"תופעה השיימינג והחרמות בקרב בני נוער גוברת", מתריע מש"ק המשמעת של משטרת מרחב דן רס"ב מושיק בן קואל, שהרצה בפני תלמידים במוסדות חינוך במרחב, במסגרת מבצע "גולשים על בטוח" שקיימה המשטרה בשבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת שחל בשבוע שעבר.

רס"ב בן קואל מתריע במיוחד על סכנות האורבות לילדים ובני נוער מפני פדופילים. "משטרת ישראל מטפלת באירועי פדופיליה, המשטרה ערה לתופעה שגוברת בשנים האחרונות", הוא אומר. "ההרצאות נועדו להגביר את המודעות ולגלות ערנות גם בקרב הורים ומורים.

הרצאותיו של רס"ב בן קואל, שהתקיימו בשיתוף השיטור הקהילתי במרחב דן, בכלל זה רמת גן וגבעתיים, התמקדו בעיקר בתלמידי כיתות ז'-י' בבתי הספר היסודיים והתיכוניים. לדבריו, "בגלל התמימות של בני הנוער, חוסר מודעות והיותם בוסריים – הם עלולים שלא להיות ערים וגם לא מודעים להשלכות הפסולות וההרסניות שעלולות להתרחש. להתנהלות נכונה ברשת הווירטואלית יש חשיבת רבה".

איך ניתן לזהות פדופיל ברשת?

"פדופיל פונה לילד מתבגר עם זהות בדויה של נער או נערה ועם תמונה בדויה, והשיח הווירטואלי עלול להוביל לחשיפה בתחום האישי. יש לשים לב לאן השיחה גולשת. הילד המתבגר בא ממקום מאוד תמים. עליו להכיר את הסכנות הטמונות ברשת".

איך המשטרה מתמודדת עם התופעה?

"משטרת ישראל מטפלת באירועי פדופיליה וערה לתופעה שגוברת בשנים האחרונות. ההרצאות להגברת המודעות וכללי הזהירות ברשת נועדו למנוע את ראשית האירוע ואת הצורך להיות ערניים. בכל מקרה חריג או חשד, יש לדווח למוקדי 100 או מוקד 105, המונה גם עובדי רווחה, עובדים סוציאליים ופסיכולוגים".

לדברי רס"ב בן קואל, גם להורים ולמורים יש חלק במאמץ לגלישה בטוחה ברשת. "על ההורים להיות עם אצבע על הדופק. לעתים הילד מתבודד בחדר, או שהוא מאוד שקט ורוצה להיות לבד. גם להורים ולמורים יש תפקיד. עליהם לגלות התנהגות חריגה, התבודדות או היעדרויות תכופות של הילד מבית הספר. על כולם להירתם לגלישה בטוחה".

תחום נוסף בו רס"ב בן קואל מתמקד בהרצאותיו הוא העלאת המודעות למניעת חרמות ושיימינג. "לעתים, אמירה בקבוצת הוואטסאפ עלולה להוביל לחרמות, התנכלויות ושיימינג", הוא מתריע. "בני נוער לא יוצאים כמו פעם לשחק משחקי כדור בחוץ. מרביתם עסוקים בתקשורת וירטואלית. בהרצאות, אני מבקש מהתלמידים: 'לפני שאתם מקלידים בטלפון הסלולארי או במחשב תעצרו ותחשבו, שהיד לא תהיה קלה על המקלדת'. אני מסביר גם על חשיבות הערבות ההדדית והסולידאריות. יש בהן ערך חשוב.

"כשאתה נמצא במרחב הווירטואלי, מתחבא מאחורי מקלדת, עלולה להיות משמעות הרסנית לכל מילה או משפט שלך. לעתים, אין מודעות לסכנות ולמה שיד קלה על המקלדת עלולה להוביל. צריך לזכור שכל מילה עלולה להיות הרסנית. גם במקרים של הפצת תמונות וסרטונים בעלי היבט מיני. חשוב מאוד להגביר את המודעות", הוא מדגיש "לעתים, המשמעויות עלולות להיות קשות".