך לתמיכה בזינגר, היה התחייבות לרוטציה ביניכם, שתאפשר לך לכהן שנה לפני הבחירות כראש העירייה.

"אני לא העליתי הצעה כזו. היו מגעים בין אנשים קרובים לשנינו, ועלו כמה הצעות".

אחרי הסיבוב השני, כששאמה הכהן ניצח, נראה היה ששיתוף הפעולה ביניכם פורה.

"בשנה וחצי הראשונות הוא אפשר לי לעבוד ולקדם את ההבטחות שנתנו לציבור. אבל לאחר כשנה וחצי, נוצר משבר אמון. לצד זה, הוא והצוות שלו עשו ככל שבידם כדי להצר את צעדיי ולא לאפשר לי לפעול לטובת הציבור וליישם את העקרונות שלי. ייתכן שחשש מהתמיכה הציבורית הרחבה לה זכיתי לנוכח פעילותי. קיימתי איתו מספר שיחות באופן ישיר ובאמצעות מתווכים, עד שהבנתי שמשיתוף הפעולה הזה לא ייצא טוב לציבור, ושהוא לא ראוי להיות ראש עירייה. התפטרתי, ויתרתי על משכורת של כ-50 אלף שקל בחודש, לשכה וכיבודים, ויצאתי לשרת את הציבור בהתנדבות מלאה מהאופוזיציה".

נראה שגם זינגר שוקל להתמודד בבחירות הקרובות.

"אני לא חושב שזינגר יתמודד".

אם כן, תציע לו להשתלב במקום גבוה ברשימה בראשותך?

"מוקדם מדי לעסוק ברשימות. מה שחשוב זה, שכל גורמי האופוזיציה משתפים פעולה וקיימת בינינו הבנה, ששאמה הכהן רע לרמת גן. אני מאמין שבסופו של דבר אהיה המועמד המוסכם, נגיע להבנות ונהיה מאוחדים".

יש לך הבנות גם עם יו"ר האופוזיציה אביהוא בן משה?

"גם עם אביהוא יש לי שיתוף פעולה, ואני מאמין שנגיע יחד להבנות. בבחירות הקרובות הבחירה תהיה בין אילני לשאמה הכהן".

לא עדיף שיהיה מתמודד נוסף וסיבוב שני?

"לא חושב. הבחירה תהיה ביני לבין שאמה הכהן. זה מה שיעמוד במוקד הבחירות".

"תנופת קוסמטיקה"

גם לאילני ברור שקל זה לא יהיה, במיוחד לנוכח תנופת הפיתוח בעיר. "ברור  ששאמה הכהן עושה דברים, זה תפקידו כראש העירייה. אבל הציבור אינו מודע לרזולוציות. המדינה חתמה עם העירייה על הסכם גג לבניית 15 אלף יחידות דיור במזרח העיר ותוספת של כ-70 אלף תושבים. אבל התקציבים מופנים משם למרכז העיר".

המדינה אפשרה לעירייה לנייד תקציבים לעבודות פיתוח בעיר הוותיקה.

"זה לא תקין. יש צורך בהשקעה מאסיבית במזרח העיר - בסלילת כבישים, בהקמת בתי ספר וגנים. אני חושש שבעתיד לא יהיה כסף לפיתוח תשתיות במזרח העיר וזה מחדל".

אילני תוקף בחריפות גם את ההשקעה המאסיבית בפארק הלאומי ברמת גן. "השקיעו בפארק הלאומי למעלה מ-100 מיליון שקל בארבע שנים. במקום להשקיע כל כך הרבה כספים בפארק, ש-70% ממבקריו הם לא רמת גנים, עדיף היה להפנות עשרות מיליוני שקלים לעבודות שיפוץ ושדרוג ברחובות ותיקים ברמת גן, כמו ירושלים, הרא"ה ובן גוריון, שנראים כמו בשנות ה-60. העדיפות הייתה צריכה להינתן לרחובות המרכזיים בעיר. זו הנראות של העיר, כשנכנסים אליה. תושבים בשכונות כמו רמת אפעל, מרום נווה, רמת יצחק, רמת עמידר ושיכון ותיקים, מרגישים מקופחים ביחס לפארק הלאומי".

