אומנם הבחירות לראשות ומועצת עיריית רמת גן יתקיימו ב-30 באוקטובר, אבל מערכת הבחירות הטעונה כבר יצאה לדרך. הוכחה חותכת לכך ניתנה בישיבת מועצת העירייה, שהתקיימה אתמול (שני) וכללה עימותים חריפים בין חברים מהאופוזיציה לראש העירייה כרמל שאמה הכהן.

הגר יעקב, מסיעתו של שאמה הכהן, שפרשה בישיבה הקודמת מהקואליציה, על רקע דרישתה להשעות את מ"מ מנכ"לית החברה הכלכלית עו"ד ניב בר-כהן ובעקבות כך, הודחה מתפקידיה מטעם הקואליציה – הודיעה במכתב חריף על התפטרותה מחברות במועצה. במקומה, צפויה לכהן עו"ד דנה וולנובסקי, שהייתה במקום הרביעי ברשימתו של שאמה הכהן למועצת העירייה. וולנובסקי בלטה בביקורת הקשה שמתחה בעבר על שאמה הכהן, וכעת העימות ביניהם צפוי להגיע גם למועצת העירייה. "כרמל עוד יתגעגע להגר", העיר חבר מועצה מהאופוזיציה.

יעקב כתבה מכתב התפטרות ארוך ונוקב, שלפני תחילת הישיבה הונח על שולחנות חברי המועצה. "כשהתחלתי את הקדנציה", כתבה, "אגף קשרי קהילה עמד מול נקודת מפנה קריטית. מאגף בסכנת סגירה מידית, הפכנו לאגף משגשג, שקוצר תשבחות והצלחות. אין גאה ממני, שתחום השירות לתושב, אשר היה בתחום אחריותי, הצליח בגדול", היא ציינה. "הצלחנו להביא אגף בסכנת סגירה לאגף של ווינרים, ועל כך תודתי לכל העובדים בו".

בהמשך מכתבה, מנתה יעקב את פעילותה, שכללה הקמת מחלקה חדשה לטובת יוזמות קהילתיות, חיזוק הקשר עם תושבי העיר גן ומגוון פעולות קהילתיות. "נהניתי מאוד לשרת את תושבי העיר מהעירייה ובהמשך ממועצת העירייה, אולם לאחר השתלחויות חסרות רסן לאחרונה, מצד בכירים בעירייה שפגעו בי עד עמקי נשמתי, אני מודיעה היום על התפטרותי ממועצת העירייה. ההשתלחויות בי נובעות ממלחמתי הבלתי מתפשרת לשמירה על מנהל תקין ברמת גן", טוענת יעקב. "שיא ההשתלחויות בי היה בישיבת המועצה האחרונה על ידי יו"ר המועצה דני גולדשטיין".

גולדשטיין, שניהל את הישיבה, קטע את דבריה: "את איימת עליי בישיבה, תספרי גם את זה", ותוך זמן קצר שוב נוצר עימות מילולי ביניהם. בהמשך מכתבה, טענה יעקב: "ראש העירייה והנהלת העירייה שמדברים על דמוקרטיה ועל הפיכה משפטית בימים אלה, מבצעים בעצמם דיקטטורה שלא נהוגה בשום מועצת עירייה בעולם. כך, באותו שבוע בדיוק, ראש העירייה מעלה ביד אחד את הנושא לסדר יום וביד השנייה מבצע דיקטטורה".

יעקב מתחה ביקורת קשה גם על עמיתיה בקואליציה: "דעו לכם, אתם, כל אנשי הציבור שעמדתם מהצד ושתקתם למול העוול שנגרם לי, אתם בהחלט שותפים לרוע ונושאים בעוון בעצם שתיקתכם. בסביבה קלוקלת זו, אינני יכולה עוד למלא את שליחותי מתוך מועצת העירייה ולכן אני מודיעה על פרישה מהמועצה. אני מבטיחה להמשיך למלא את שליחותי החשובה ולשרת את תושבי רמת גן גם עתה, מחוץ למועצה".

גולדשטיין הודיע ליעקב, כי הוא מקציב לה שתי דקות למסור את ההודעה האישית על התפטרותה, אבל הקראת המכתב הארוך נמשכה דקות ארוכות מעבר לשתי הדקות. בתגובה, ביקש ממנה גולדשטיין להפסיק לקרוא את המכתב, וכשיעקב המשיכה, בעידוד חברי האופוזיציה, הוא הכריז על נעילת הישיבה ומרבית חברי הקואליציה עזבו את האולם, כשיעקב ממשיכה לקרוא את מכתבה מול אולם שומם.

