"כ-80% מתושבי גבעתיים הם במרכז-שמאל ורבים מהם לוקחים חלק באירועי המחאה", אומר ראש עיריית גבעתיים רן קוניק בראיון מיוחד לקראת יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל. עם זאת, הוא אומר: "אני קורא לתושבי העיר לכבד את טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. זה טקס קדוש, נקי מכל פוליטיקה. גם יום העצמאות צריך להיות מעל למחלוקת, ואני מאמין שאנשים רבים משני הצדדים יבואו לחגוג, לשיר וליהנות". 

גבעתיים, שציינה בשנה האחרונה 100 שנים להיווסדה בשורת אירועים, עברה בשנים האחרונות שינוי דרמטי בהרכב האוכלוסייה ובאורחות החיים בעיר. "כ-30% מתושבי גבעתיים הם בגילאי 40-18. העיר מצויה בתהליך מתמשך של הצערה. היא עברה מהפך והפכה לעיר הצעירים, כשחבר מביא חבר. רק לפני כעשר שנים, כ-30% מתושבי גבעתיים היו אזרחים ותיקים. היום, שיעורם ירד לכ-12%", ממחיש קוניק בנתונים את המהפך הדמוגרפי בגבעתיים, שבעבר כונתה "עיר השינה של תל אביב" וכיום מהווה מוקד בילויים גם לתל אביבים, המגיעים לברים, לפאבים ולבתי הקפה ברחוב כצנלסון.

קוניק, שכבר נערך להתמודד לקדנציה שלישית בבחירות לראשות העירייה שיתקיימו ב-31 באוקטובר, לא חש מאוים. בקדנציה הקודמת הוא היה מועמד יחיד בבחירות. "אני לא יודע אם יהיה הפעם מועמד מולי, אבל זכותו של כל אחד להתמודד. היעד שלי הוא להיבחר לקדנציה שלישית, שתהיה קדנציה של פרויקטים גדולים בעיר, ולהגדיל את כוחה של רשימת גבעתיים שלנו במועצה", הוא אומר.

איזון מאתגר

נפגשתי עם קוניק בלשכתו, כשברקע המחלוקות בחברה הישראלית, הבחירות לראשות העירייה וההתמודדות עם שורת נושאים, בהם מצוקת החנייה ועומסי התנועה בעיר. "המדינה עברה בשנים האחרונות רכבת הרים", הוא אומר. "רק לפני שלוש שנים היה סגר והרחובות היו שוממים. השנה היה הפסח הראשון ללא הגבלות בכלל. די שכחנו מהקורונה ולמדנו לחיות לצדה. הכל חזר לקדמותו. זה החל בקרנבל פורים ענק ונמשך בליל סדר עירוני ראשון לאחר שלוש שנים", הוא מציין. "גם את יום השואה והגבורה אנחנו מציינים השנה ללא הגבלות. כ-400 שורדי שואה מתגוררים בעיר וכ-100 מהם מגיעים לפעילויות במסגרת קפה אירופה. אנחנו בקשר איתם ועם כלל התושבים הוותיקים. יש להם ערך מוסף חשוב".

העיר ערוכה לשינוי הדמוגרפי שהיא עוברת?

"בגבעתיים מתגוררים כ-65 אלף תושבים וכ-30% מהם צעירים. רואים את זה גם בכמויות הקרטונים ברחובות וגם בגידול בהזמנת משלוחים עד הבית. כ-50% מתושבי העיר מתגוררים בשכירות, ויש המון מעברי דירות. בגלל כמויות הקרטונים, שינינו את הסדרי הפינוי. ניתן לפנות קרטונים מדי ערב לאחר השעה 22:00. עד 6:00 בבוקר צוותים מיוחדים אוספים אותם. זה כבר הביא לשיפור מצב הניקיון וזו רק דוגמה אחת לשינוי בהיערכות".

איך מערכת החינוך העירונית מתמודדת עם הגידול במספר התלמידים?

"בתי הספר בעיר נבנו לפני הרבה שנים. בית הספר האחרון בגבעתיים נבנה לפני כ-30 שנה. אנחנו מוסיפים אגפים חדשים למוסדות חינוך, וזה בא על חשבון השטחים הפתוחים. נבנים גם גני ילדים חדשים".