ומה עם כיכר רמב"ם, שעוברת בימים אלה שדרוג משמעותי? גם בשכונות הוותיקות יש פיתוח, למשל ברחוב הירדן ובגנים ציבוריים ברחבי העיר. בונים גם מוסדות חינוך חדשים.

"מוציאים 40 מיליון שקל על שיפוץ קוסמטי של הכיכר, במקום לממש את התב"ע להקמת חניון תת-קרקעי עם 800 מקומות חניה, שיקל על מצוקת החנייה הקשה במרכז העיר. זו תנופת קוסמטיקה. מי שהחל בהקמת בתי הספר במזרח העיר – תיכון בגין ובית הספר התבוני, היה ישראל זינגר. מגיע לו לקבל את הקרדיט".

בעבר ביקרת את זינגר קשות.

"הייתה לי ביקורת קשה על דרך הניהול שלו, אבל נעשה לו עוול. הוא נחקר במשטרה על מינויים פוליטיים, והתיק נגדו נסגר. כיום יש יותר מינויים. זינגר לא ידע לעשות לעצמו יחסי ציבור, הוא יזם את קריית החינוך במזרח העיר, שביל יהונתן בירקון ושיפוץ מוזיאון רמת גן. בתקופת זינגר, שופצו 46 גנים ציבוריים בעיר. כמה גנים שאמה הכהן שיפץ? הוא מתעסק בהרבה קוסמטיקה ונראות. הוא עשה דברים, אבל הוא מנהל בינוני".

גם על תעריפי הארנונה הגבוהים ברמת גן יש לאילני ביקורת, למרות שהעירייה עתרה לבג"ץ בדרישה לאפשר לה להוריד את שיעורי הארנונה, אך משרדי הפנים והאוצר התנגדו. לדבריו, "משרדי האוצר והפנים לא מאפשרים להפריד בין מגורים לעסקים. העירייה הייתה צריכה להגיש בקשה להפחתת ארנונה גם לעסקים, לא רק למגורים. כנראה, שהגישו את הבקשה בידיעה שהיא לא תאושר. "האם יש תושב אחר ברמת גן, שחושב שהוא משלם את אחת מהארנונות הגבוהות ביותר ומקבל שירותים עירוניים ראויים?", שואל אילני. לדבריו, "רמת גן הפכה לעיר בינונית. אנחנו לא גבעת שמואל, לא קריית אונו ואפילו לא גני תקווה".

תושבים טוענים שרמת הניקיון בעיר עלתה.

"ברוב העיר אין שיפור ברמת הניקיון. שאמה הכהן פגע בעובדי עירייה, שרוצים להיות שותפים".

אבל העלה להם במאות שקלים את השי לחג.

"עדיף היה לעלות להם את שכר הבסיס".

"חינוך זה לא רק נראות"

"אני מתכוון לקדם השקעה תקציבית מאסיבית בחינוך", אומר אילני ומפנה שוב אצבע מאשימה לעבר שאמה הכהן. "הורים במערכת החינוך מרגישים את חוסר ההשקעה בפדגוגיה בבתי הספר", הוא מציין.

דווקא העירייה הגבירה את ההשקעה במערכת החינוך, הורידה את הצפיפות בכיתות שבתיכונים.

"בעירייה מציגים מה שמצטלם טוב. חינוך זה לא רק נראות. כשתלמיד נזקק לתמיכה רגשית, זמני ההמתנה ארוכים מאוד. יש להגדיל גם את ההשקעה התקציבית בפדגוגיה. אציג בקרוב את תוכנית החינוך, שאני מכין יחד עם פרופ' יזהר אופלטקה, שהוביל את מערכת החינוך בגבעתיים, ויחד מומחים נוספים, כמו אשת החינוך המוערכת מירה שנן".

למה התנגדת לחלוקת שוברים לחוגים לילדי העיר?

