"אני שוקל להתמודד בבחירות לראשות עיריית רמת גן", אומר ראש העירייה לשעבר ישראל זינגר, בראיון ראשון מאז פרישתו מהחיים הפוליטיים, לאחר הבחירות לראשות העירייה בשנת 2018. "אני מקבל הרבה פניות מתושבים", הוא מציין. "גם אם לא אתמודד, אתמוך במי שסיכוייו לנצח את שאמה הכהן הם הטובים ביותר. נקיים סקר בין המועמדים הפוטנציאליים, ומי שיהיה בעל הסיכוי הגבוה ביותר, יהיה המועמד וכולנו נתאחד מאחוריו. "הכי חשוב ששאמה הכהן לא יהיה ראש העירייה הבא".

זינגר (73) שמר על שתיקה תקשורתית רועמת מאז נוצח, בתום מערכת בחירות סוערת, על ידי ראש העירייה המכהן כרמל שאמה הכהן. מיד לאחר הבחירות, שהסתיימו במהפך דרמטי, הוא התפטר מחברותו במועצת העירייה ולא היה פעיל במערכת הפוליטית.

"כאיש חינוך עם יכולת לגעת באנשים, המשכתי בעשייה ציבורית ובהתנדבות", הוא מספר. "אני חבר בחבר הנאמנים של עמותת 'גדולים מהחיים', לילדים חולי סרטן, יו"ר דירקטוריון תיכון אליאנס בתל אביב, מסייע לפרויקט הארצי לשיפור ההישגים במתמטיקה ביישוב הבדואי רהט, חבר הוועד המנהל של עמותת מופת למצוינות בחינוך, חבר ועדת ההיגוי של יועצים למצוינות בחינוך באוניברסיטת תל אביב, חבר בפורום הארצי של מנהיגות חינוכית, שופט במסגרת ארץ ישראל יפה ובעיקר – חזרתי להיות עם משפחתי, להעניק להם כמה שיותר".

לפני כשנתיים, הראה זינגר סימנים ראשונים לאפשרות שובו לזירה הפוליטית, כשהחל לקיים פגישות דיסקרטיות בבתי קפה בעיר ויזם מפגש בכפר המכביה עם שלושה מחברי האופוזיציה בעיר – ליעד אילני, אביהוא בן משה ואביבית מאור-נמרודי. "אספתי את הצעירים ואמרתי להם: אם חלילה כרמל שאמה הכהן ייבחר שוב, לרמת גן זה יהיה רע מאוד, אני אהיה עצוב ואתם גמרתם אז עם הפוליטיקה. לכן הצעתי להם להתאחד, כדי לשחרר את העיר. סוכם שבהתאם לסקר שיתקיים, ייקבע מי יהיה המועמד המוסכם לראשות העירייה ונהיה מאוחדים", הוא מסביר.

מפעל חיים

זינגר, שעלה לישראל מרומניה בשנת 1962 ומאז מתגורר ברמת גן, הוא לפני הכל איש חינוך. "הייתי מורה לפיזיקה ומתמטיקה, ובמשך 18 שנה ניהלתי את תיכון בליך, שבתקופתי הפך לאחד המובילים בארץ. קיבלתי את בליך עם 900 תלמידים וכשסיימתי כבר למדו בתיכון 2,000 תלמידים. עד היום יש לי קשר עם בוגרים של התיכון", הוא מספר. "בליך הוא מפעל החיים שלי".

זינגר מתגאה בגלריית הבוגרים של התיכון שבלב רמת חן בשנות ניהולו. "תמיד אפשרתי מגוון דעות. ח"כ דני דנון מהליכוד והשרה לשעבר תמי זנדברג ממרצ למדו באותו מחזור בבליך", הוא מציין, "וגם שני מזכירי ממשלה – צביקה האוזר וישראל מימון, הכדורסלן דורון ג'מצ'י, גורי אלפי, מאיה דגן, רונה לי שמעון ועוד רבים וטובים".

הקשר הראשוני של זינגר עם שאמה הכהן החל לקראת הבחירות בשנת 2003, כשבתמיכתו ובתמיכת סניף הליכוד ברמת גן, ששאמה הכהן היה אז מראשיו, הוא התמודד לראשות העירייה מול צבי בר. בעקבות כניסתו למערכת הפוליטית, פרש זינגר מניהול תיכון בליך. בבחירות לראשות העירייה ב-2013, שני בני הברית הפכו ליריבים מרים, ובתום מערכת בחירות טעונה ועשירה בהכפשות, זיגנר נבחר לראשות העירייה, לאחר שניצח את שאמה הכהן, שהגיע להתמודדות כיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת.