קוניק מציין את השינוי באורחות החיים בגבעתיים בעקבות המהפך הדמוגרפי. "רחוב כצנלסון הפך לאזור בילויים – בין כיכר נח וויצמן לאחדות העבודה. האזור מאוד שוקק. ברמה העירונית זה דבר אדיר, כי כבר לא צריכים לצאת מחוץ לעיר כדי לבלות", הוא מסביר. "התחלנו בתהליך של הכנסת בתי קפה לגנים ציבוריים בעיר – בגן הבנים, בגן אלדמע, בגן הזיכרון ובגן רבקה. מאות תושבים מגיעים מדי יום לגינות הציבוריות, בהם משפחות עם ילדים. נמשיך בהכנסת בתי קפה לגנים נוספים. בקרוב ייפתחו בתי קפה גם בגני העלייה וסולד".

איך משלבים בין עסקי הבילויים בעיר לשמירה על איכות חיי התושבים?

"מותר להציב שולחנות בחוץ עד השעה 24:00. אנחנו פועלים למניעת מטרדי רעש בשעות מאוחרות ושמירת הניקיון. זה מאתגר. אנחנו פועלים כדי לשמור על האיזון באזורי הבילוי ולמניעת פגיעה באיכות חיי התושבים. גם בתל אביב משולבים אזורי הבילוי בבנייני המגורים".

מצב הרוח

"בערב יום העצמאות תהיה במה בכיכר ווהאלין ויהיה שמח", מבטיח קוניק. "בין האומנים שיופיעו בעיר יהיו מרגלית צנעני, טונה ועברי לידר. במוצאי יום העצמאות נקיים את המופע המסורתי בפארק בגבעתיים, עם דני סנדרסון. אירועי יום העצמאות יסמלו גם את סיום אירועי שנת ה-100 לגבעתיים".

אתה חושש שמצב הרוח הלאומי ישפיע גם על האירועים בגבעתיים?

"לאנשים רבים אין מצב רוח, אבל אני מעריך שאנשים רבים יגיעו בערב יום העצמאות לחגוג, ליהנות ולשיר, והם יהיו מכל הקשת הפוליטית. דווקא יום העצמאות צריך לאחד את כולם".

באירועי המחאה משתתפים מדי שבוע אלפים מתושבי העיר. הופתעת?

"רבים מהתושבים לוקחים חלק פעיל במחאה וזה לא מפתיע. 80% מתושבי גבעתיים הם במרכז-שמאל".

אתה מעריך שלאירועים תהיה השפעה על הבחירות לעירייה?

"לא בטוח. אנשים יודעים לעשות אבחנה בין הפוליטיקה הארצית לניהול השלטון המקומי. מה שקורה ברמה הארצית אינו רלוונטי לניהול העיר. תושבי גבעתיים יבחרו במי שהם מאמינים שיתפעל את העיר בצורה הטובה ביותר, ללא קשר לדעותיו הפוליטיות. התפקיד של ראש העירייה הוא לנהל את העיר ולדאוג לכל התושבים. אני ראש עירייה של כולם, ומקווה מאוד שלמרות השסע במישור הארצי, יהיו בסופו של דבר הסכמות והידברות. זו מחאה של אזרחים ולא של ראשי ערים".

גם השלטון המקומי השבית לאחרונה את הרשויות ואת ועדות התכנון והבנייה.

"השלטון המקומי החליט על ההשבתה בשל חוק ההסדרים במשק והדרישה לטפל בשורת נושאים, כמו הצורך בהעלאת שכר הסייעות. כמחצית מראשי הערים הם אנשי ליכוד. בשלטון המקומי יש דעות מגוונות".

באיזו רשימה תתמודד בבחירות לעירייה?

"בראש רשימת גבעתיים שלנו, שתתמודד בתמיכת מפלגת העבודה".

אבל מפלגת העבודה מתרסקת בסקרים.

"המפלגה לא במצב טוב, אבל למפלגה הזו, שהקימה את המדינה, יש זכות קיום, ואני מאמין שהיא עוד תתאושש. אני לא נוטש את הספינה כשהיא טובעת וניתן לחלץ אותה. אני מאמין באידיאולוגיה של מפלגת העבודה וביכולתה לגייס כוחות חדשים. אי אפשר לקחת מח"כ מירב מיכאלי את הנחישות".

זו הייתה טעות שלא להתאחד עם מרצ בבחירות האחרונות לכנסת?

"בדיעבד זו הייתה טעות. גם אני סברתי אז, שאם העבודה ומרצ יתמודדו בנפרד זה יחזק את הגוש, הייתי בטוח ששתיהן יעברו את אחוז החסימה ולצערי זה לא קרה".

פנים חדשות

לקראת הבחירות לראשות העיר, אומר קוניק כי "יהיו שינויים ברשימה. פרופ' יזהר אופלטקה, שהחזיק את תיק החינוך, עבר להתגורר ברמת גן. תחליף אותו דמות חינוכית. יהיו עוד פנים חדשות ברשימה".

