"אנחנו מגבירים את קצב השתילות בעיר ומתקרבים לכיסוי מלא של כל המדרכות בהן ניתן לנטוע עצים", אומר מנהלת מחלקת גנים ונוף בעיריית רמת גן אייל בן דוד. לדבריו, "בשנה האחרונה נשתלו כ-1,200 עצים ברחובות, בכיכרות, באיי תנועה ובמדרכות ברחבי העיר. על פי הצפי, בשנה הקרובה נשתול יותר מאלף עצים נוספים".

ברמת גן מציינים את ט"ו בשבט בעשרות אירועים במוסדות החינוך, בגינות ציבוריות, בבתי כנסת ובסיורים לימיה של ראשית העיר, שכונתה בעבר "עיר הגנים", בזכות היותה עשירה בגנים ציבוריים גדולים ובפארקים. בין הריאות הירוקות, בולטים בעיר עד היום הפארק הלאומי, פארק דוד בשכונת מרום נווה, ושלושת הגנים החולשים על מרכז העיר – גן שאול (הקופים) שעבודות השדרוג שלו יסתיימו בקרוב; גן אברהם, שעומד בפני עבודות שיקום, שיכללו גם את האמפי ההיסטורי, וגן המלך דוד, המהווה חלק מפרויקט שדרוג שדרות הילד וכיכר רמב"ם.

נפגשתי עם בן דוד במשרדי מחלקת גנים ונוף, הנושקים לנחל הירקון. לדבריו, "יש תוכנית שמובילה רשות נחל הירקון לשיקום הגדה בצד הרמת גני – בין אצטדיון רמת גן לבני ברק, ואנחנו כמובן נסייע בהיבט המקצועי", הוא מספר. על פי התוכנית, אותה מוביל סגן ראש העירייה רועי ברזילי, המכהן כנציגה של רמת גן ברשות נחל הירקון - לאחר השיקום המורכב יוקם מזח לסירות על גדת הנחל הסמוכה לאצטדיון.

לפגישה עם בן דוד הוזמנו עובדות בכירות במחלקת גנים ונוף, שאותן מגדיר בן דוד "הכוח הנשי שמאחורי חזות העיר". בתוקף תפקידן, הן אחראיות על טיפוח ושימור הגנים הציבוריים, העצים הוותיקים והשטחים הירוקים בעיר. "מגיעות להן מחמאות על העבודה המסורה והיעילה שהן מבצעות", הוא מציין. "כל אחת מהן ממונה על תחום, שיוצר את פסיפס הגנים והנוף ברמת גן. זמירה מועלם היא סגנית חשבת אגף תשתיות, רחלי חכמי היא אחרית פניות הציבור, אורית יעקב היא עוזרת מנהל המחלקה, דליה טל היא סגנית מנהלת רכש ממשתלות,  שרון עוז מטפלת בחשבונות ורכש ציוד לגינון ואורית נדף היא עוזרת פקיד היערות העירוני".

חלון הראווה של רמת גן

במהלך הריאיון, מדבר בן דוד בהרחבה על התוכניות והאתגרים המורכבים של המחלקה, כשהוא נעזר בנתונים שמציגות עובדות המחלקה, כל אחת בתחומה.

כמה עצים נטועים ברמת גן?

"במרחב הציבורי נטועים כ-30 אלף עצים, מתוכם כ-24 אלף בגנים הציבוריים וכ-6,000 ברחובות, בכיכרות, באיי תנועה ובמוסדות חינוך. בנוסף, נטועים עוד אלפי עצים בפארק הלאומי, בפארק דוד ובגן אברהם, שהם תחת אחריות הנהלת הפארק, ואנו מסייעים בהיבט המקצועי.

"השנה נשתלו כ-1,200 עצים במרחב הציבורי ברחבי העיר. בנוסף, נשתלו כ-100 אלף שתילים רב-עונתיים וכ-120 אלף שתילים עונתיים. היעד הוא לשתול עוד כאלף עצים בשנה הקרובה".

איזה סוגי עצים?

"מגוון סוגים עם פריחות שונות. נשתלו בחוצות העיר עצי לנסטרמיה, צאלונים, ספיונים, סיגלונים ועוד. העצים הבוגרים והשתילים נרכשים מחמש משתלות. אנחנו בוחרים את העצים וסוגי השתילים".

למה לא מגדלים את העצים והשתילים במשתלה עירונית?

"חסכוני יותר לרכוש את העצים והשתילים ממשתלות. העלות הכספית נמוכה יותר לעומת גידול במשתלה עירונית. אנחנו מקבלים אחריות על העצים לשנה ובמידת הצורך, ניתן להחליף את העץ אם הוא לא נקלט". 

למה בשנה הקרובה יישתלו פחות עצים ביחס לשנה החולפת?

