"גם הפעם תהיה מערכת בחירות סוערת וטעונה ברמת גן. כבר 20 שנה אני חבר במועצת העירייה, ולא זכורה לי מערכת בחירות רגועה בעיר", אומר המשנה לראש עיריית רמת גן ומחזיק תיק התרבות צחי זליכה.

זליכה, העומד בראש סיעת מרצ, שבבחירות הקודמות למועצת העירייה, בשנת 2018, קיבלה שני מנדטים, מעריך שעל רקע המחאה נגד הרפורמה המשפטית ואכזבתם של תומכים פוטנציאליים רבים מאי כניסתה של מרצ לכנסת, כוחה ברמת גן דווקא יגדל. "ברמת גן יש פוטנציאל לשלושה-ארבעה מנדטים", הוא אומר. "היעד הוא, שמרצ תהיה המפלגה הראשונה או השנייה בחוזקה במועצת העירייה. הקולות שלנו לא יבואו רק ממצביעי שמאל. אני פועל כמחזיק תיק התרבות להנחלת מורשת יהדות בבל. זו אוכלוסייה שאני מאוד מטפח, ורבים מהם יצביעו עבור רשימה בראשותי, גם אם הם אינם מצביעי מרצ לכנסת".

זליכה מדבר בהתרגשות על אירועי התרבות והמוזיקה ליוצאי בבל, שהיו בעבר רוב מוחלט בקרב תושבי רמת גן. לדבריו, "פעם, כשני שלישים מתושבי העיר היו יוצאי עיראק. כיום, יוצאי בבל ודורות ההמשך מהווים להערכתי כשליש. אני רואה שלאירועי התרבות והמוזיקה שאנחנו מארגנים ליוצאי בבל, מגיעים בני הדור השני והשלישי. יש תופעה של חזרה לשורשים. הקמנו את מועדון יוצאי בבל ופעם בשבוע אנחנו מגיעים למועדון הפועל ברחוב חיבת ציון. תושבים רבים באים. רואים גם את בני הדור השני והשלישי. זה מחמם את הלב. באופן אישי, אני נפגש בלשכה שלי עם רבים מיוצאי בבל בעיר. זו אוכלוסייה שאני מאוד מטפח".

כמחזיק תיק התרבות, יש לזליכה ציפיות גדולות מאירועי שנת ה-75 למדינה ושנת ה-100 לרמת גן. "זו תהיה שנה בלתי נשכחת. יופיעו פה האומנים הכי גדולים בארץ. ביום העצמאות יהיו שפע של במות. הצלחתי, בגיבוי ראש העירייה, להחזיר את הבמות לכל השכונות בעיר. יהיו 14 במות ברמת גן, ויחגגו בכל מקום את יום העצמאות, בהשתתפות ילדים ולהקות מקומיות. יש למה לצפות".

יש מגבלה על תשלום לאומנים?

"בבמות השכונתיות התשלום לאומן יהיה עד 50 אלף שקל. רק בבמה המרכזית בכיכר רמב"ם (אורדע) התשלום לאומן יהיה גבוה יותר. אומן ידוע ופופולארי יוצר עניין ויותר אנשים מגיעים".

מה העלות הכספית של אירועי 100 שנים לרמת גן?

כ-20 מיליון שקל. מדובר. מדובר בסמל של פעם ב-100 שנים וצריך לציין אותו במגוון רחב של אירועים באירועים. בתל אביב חגגו את שנת ה-100 במשך עשור".

ביניים

"לא ביקשתי לנאום"

נפגשתי עם זליכה על רקע הסערה הפוליטית במדינה ובעיר. "אני מפריד בין המישור המקומי לארצי. יש לי חילוקי דעות עם ראש סיעת הליכוד משה רווח בנושאים הארציים. כל אחד מאיתנו רואה את הדברים אחרת, אבל בעירייה יש בינינו שיתוף פעולה מלא והוא יימשך", מבהיר זליכה. "אני מאוד פעיל ברמת גן במחאה נגד המהפכה המשפטית, החל מחלוקת שלטים ועד לגיוס אנשים להפגנות. לא ביקשתי לנאום בהפגנות, כיוון שאני חושב שעדיף להשאיר את הבמה לגורמים לא פוליטיים ולאנשים שמזוהים עם כל קצוות הקשת הפוליטית".