מאז, הקרע ביניהם העמיק, בעיקר לאחר הבחירות ב-2018, אז נוצח על ידי שאמה הכהן בתום  הסיבוב השני. במהלך הריאיון עמו, הוא מדבר בפתיחות רבה על הטעויות שעשה ונשמע נחוש להביא למהפך בבחירות הקרובות שיתקיימו ב-30 באוקטובר.

בדרך כלל, ראש עירייה מכהן לא מפסיד בבחירות. איך זה קרה לך?

"היו כמה סיבות. ראשית, לא קל היה לכהן כראש עירייה תחת עננה של קרוב לארבע שנות חקירה. הייתי בטוח שהתיק נגדי ייסגר, וזה אכן קרה, אבל לא ידעתי למנף את זה נכון. גם לא היו לי יחסי ציבור. התרכזתי בעשייה. שנית, לא תמיד בחרתי את האנשים הנכונים סביבי. השארתי בתפקידים בכירים בעירייה חלק מהאנשים שלא תמכו בי. זה קרה בגלל שאני בא מהחינוך".

בידיים קשורות

החקירה נגד זינגר נפתחה בעקבות חשד למינויים פוליטיים לכאורה. לאחר שחוקרים הגיעו לביתו בשעת בוקר מוקדמת וליוו אותו לחקירה במשרדי להב 433 ולאחר שנשלח לכמה ימים במעצר בית, הוא הפך ל"ברווז צולע" בעירייה. עננת החקירה, שהובילה להמלצת המשטרה להגיש נגדו כתב אישום, ריחפה כל העת מעליו.

כארבעה חודשים לפני הבחירות לעירייה, בתום קרוב לארבע שנים מתחילת החקירה, סגרה הפרקליטות את התיק נגדו בשל חוסר ראיות. "תפקדתי בכל אותה תקופה בידיים קשורות. לולא החקירה, הייתי יכול להמשיך לשרת את תושבי רמת גן כראש עירייה עוד קדנציה אחת ואז עוזב, כפי שהתחייבתי לפני בחירתי", הוא מציין.

איך מרגישים תחת חקירה?

"הרגשתי רע, כמו דרייפוס. אני איש חזק, ועובדה שהצלחתי להתמקד בעבודה, אבל הידיים שלי היו קשורות. מטבעי, אני איש של אנשים, אבל קצת הסתגרתי בתוכי. לא יכולתי לתפקד כמו שאני אוהב, במפגשים פנים אל פנים עם תושבים. גם משפחתי סבלה מאוד. אחד מהנכדים אמר לבן שלי: 'סבא גנב'. לא הייתה גאווה. אבל בכל השנים, הייתי בטוח שהתיק ייסגר. הייתי בטוח בחפותי וזה מה שאכן קרה".

רק החקירה מנעה ממך להיבחר לקדנציה נוספת?

"לולא החקירה, הייתי ממשיך הייתי מתפקד הרבה יותר טוב. לאחר סגירת התיק, לא עסקתי ביחצ"נות וטעיתי. דווקא כמנהל בליך ידעתי מה זה לשווק, אבל כראש עירייה לא עסקתי בזה".

אילני הסביר לאחרונה בראיון ל"המקומון", כי החליט לתמוך בסיבוב השני בשאמה הכהן ולא בך, בגלל שלא ניתן היה להתעלם מכך ש-73% מתושבי העיר לא רצו אותך בסיבוב הראשון.

"ליעד טעה והודה שזו הייתה טעות. לקח לו שנתיים להבין את הטעות הקשה שעשה. הזהרתי אותו בפגישה לפני הסיבוב השני שהוא טועה. גם אני הלכתי עם שאמה הכהן ומייד אחרי הבחירות ב-2003 הבנתי שטעיתי ונפרדנו".

אתה מצטער על הקמפיין הנגטיבי שלך במערכת הבחירות?

"גם הקמפיין הושפע מהתקופה הקשה שעברתי. נעשו טעויות. לא הייתי מספיק ממוקד בקמפיין".

מה קרה שהחלטת לרוץ שוב?

"לנוכח איך שראש העירייה הנוכחי דרדר את רמת גן, קשה היה לי לעמוד מהצד".

אתה טוען ששאמה הכהן רע לרמת גן?