בתגובה, הניפו חברי האופוזיציה – ליעד אילני, מירה שנן, אביבית מאור נמרודי וחיה מנע, ביחד עם יעקב, שלטי מחאה עליהם נכתבו משפטים שלטענתם נשמעו בישיבות המועצה על ידי גולדשטיין ושאמה הכהן. הם אף הצטלמו עם השלטים בהפגנתיות, על רקע הכיסאות הריקים של ראש העירייה וסגניו.

"נחצה קו אדום" 

לפני הודעתה האישית של יעקב, הגיש אילני, המתמודד על ראשות העירייה, שתי הצעות לסדר נגד שאמה הכהן, שהמחישו עד כמה העימות החריף ביניהם ירד לפסים אישיים. בהצעתו הראשונה לסדר, דרש אילני ששאמה הכהן יפסיק להחזיק את תיק החינוך, לאחר שלפני כמה חודשים הוא נחקר במשרדי מס הכנסה בחשד להעלמות מס לכאורה.

בעת שאילני הקריא את הצעתו, שאמה הכהן יצא בהפגנתיות מהאולם. סגנו, רועי ברזילי, קרא לעברו של אילני: "מדוע אתה לא מבהיר שהחשדות הם לכאורה?". לדרישתו, הצטרף גם מ"מ ראש העירייה אדם קניגסברגר, שאמר לאילני, שהיה תלמידו בעת שניהל את תיכון אהל שם: "אתה מכנה את התנהגותו של ראש העירייה עבריינית, אבל הוא לא הורשע ולא הוגש נגדו כתב אישום". 

בתגובה, קרא אילני לעברו של קניגסברגר: ב"קדנציה הקודמת, כשהיית באופוזיציה, הגשת הצעה דומה - שישראל זינגר ישעה את עצמו, בשל החקירה שהתנהלה נגדו". קניגסברברג השיב: "זה בכלל לא אותו מקרה. אז הייתה המלצה של המשטרה להגיש נגד זינגר כתב אישום". 

כזכור, בעניינו של זינגר, הפרקליטות החליטה בתום הליך שימוע על סגירת התיק. לדברי קניגסברבגר, המקרה של שאמה הכהן שונה ומדובר בחקירה על חשדות לכאורה, שנפתחה ברשות המסים ובגינה לא הוגש כתב אישום. בסופו של דבר, הצעתו של אילני הורדה ברוב קולות הקואליציה מסדר היום.

לאחר מכן, דרש אילני בהצעה לסדר נוספת, שהעירייה לא תממן את ההוצאות המשפטיות, כאשר התביעות מוגשות באופן אישי נגד ראש העירייה. הוא הביא כדוגמה את התביעה שהגישה לאחרונה דוברת עיריית רמת גן לשעבר לבנת נזרי, התובעת את העירייה ואת העומד בראשה בסכום כולל של 730 אלף שקל. בתגובה, קרא שאמה הכהן לעברו של אילני: "כשהיית סגן ראש עירייה בשכר, כתבת מכתב לתושבת, עם העתק לפסיכיאטר המחוזי. היא הגישה נגדך תביעת לשון הרע באופן אישי, אבל אז העירייה מימנה עבורך את ההגנה המשפטית".

היועץ המשפטי של העירייה עו"ד סהר פינטו הבהיר, כי מימון ההוצאות המשפטיות לנבחרים ועובדי עירייה, הנתבעים בתוקף תפקידם, נעשה בהתאם לחוק ובהתאם לאישורים הנדרשים. לאחר עימותים מילוליים, הצעתו של אילני הורדה מסדר היום ברוב קולות הקואליציה.

לנוכח המתקפות נגדו ברשתות ובמסרונים שנשלחים לתושבים, הבהיר שאמה הכהן: "אנחנו נכנסים למערכת בחירות ורואים רעל של השמצות. רק ראש העירייה נגד עיניהם, כישלונו של ראש העירייה הוא משאת נפשם. ממני זה עבר למשפחה ומשם לטבעת הראשונה שאיתי בעירייה. נחצה קו אדום". 

הליך ביניים

בתוך כך, יו"ר ועדת הבחירות האזורית תל אביב, השופט גרשון גונטובניק, הורה למחוק מהעתירה שהוגשה על ידי חברי מועצת העירייה ליעד אילני וחיה מנע את עובדי העירייה, שנתבעו ביחד עם ראש העירייה כרמל שאמה הכהן והעירייה עצמה.

