"לפני שרושמים את הילדים לגני הילדים, חשוב להגיע לגן, לראות את ההתנהלות, להסתכל על חצר המשחקים ולבדוק שהם בטיחותיים, לראות שלגן דלת ננעלת ויש אינטרקום", מציינת מנהלת המחלקה לשירותי בריאות ומניעה באגף הסיעוד בשירותי בריאות כללית רונית וייזר. "חשוב לקבל המלצות מהורים שילדיהם היו בגן הזה", היא אומרת.

לדבריה, "החול בארגז החול צריך להיות טרי ומכוסה לאחר שעות הפעילות, במטרה למנוע כניסת בעלי חיים לארגז החול והעברת מחלות מדבקות באמצעות ההפרשות שלהם". וייזר מציינת, כי פינות המשחקים בתוך הגן אמורות להיות עשירות בצעצועים ומשחקים, שהם בעלי תו תקן וניתנים לניקוי.

לדבריה, תפריט הארוחות צריך שיהיה מאוזן ובריא, כזה שאושר על ידי דיאטנית או על ידי הממונים על הגן, כמו אגפי החינוך ברשויות והנהלות ארגונים המפעילים גני ילדים. עוד היא ממליצה לבדוק, האם הגננות מוסמכות, מי הסייעות, המטפלות ומה ההכשרה שקיבלו וניסיונן המקצועי.

"חשוב לוודא שהילד קיבל את שגרת החיסונים בטיפת חלב ולהשלים במידת הצורך", היא מציינת. "אם הילד חולה במחלה כרונית, או מקבל תרופות, חשוב ליידע את הגננת". לדבריה, במקרים של אלרגיה, חשוב שהגננות תדענה וגם הורי ילדי הגן, כדי להיערך בהתאם למזון המגיע לגן ולהגן על הילד. בנוסף, היא אומרת, "יש לוודא כי הצוות החינוכי בגן עבר קורס החייאה בילדים". 

בתוך כך, גם מומחי מכון התקנים מספקים טיפים להורים לקראת הרישום לגני הילדים לשנת הלימודים תשפ"ד. לדבריהם, על מנת להקטין את סכנות הפגיעה של ילדים בתחומי הגן והחצר, מכון התקנים הישראלי זיהה את הצורך בבדיקת בטיחות הציוד בפעוטונים ומשפחתונים המיועדים לגילאי 3-0 וחיבר מפרט בדיקות ייעודי  בשם "הגן הבטוח", המותאם לסכנות הנפוצות בסביבת הילדים.

המפרט כולל תקנים ישראליים ובינלאומיים במגוון תחומים, בהם: הילכדות ראש, צוואר או אצבעות, סכנת חנק, מיקום וחוזק מתקני החצר, בטיחות צעצועים, בטיחות מיטות ובטיחות המבנה. הבדיקה מותאמת לציוד הנמצא בגן ודורשת בדיקה שנתית על ידי מהנדסים מיומנים. בסיום הבדיקה, מקבל הגן תעודה להצגה בשטח הגן, המציינת כי תכולת הגן נבדקה על ידי מומחי מכון התקנים הישראלי ונמצאה בטוחה לשימוש.

כדי להרגיע את ההורים, קיבצו מומחי מכון התקנים שורת טיפים שיוכלו לסייע להורים בבחירת הגן הבטוח. בין השאר, "ודאו כי בגן אין צעצועים או משחקים המכילים חלקים קטנים הניתנים לבליעה או חלילה לחנק. שימו לב לצעצועים שיהיו נקיים למראה, ללא שבר או קרע. ודאו  כי מתקני החצר ממוקמים באזור מוצל ולא בקרבת גדר חיצונית, כדי למנוע טיפוס על הגדר.

"ודאו כי יש מיגון בכל צירי הדלתות והשערים, כדי למנוע את לכידת אצבעות הילדים. ודאו כי שקעי החשמל בלתי נגישים לילדים או בעלי כיסוי ייעודי. ודאו כי השער והגדר ההיקפית לא מאפשרים מעבר באמצעות טיפוס או זחילה, וכן שהידית לפתיחת השער גבוהה מספיק כדי שהילד לא יגיע אליה.

"ודאו כי לפני כל גרם מדרגות, בשני הקצוות, קיים שער המונע נפילה. ודאו כי קיים מטף או מערכת גילוי וכיבוי אש אוטומטית, וכן ערכת הגשה עזרה ראשונה והם בתוקף. שימו לב כי שמיטות השינה או הלולים מותאמים לגיל הילד והן נסגרות על ידי מנגנון נעילה תקין ושלם, המונע את קיפול המיטה על אצבעות הילד. שימו לב כי ריהוט הגן מותאם לגיל הילד ואין בו שברים או שבבי עץ העלולים לסכן אותו. 

"גדר הסורגים בגן צריכה להיות בנויה מסורגים אנכיים ולא אופקיים, כך שלא תאפשר טיפוס. כמו כן, יש לוודא שהגדר בנויה במרווחים שלא עולים על 10 סנטימטר בין השלבים. ודאו שארונות הגבוהים מ-90 סנטימטר מקובעים לקיר, כדי למנוע התהפכות, ושפינות ריהוט הנמוך מ-90 סנטימטר מעוגלות עם מיגון למניעת פציעה".