"כן, בשל היותו נהנתן, בגלל הקמת לשכה מפוארת נוספת במתחם הבורסה ונסיעות רבות לחו"ל. המנגנון העירוני בתקופתו נופח ועתיד העיר מושכן בגלל לקיחת הלוואות ענק. הוא חוסם, משמיץ ומשפיל תושבים שמעירים לו. הוא חושב שתושבי העיר מטומטמים ושאפשר לקנות אותם בלחם ושעשועים".

נראה שהעיר דווקא עוברת תנופת פיתוח מרשימה.

"יש קוסמטיקה. אין מיזם אחד רציני בעיר, שלא התחיל או תוכנן בתקופתי".

שרת מס' 1

זינגר מציג שורת פרויקטים, שלדבריו החלו בתקופתו: קריית החינוך במזרח העיר, הקמת שני פארקים – פארק קונביץ ופארק ואדי כופר, חנייה חינם לתושבי רמת גן, שדרוג ושיקום נופי של 45 גנים ציבוריים בעיר, פיתוח מתחם הבורסה כאזור עסקים ובילוי, העצמת הצעירים בעיר על ידי הקמת מועדון "הקומה השנייה" ופתיחת 13 פאבים, חיבור בין החינוך הפורמאלי והלא פורמלי, הכנת תוכנית אב לעיר ותוכניות מפורטות לכל שכונה, גיבוש מבנה ארגוני חדש לעירייה ותכנון כלכלי עתידי לעיר. "הגישה שלי הייתה, שהעירייה היא חברת שירותים לטובת תושבי העיר וראש העירייה הוא השרת מספר 1", הוא מציין.

המשפחה תומכת בהתמודדות שלך?

"המשפחה שלי סבלה קשות, היא לא אוהבת פוליטיקה, אבל גם הם מאוחדים בדעה שאסור לכרמל שאמה הכהן להמשיך לכהן כראש העירייה".

אתה מעריך שניתן יהיה לנצח אותו?

"אני שומע תושבים רבים שרוצים להחליף אותו. אפילו אנשים קרובים אליו ביותר יצאו בגלוי נגדו", הוא רומר על רקע פרישתה של הגר יעקב מהקואליציה והדוברת הקודמת לבנת נזרי, שהגישה השבוע תביעה נגד העירייה. "כאזרח, אני מודאג. יש כאן מופע של יחצ"נות. מוסיפים שתיל לגינה, משפצים שירותים בבית ספר או צובעים אולם ספורט ומפרסמים חמישה פוסטים של 'הקמתי', עשיתי'. הקמתי ושיפצתי שמונה אולמות ולא עשיתי מזה מסע יחסי ציבור".

זינגר תוקף בחריפות את פרויקט שיפוץ כיכר רמב"ם. לדבריו, "זו תהיה בכיה לדורות. כשכיהנתי כראש העירייה, הוכנה תוכנית להקמת חניון תת-קרקעי מתחת לכיכר, שיכלול כ-700 מקומות חנייה, ולאחר הקמתו הייתה תוכנית ליצור נת"צים בביאליק ובהרצל ולהוריד את מקומות החנייה. החניון אמור היה להביא לפתרון מצוקת החנייה באזור ולהקל על עומסי התנועה", הוא טוען. "לראש העירייה הבא יעלה הרבה כסף להרוס את הכיכר ולבנות חניון תת-קרקעי".

לדברי זינגר, גם התוכנית שקודמה בתקופתו להקמת מתחם עסקים, ספורט ומגורים באזור אצטדיון רמת גן נתקעה בקדנציה הנוכחית. "התחלנו לתכנן את מתחם הבורסה החדש של רמת גן, שאמור היה להניב הכנסות גבוהות לעיר, אבל לצערי, זה לא המשיך להתקדם", הוא טוען. "כל הדברים הגדולים שנעצרו הם לא לטובת העיר".

איך תיראה מערכת הבחירות באוקטובר?

"אני מעריך שתהיה מערכת בחירות סוערת. העיר ראויה לראש עירייה אחר".

בתגובה לדברים נמסר מהעירייה: צר לנו שאדם אשר כיהן כראש העירייה ונכשל כשלון חרוץ  בתפקידו, רואה עצמו כמועמד פוטנציאלי פעם נוספת, במקום להבין את האמירה החותכת של הציבור שהראה לו את הדרך החוצה מבניין העירייה. מוטב היה לו מתרכז בענייניו האישים ולא מטריד את תושבי העיר פעם אחר פעם עם גיבוב של שקרים וחצאי אמיתות. הישגו הגדול ביותר של זינגר הוא הצלחתו להימלט בעור שיניו מכתב אישום בגין שוחד ומרמה, בשל חוסר ראיות מספיקות".