בבחירות הקודמות הרשימה קיבלה שישה מנדטים, מה היעד הפעם?

"שנגיע לפחות לשמונה-תשעה מנדטים. כשבוחרים ראש עירייה, הנושא באחריות לעיר, צריך לאפשר לו לעבוד במועצת העירייה".

קוניק, שחולל מהפך דרמטי בבחירות לראשות העירייה שהתקיימו ב-2013, לאחר שגבר על ראש העירייה המכהן ראובן בן שחר, נבחר בקדנציה הקודמת ללא מתמודד מולו. גם הפעם הוא לא חושש. "אחרי עשר שנים שאני ראש עירייה, התושבים מכירים ויודעים עליי. אני לא צריך להציג את היושרה, ההגינות והשקיפות", הוא אומר. "אני נגיש תמיד וזמין לתושבים בכל שעות היממה, שבעה ימים בשבוע, ואני נמצא בשטח וברשתות".

במה אתה גאה במיוחד?

"לגבעתיים יש ייחוד, היא מותג. הצביון המיוחד של גבעתיים, הקהילתיות, הגנים הציבוריים והנגישות, הביאו אליה צעירים, משפחות צעירות ומקומות בילוי. עד לפני כעשר שנים, חוץ מקפה קפולסקי לא היה מה לעשות בעיר. גם הקניון הוא נכס אדיר לעיר".

אבל קשה להגיע למוקדי הבילוי בגלל מצוקת החנייה באזור.

"תושבים גבעתיים יכולים להגיע ברגל. המון צעירים מגיעים גם מבחוץ, חלקם על קורקינטים". 

היו לאחרונה כמה אירועים של ונדאליזים ואלימות בעיר, בעיקר בקרב בני נוער.

"נתוני הפשיעה בגבעתיים מאוד נמוכים יחסית לערים אחרות. המשטרה מצויה בחוסר כוח אדם. יש מחסור בשוטרים. מנענו את הכוונה לבטל את תחנת משטרת גבעתיים. סיירת הביטחון פועלת כל הזמן ויש מענה מהיר לכל פנייה. אנחנו פועלים להגדיל את סיירת ההורים עם מתנדבים נוספים. במרבית האירועים החריגים היו מעורבים בני נוער שהגיעו מחוץ לגבעתיים".

מה מצב כוח האדם בעירייה?

"יש מחסור בפקחים. זה תפקיד קשה שעלול להיגרר לעימותים", הוא מספר על רקע השכר הנמוך המוצע למשרה, שנקבע בהתאם להנחיות משרדי האוצר והפנים. לדבריו, "גם בהנדסה קיים מחסור. אנשים לא רוצים לעבוד בעירייה. פעם היו נלחמים כדי לעבוד בעירייה".

חלון הראווה

כמו ראשי עירייה אחרים בגוש דן, גם לקוניק אין פתרונות קסם בנושא עומסי התנועה ומצוקת החנייה בעיר. "הפתרון למצוקת החנייה יהיה רק ביום שתהיה תחבורה ציבורית יעילה", הוא פוסק. "הקו האדום של הרכבת הקלה, שאמור להיפתח בקרוב, אמור לאפשר לתושבים המתגוררים בצפון העיר להשתמש בתחנה בצומת עילית ולתושבים ממרכז העיר להגיע לתחנת ביאליק. הקו הסגול, שאמור לפעול בעוד כשלוש-ארבע שנים, יעבור בציר אלוף שדה ובחלק מדרך השלום וייתן מענה לתושבים בדרום העיר. יש גם תוכנית לפרויקט מהיר לעיר במרכז גבעתיים. המעבר לתחבורה ציבורית יביא להפחתת מספר כלי הרכב הפרטיים".

קוניק מציין, שכיום יש פי שלושה יותר כלי רכב בעיר ביחס למקומות החנייה בעיר. "ביום ניתן למצוא חנייה, אבל הבעיה היא בלילות ובסופי שבוע. אנחנו מנהיגים מדיניות של אכיפה מתחשבת, ורק במקרים של הפרעה למעבר הולכי רגל או יצירת סכנה בטיחותית, מבוצעת אכיפה בלילות ובסופי שבוע", הוא אומר.

מדוע לא מבצעים את פרויקט מהיר לעיר?

"זה פרויקט משותף לעיריות גבעתיים ותל אביב ולמשרד התחבורה. הוא מתוכנן ברחובות עליית הנוער וערבי נחל ולאורך רחוב כצנלסון, אבל נראה לי שיש גרירת רגליים מצד עיריית תל אביב, שבשל עבודות התשתית הרבות בתחומה, מחכה לתזמון הנכון. מבחינתנו, כבר אפשר לצאת לדרך".