אתה מדבר על עשייה ושיתוף פעולה פורה. זה לא בא לידי ביטוי בישיבות המועצה. 

"אני רגיל לראות את זה ב-20 השנים האחרונות כחבר מועצה. ככל שמתקרבים למערכת הבחירות, השסע גדל והאמוציות גדלות בהתאם, זה טבעי. אני מעריך בחודשים הקרובים נראה פרישה של עוד חברי קואליציה, כמו שקרה לאחרונה עם הגר יעקב, שהייתה חלק מהרשימה של ראש העירייה ועברה לאופוזיציה".

איזו מערכת בחירות מצפה לנו להערכתך? 

"מערכת בחירות סוערת וטעונה. אני לא זוכר מערכת בחירות רגועה ברמת גן. לא הייתה מערכת בחירות אחת ללא הכפשות. מועמדים שרצים מגזימים בעוצמה ובפגיעה, וזה חוזר על עצמו בכל מערכת בחירות".

להערכתך, האירועים הסוערים במישור הארצי ישפיעו על הבחירות המקומיות?

"גם אם יש ויכוחים במישור הארצי ולא מסכימים, כפי שיש לי עם חברי משה רווח, במישור המקומי שיתוף הפעולה בינינו מלא. לא צריך להחרים ואני בעד שיתוף פעולה למען תושבי העיר".

אחרי שמרצ לא עברה את אחוז החסימה בבחירות לכנסת, תהיה לכך השפעה בבחירות לעירייה?

"מרצ רק התחזקה מאז, גם ברמת גן. אני רואה את זה גם בביקוש לשלטים נגד המהפכה המשפטית. נקבל קולות גם מציבורים נוספים בעיר".

במי תתמכו בבחירות לראשות העירייה?

"אנחנו מתמודדים למועצת העירייה".

איך שיתוף הפעולה בינך לבין ראש העירייה?

"אנחנו ביחסים מצוינים, ואני שמח להיות שותף לעשייה הרבה בעיר".

ראש העירייה מוביל מאבק ארצי לסגירת תאגידי המים. כיו"ר תאגיד מי רמת גן, מה העמדה שלך?

"כבר 12 שנה אני מוביל את הקריאה לאיחוד תאגידים לאשכולות אזוריים יעילים, חסכוניים, עם שירות טוב יותר לציבור ועם שמירה על העצמאות של משק המים. זו החלטה שהכנסת קיבלה בצדק, יש לתאגידים תרומה חשובה. אחרי שנים בהן הרשויות פשוט הפקירו לחלוטין את הנושא. גם פה ברמת גן, מצב התשתיות היה גרוע לפני שהתאגיד התחיל לעבוד. מי רמת גן צריך לשרת את בני ברק, גבעתיים וכל יישובי בקעת אונו. זה בעיניי הפתרון הנכון".

זליכה, שבקדנציות הקודמות החזיק את תיק גנים ונוף, מציין שזה תחום שתמיד היה קרוב אליו. "הובלתי בזמנו הקמת 40 גינות כלבים ושיפוץ של עשרות גנים. גם כיום נמשכת מגמת השיפוץ והשדרוג בגנים ציבוריים בעיר. יש להם ערך חשוב לאיכות הסביבה והחיים. יש תוכניות שקידמתי עוד בקדנציה הקודמת, כשהחזקתי את התיק וכעת הן מיושמות. הסיפוק עצום".

ראש העירייה לשעבר ישראל זינגר אמר לא מכבר בריאיון ל"המקומון", ששיפוץ כיכר אורדע בהשקעה של כ-35 מיליון שקל, ללא חניון תת-קרקעי, יהיה בכייה לדורות. מה עמדתך בנושא?

"שאלתי את הדרג המקצועי מה השיקול בהמלצה שלא לבנות חניון תת-קרקעי והתשובה הייתה שיש כוונה לקדם תנועה של פחות כלי רכב בעיר. חניון היה מחמיר את עומסי התנועה".