"בגלל שכבר הגענו למיצוי כמעט מלא במדרכות בעיר. לא ניתן לשתול בכל מדרכה. אם המדרכה צרה מדי, או שיש תשתית תת קרקעית ולעתים גם עילית, לא ניתן לבצע שתילה. אנחנו שותלים היכן שניתן. בעתיד יישתלו אלפי עצים נוספים בהתאם לקצב הפיתוח בשכונות החדשות במזרח העיר".

בגבעתיים שותלים עצים מזן דומה לכל אורך הרחוב, מה שיוצר מראה ייחודי לכל רחוב. למה רמת גן לא מאמצת את הרעיון?

"המטרה שלנו הפוכה – ליצור מגוון פריחות. שתילת עצים עם אותו גוון פריחה מתאימה לרחובות קצרים, עד 100 מטר. אבל ברחובות ארוכים יותר, עדיף לשתול כמה סוגי עצים, כדי ליצור מגוון עשיר של פריחה".

עצי הפיקוס הוותיקים נחשבים לאחד מסמלי העיר, אבל מהווים גם מפגע בטיחותי וסביבתי. בעבר, קרסו כמה עצים ותיקים ושורשיהם של אחרים פגעו במערכות המים והביוב, שלא לדבר על הלכלוך תחתם. מה המדיניות שלכם בנושא?

"לעצי הפיקוס יש להם ערך מוסף חשוב, ואנחנו משמרים אותם. ברמת גן נטועים כאלף עצי פיקוס. אנחנו מבצעים סקר שנערך על ידי אגרונום, ונותנים מענה במידת הצורך, כמו במקרים של היווצרות פטריה בגזע, או פגיעה בשורשים בשל תשתיות. פעמיים בשנה מבוצע גיזום להרמת הנוף של עצי הפיקוס, לצורך עיצוב והורדת משקל. אנחנו משמרים את הפיקוסים בעיר כחלון הראווה שלה".

שומרים על סביבה ירוקה

במהלך שנת 2022 בוצעו עבודות שיקום ושדרוג בכ-20 גנים ציבוריים ברמת גן, בהם גן דקר, אבטליון, גולדין, פארק דוד במרום נווה ושדרות התמרים. פרויקטים גדולים יותר של שדרוג גנים מתבצע על ידי החברה הכלכלית והפארק הלאומי, בין היתר בגן שאול ובגן אברהם, בגן דוד המלך ובשדרות ויצ"ו ברמת השקמה. בשנה האחרונה התמודדו במחלקת גנים ונוף גם עם מחלות שהתפרצו בשני סוגי עצים - ברכיכיטון ומייש. "נאלצנו לכרות כ-15 עצי ברכיכיטון ולגזעים של עצי מייש הזרקנו תרופה שפותחה על ידי משרד החקלאות", מספר בן דוד.

מה תוכניות העבודה לשנת 2023?

"ישופצו כעשרה גנים ציבורים נוספים, במסגרת תוכנית העבודה הרב-שנתית לשדרוג הגנים בעיר. התוכנית כוללת, בין היתר, את שיפוץ גן איצ'ה שחם בפודים, גן נ"ד בפנקס, גן דה פיליפי ברמת חן וגן בר אילן בשדרות ירושלים-עוזיאל. בשלבי תכנון מתקדמים מצויות תוכניות לשדרוג גן ילין והחלק המזרחי בגן אלי כהן ברמת עמידר. חלק מהגנים כבר נכנסו לעבודה. בנוסף לשתילות העצים, יצאנו במבצע להקמת בוסתנים של עצי פרי בגינות ציבוריות בעיר. הוקמו כבר 25 בוסתנים, ונמשיך במבצע הזה גם בשנה הקרובה".

יש כוונה להקים גינות כלבים נוספות בעיר?

"יש ברמת גן כיום כ-30 גינות כלבים, ובמידת הצורך יתווספו גינות כלבים נוספות. לדעתי, אין בכך צורך בינתיים".

איך אתם מתמודדים על טענות דיירים המתגוררים בסמוך לגינות הכלבים על מטרדי רעש?

"אנחנו מתקינים חומר מפחית רעשים, שאמור לסייע".

שיפוץ הגנים כולל גם תחזוקת מתקני משחק וכושר?

"עבודות השדרוג בגנים הציבוריים כוללות גם החלפת ריהוט גן, התקנת פרגולות והצללות, והחלפת מתקני משחקים. המתקנים נרכשים משבע חברות בחו"ל, בעלות תקן של מכון התקנים בארץ. פעם בחודש מבוצעת בדיקה של מתקני המשחק, ופעם בשבוע נבדקים מתקני הכושר. בנוסף, פעם בשנה מתקיים סיור מקצועי במתקנים בכל העיר".