בעקבות החלטתו, נמחקו מהעתירה היועץ המשפטי של העירייה עו"ד סהר פינטו, מנכ"ל העירייה מוטי כהן ומנהל מחלקת השירות הדיגיטלי ישי ויסמן. בנוסף, הטיל יו"ר ועדת הבחירות על אילני ומנע הוצאות משפט בסך של 3,500 שקל בתוספת מע"מ. עם זאת, מדובר בהליך ביניים בעתירה. 

לדברי יו"ר ועדת הבחירות, "העותרים מצביעים על מספר רב של דוגמאות, שלשיטתם מעידות על הפרת הוראות חוק הבחירות וזאת, בדרכי פעולה שיטתיות ורחבות היקף של העירייה ועובדיה, לטובת ראש העירייה וכחלק ממדיניות עירונית. בין היתר, העותרים מציגים פרסומים עירונים עם שמו ודמותו של ראש העירייה, קבוצות וואטסאפ וטלגרם עירוניות, שוברים לחוגים בשווי אלפי שקלים שניתנו לילדי העיר וחולקו עם שמו ותמונתו של ראש העירייה וכן סרטונים, עלונים וחוברות שחולקו ברחבי העיר הכוללים את שמו ודמותו של ראש העירייה, וכן נופשון לאלפי תושבים ותיקים במימון העירייה, עם דמותו", כותב יו"ר ועדת הבחירות.

בהחלטתו למחוק את עובדי העירייה הבכירים מהעתירה, הוא מסביר: "יש לנהוג לטעמי בזהירות רבה. העתירות המוגשות בנושא זה משקפות לרוב סכסוכים בין גורמים פוליטיים. עובדי הרשויות המקומיות עצמם אינם כאלה. מתן אפשרות להגיש נגדם עתירות עלול לגרום לגרירתם לתהליכים, תוך הפיכתם לכלי מאבק בין הצדדים. ככל שמתקרבים לתקופת הבחירות, גדל מספרן של העתירות וגדל החשש. במצב דברים שכזה, עובדי ציבור שונים עלולים יהיו להימצא נאלצים להגן על עצמם מול הערכאות השונות, לקבל ייצוג, להשקיע משאבים בניהול הליכים ועוד".

בתגובה, מסר אילני: "ביקשנו לצרף אותם משיבים, כי הם שלוחיו של ראש העירייה. אנחנו מכבדים את החלטת השופט בנושא, אך מדובר בעניין שולי ולא במהות העתירה. לגבי ההוצאות, אני מציע להמתין בסבלנות עד לסיום ההליך ולבחון אז מי חייב וכמה".

יצוין, כי יו"ר ועדת הבחירות דחה את בקשת העותרים להוצאת צו ביניים האוסר על ראש העירייה לעשות כל שימוש בקבוצות הוואטסאפ שפתח. "בבקשה המוכתרת כבהולה, נטען כי ראש העירייה מבקש לעקוף את המגבלות שנטל על עצמו בהליך אחר, המתנהל לפניי. לכן, נעשית העתקה של חברים מקבוצות הוואטסאפ העירוניות של העירייה לקבוצות פרטיות, לכאורה, של ראש העירייה. הוא אף פנה והסביר לתושבים את הצורך בדבר, נוכח המגבלות שהוטלו עליו בהליך קודם", ציין יו"ר ועדת הבחירות בהחלטתו. 

"לאחר עיון, אינני סבור שיש לתת צו ארעי כבר בשלב זה, עד לקבלת עמדת המשיבים. לצו הארעי יש השלכה ישירה מקיפה, ומן הראוי לקבל החלטה בנושא לאחר קבלת התשתית המלאה". בהחלטה נקבע עוד, כי תשובת שאמה הכהן והעירייה לבקשה לצו ביניים תוגש עד ה-21 בחודש ותשובתם על העתירה תוגש עד ה-28 בחודש.

בתגובה אמרה מנע: "לנוכח הלכות קודמות, אני מאמינה שנצליח להשיג את הסעדים המהותיים שביקשנו בעתירה, להבדיל מהעניין הטכני של דחיית הבקשה לצירוף משיבים לעתירה. טובת העיר ותושביה לנגד עיננו, והחובה למנוע את המשך בזבוז כספי הציבור על תעמולת הבחירות".