מה יכלול הפרויקט ברחוב כצנלסון?

"לאורך רחוב כצנלסון יהיה שביל אופניים ונתיב תחבורה ציבורית, שיפעל בשעות הלחץ של הבוקר ואחה"צ. הפרויקט יכלול גם את שדרוג כצנלסון, שיהפוך לרחוב לדוגמה, חלון הראווה של גבעתיים".

איך פותרים את נושא עומסי התנועה בעיר בבוקר ואחה"צ.

"יש עומסי תנועה בכל גוש דן. אנחנו פועלים נקודתית היכן שניתן. ברחוב ויצמן, יזמנו פרויקט גל ירוק לרמזורים ויש גם אכיפה נגד חניות כפולות. הפרויקט יכלול גם הסדרת מדרכות. ברחוב ריינס מבוצעות עבודות שיפוץ ושדרוג וברחוב המרי העבודות הסתיימו".

מתי יחלו העבודות במתחם ההסתדרות?

"אני מעריך שבתוך כשנה יחלו העבודות במתחם א', ברחוב המאבק 17-15 ובמתחם ב', ברחוב ההסתדרות 26-24".

התחדשות עירונית

קוניק מודע היטב לטענות על הליכים ממושכים בפרויקטים של התחדשות עירונית בעיר. לדבריו, "ההליכים מתארכים, כי כמעט כל יזם פונה לוועדת הערר המחוזית ורוצה עוד זכויות בנייה". בתוך כך, הוא מספר על שני פרויקטים נוספים של התחדשות עירונית, שנמצאים בשלבי תכנון מתקדמים - בגבעתיים רמב"ם ובציר בן גוריון.

לדבריו, "בגבעת רמב"ם יהיה שימור של המרקם באזור הוותיק, וגובה הבניינים יוגבל, אבל בדרך השלום, שהוא ציר תנועה מרכזי, ייבנו מגדלים בגובה של עשרות קומות במסגרת פינוי-בינוי".

מה עם התוכניות לבניית מגדלים במתחם כורזין?

"שינינו את התב"ע. יהיו במתחם 11 מגדלים למשרדים ומגורים בגובה של עשרות קומות. בשנה הקרובה יחלו העבודות במתחם מולדבסקי. למתחם כורזין יש פוטנציאל גבוה, והוא יהיה מרכז העסקים של דרום גבעתיים, בדומה למתחם הסיטי בצפונה. אני מעריך, שאם יממשו את כל הפוטנציאל במסגרת התחדשות עירונית, בעוד 20 שנה יתגוררו בגבעתיים כ-80 אלף תושבים".

למה אתם מעדיפים פינוי-בינוי על פני תמ"א 38?

"אנחנו לא פוסלים תמ"א 38, אבל בפינוי-בינוי ניתן ליצור שטחים לצרכי ציבור, כמו גנים ומוסדות חינוך".

אתה מרוצה מרמת הניקיון בעיר?

"אני אף פעם לא מרוצה ותמיד יש מה לשפר. הכנסנו מכונות שטיפה למדרכות ברחובות העיר ומבוצעות פעולות ניקיון מוגברות".

מה עם פרויקט שדרוג הגנים הציבוריים בעיר?

"מרבית הגנים עברו שיפוץ ושדרוג. השנה נתחיל בעבודות בגן מרים ובגינת השומר. גן ילדי טהרן שעבר שדרוג יקרא על שם אביגדור קהלני".

רמת גן מסבסדת חוגים לילדים ובני נוער ויצאה השנה בפרויקט להורדת הצפיפות בכיתות בבתי הספר התיכוניים. למה זה לא קורה בגבעתיים?

"הלוואי שהיו לי תקציבים גבוהים כמו לרמת גן ולתל אביב. עם זאת, יש לנו מערכת חינוך טובה מאוד ורואים את זה בהישגים. הנוער בגבעתיים מאוד ערכי. תנועות הנוער בעיר מובילות בהתנדבות. הקהילתיות בגבעתיים היא מותג".

איפה נמצאת גבעתיים בשנת ה-100 להיווסדה?

"גבעתיים היא העיר הכי ליברלית וחופשית בישראל, דוגמה ומופת לחיים ביחד ומודל לערים אחרות. לא מעט סלבס יצאו מגבעתיים, והיא במצב סוציו-אקונומי גבוה. יחד עם זאת, תושבים רבים מודאגים ממה שקורה בארץ ורואים את זה בשיעור הגבוה של ההשתתפות בהפגנות המחאה. חשוב מאוד שביום השואה והגבורה, ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וביום העצמאות כולנו נתאחד".