אלפי עצים נכרתו ברמת גן בשנים האחרונות, רובם הגדול בשל עבודות תשתית להקמת הקו האדום והקו הסגול של הרכבת הקלה. לא ניתן היה להפחית את המספר?

"כריתות עצים בתוואי הרכבת הקלה אינן בסמכות שלנו. הן מבוצעות על ידי נת"ע, והאישורים ניתנים על ידי פקיד היערות במשרד החקלאות. 90% מהכריתות בוצעו בשל עבודות הרכבת הקלה. אנחנו, כרשות מקומית, מקשים על כריתות עצים, כשזה בסמכות פקיד היערות העירוני. בשנה האחרונה ניתנו רישיונות כריתה ל-81 עצים בלבד, רובם במקרים של עצים מתים וחלקם בשל הצורך לבצע תוכניות בנייה. התנאי למתן רישיון כריתה בשל עבודות בנייה הוא פיצוי נופי ונטיעת עצים אחרים".

ניתן להעתיק עצים ותיקים?

"גם זה באחריות נת"ע. אנחנו ניסינו לסייע. בציר אלוף שדה הועתקו שני עצי פיקוס ותיקים על ידי נת"ע, ועלות ההעתקה של כל אחד מהם הסתכמה בכ-250 אלף שקל, כי מדובר בעבודות מורכבות. העתקנו כ-50 עצים לתוך העיר, רובם עצי זית. את מרבית העצים שנכרתו, בהם עצי איקליפטוס, לא ניתן להעתיק, כי הם לא יכולים להיקלט במקום חדש. העברנו 20 עצים לשיקום במשתלות, ולאחר שישוקמו נשתול אותם".

במהלך שנת 2022 התקבלו במחלקת גנים ונוף 11,032 פניות של תושבים, לעומת 10,779 ב-2021. במה מתמקדות הפניות?

"רבות מהפניות הן בקשות לביצוע שתילות, גיזום וניקיונות. היו גם תושבים שהתלוננו על שכנים, בשל כריתת עצים בשטחים פרטיים. במקרים כאלה, אנחנו בודקים אם הכריתה נעשתה לאחר קבלת רישיון".

מחזירים עטרה ליושנה

לרגל ט"ו בשבט מבוצעים כמה מבצעי שתילות. המבצע הגדול יתקיים ברחוב רוקח, מול גן תל אביב, שם יישתלו 48 עצים. בנוסף, הוחלט על מבצעי שתילות במוסדות חינוך וקהילה. "כל גן, בית ספר או מרכז יום לקשיש שפונה אלינו, אנחנו מספקים לו שתילים לרגל ט"ו בשבט", מציין בן דוד. בספארי תקיים המחלקה לאיכות הסביבה בעירייה מבצע אמץ עץ. המבצע מאורגן ביוזמת מתנדבי פרויקט אמץ עץ, בראשות יורם הירשלר, המבצע את הפרויקט בהתנדבות מלאה. העצים יחולקו ללא עלות לתושבי העיר לשתילה בבית במרפסת, או בגינה.

אתם נתקלים במקרים של ונדליזם בגנים ציבוריים ובעצים בחוצות העיר?

"אירועי הוונזליזם שואפים לאפס. רואים יותר מודעות של התושבים לחשיבות שימור העצים והטיפוח הנופי. בחלק מהגנים הציבוריים יש מצלמות אבטחה, והשאיפה היא לרשת את כל הגנים בעיר במצלמות כאלה".

בנוסף לשתילות, במחלקת גנים ונוף ממונים גם על התקנת ספסלים בגנים ציבוריים ובמדרכות ברחבי העיר. יש טענות על מחסור בספסלים במדרכות?

 "בשנה האחרונה החלפנו כ-100 ספסלים", מציין בן דוד. "היעד הוא להוסיף ספסלים היכן שניתן ובהתאם לביקוש ולצרכים. כל בקשה נבדקת ואם ניתן – אנחנו מתקינים ספסלים".

מדוע בספסלים ובכיסאות העץ שהותקנו ברחוב ז'בוטינסקי אין הצללות לימים החמים?

"הם הותקנו על ידי נת"ע, אבל נבדוק אפשרות להתקין הצללות, אם ניתן".

בחודש הבא יחל מבצע לתליית כ-8,000 דגלים בחוצות רמת גן. גם זה באחריותכם.

"אנחנו אחראים גם על תליית הדגלים. לרגל האירועים לציון 100 שנה לרמת גן ייתלו שלושה דגלים – דגל ישראל, דגל רמת גן ודגל 100 שנים לעיר", מציין בן דוד.

פעם רמת גן כונתה עיר גנים. התואר מצדיק את עצמו כיום?

"החזרנו עטרה ליושנה. רמת גן חזרה להיות עיר גנים, כפי שכינה אותה אברהם קריניצי ז"ל".