"כל צעד שמטרתו להקל על יוקר המחייה הוא מבורך, אך במקום לעשות מה שעשה רון חולדאי בתל אביב – חוג חינם לכל ילד, שאמה הכהן הלך לבזבז מאות אלפי שקלים על חלוקת שוברים, שיצרה תחושה שהתושב תלוי בחסדיו של גביר העיירה, מה, אנחנו בתקופת הצנע? נותנים לנו שוברים. אני בעד חוג חינם לכל ילד".

בניגוד לראשי ערים בסביבה, שאמה הכהן מתנגד לנת"צ בציר אלוף שדה, מחשש להגברת עומסי התנועה, בשל עבודות הרכבת הקלה. במקרה זה, אתה תומך בעמדתו?

"בעניין הנת"צ, אני סבור שהוא מציג עמדה נכונה, אך הוא נכשל בהצגת חלופות למצוקת התנועה והחניה בעיר. בניגוד אליו, אני פועל עם אנשי מקצוע מובילים בכל תחום, ואפרסם תוכנית עבודה מפורטת גם לתחבורה ולחניה".

נשמע כמו הבטחת בחירות ללא כיסוי. יש לך פתרון לעומסי התנועה ברמת גן?

"אי אפשר לפתור את בעיות התנועה והחניה, אבל בהחלט ניתן להפחית 40%-30% מהעומסים הכבדים. בשבועות הקרובים אציג את התוכנית, שכתבתי עם אנשי מקצוע מובילים בתחום - תוכנית שתיתן מענה אולטימטיבי לצמצום עומסי התנועה מצוקת החניה בתוך העיר".

נראה שאתה מוביל קמפיין נגטיבי.

"ראש העירייה משסע ומפלג, ואני תוקף את ההתנהלות האישית שלו, כמו גם את הנסיעות הרבות לחו"ל והמינויים. הגשתי שתי עתירות לבית המשפט. אנהל קמפיין שיבליט את הטוב ברמת גן. זו תהיה מערכת בחירות שתציג בפני הציבור את סדרי העדיפות הנכונים ואת התוכניות הנדרשות לעיר". 

עם יד על הלב, אתה מעריך שתנצח?

"עשיתי סקר רחב והכל פתוח. הקרב יהיה צמוד. שנינו מייצגים תפיסות עולם מנוגדות, בכל מה שקשור לאופן קבלת ההחלטות ולסדרי העדיפויות העירוניים, לחזון ארוך הטווח ולהתנהלות האישית. ביחד עם אנשים ראויים, אחזיר את רמת גן לימי תפארתה. אני מסתובב הרבה בשטח וזוכה לתמיכה אמיתית. זה קרב של דוד מול גוליית".

בסביבתו של שאמה הכהן מכנים אותך "ילד".

"להיות ראש עירייה זה לא משחק ילדים. אסור שראש עירייה יחרים ויכפיש תושבים שחושבים אחרת ממנו, כמו ילד קטן. אסור שראש עירייה יהיה עסוק כל היום בהאדרה עצמית, בעלות של מיליוני שקלים. רק 'אני' ו'אני' ו'אני', כמו ילד קטן".

עלות קמפיין בחירות מוערכת במיליוני שקלים. יש לך את הכסף?

"אני מממן את הקמפיין בסיוע מאות תושבים אכפתיים שמתגייסים למאמץ".

"דחף נקמני ואובססיבי"

בתגובה לדברים שאומר ליעד אילני, נמסר מהעירייה: "במשך שנתיים וחצי, כל עוד אילני קיבל שכר, לשכה ועוזרים, הכל היה נפלא וטוב ברמת גן, וראש העירייה היה מודל לחיקוי בעיניו. מאז שפוטר, בשל חוסר אמינות ותפקוד לקוי, פועל אילני כמו ילד קטן ומתוסכל, מתוך דחף נקמני ואובססיבי, במסע השמצות אישי ושקרי, ובשותפות עם בעלי אינטרס נסתרים, שנפגעו מהסדר שראש העירייה עשה בעיר בקדנציה הזו".