מוזיאון העיר תל אביב-יפו ע"ש שושנה וזבולון תומר יפתח בכיכר ביאליק המתחדשת, כמרכז תרבות עירוני ועדכני, המחבר בין מורשת ציבורית ופרטית, חדשנות אורבנית וביטוי אמנותי. המוזיאון יפעל כזירה משתפת ומרכז ידע מצטבר, במטרה לעורר שיח רענן וערכי, בחגיגת תיעוד ופרשנות של המורשת הבלתי מוחשית של העיר.

מוזיאון העיר נבנה בשיתוף הקהילה, התושבים והקהילה היוצרת באופן דינמי ומתמשך. תושבי ותושבות העיר ואורחיה ייקחו חלק פעיל בעיצובו, בגיבוש האוסף, בתצוגה בחלל הפיסי והמקוון, ובשלוחותיו ברחבי העיר. המוזיאון יספר את סיפורה של העיר דרך סיפורי תושביה והערכים שהעיר מייצגת ויבקש לחקור את הרוח הייחודית המאפיינת את תל אביב – יפו, ישמש שער ושיקוף של העיר ושכונותיה, ויחבר בין מרחבים וחוויות. בכך הוא מהווה גם המוזיאון ההשתתפותי הראשון בארץ.

מוזיאון העיר תל־אביב-יפו ברחוב ביאליק (צילום: אילן ספירא)
מוזיאון העיר תל־אביב-יפו ברחוב ביאליק (צילום: אילן ספירא)
מבנה מוזיאון העיר תל אביב-יפו (צילום: אילן ספירא)
מבנה מוזיאון העיר תל אביב-יפו (צילום: אילן ספירא)

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב- יפו: "מוזיאון העיר תל אביב-יפו הוא גם חלק מסיפור גדול יותר של רחוב ביאליק. "מוזיאון התרבות" של העיר שכולל את חמשת בתי התרבות: בית ביאליק, בית ליבלינג, מרכז פליציה בלומנטל, מוזיאון בית ראובן וכמובן – מוזיאון העיר. יחד, מספרת החמישייה הזו את סיפור המורשת, התרבות, האמנות והארכיטקטורה של תל אביב-יפו".

המוזיאון ייפתח בהדרגתיות כאשר החל ב-18 בספטמבר יפתח המוזיאון להרצה בחינם, בהדרכה לקבוצות מתואמות מראש, והחל מינואר 2024 ייפתח המוזיאון לקהל הרחב. טקס גזירת הסרט יתקיים ב-12 בספטמבר בהשתתפות ראש עיריית תל אביב-יפו ויו"ר קרן תל אביב, רון חולדאי, ד"ר הלה אורן מנכ"ל קרן תל אביב, משפחת תומר, חברי המועצה הציבורית של המוזיאון, אנשי רוח ותרבות ועוד.

מוזיאון העיר תל אביב-יפו ברחוב ביאליק (צילום: אילן ספירא)
מוזיאון העיר תל אביב-יפו ברחוב ביאליק (צילום: אילן ספירא)

ד"ר הלה אורן, מנכ"ל קרן תל־אביב: "מוזיאונים לתולדות העיר בכל העולם הם כלי עירוני התורם ליצירת שותפות עם הקהילה וזוהי אחת המטרות של המוזיאון המחודש. מצד אחד הוא יספר את הסיפור של העיר, כפי שלא סופר או נאמר עד כה, ומצד שני, המרחב הציבורי שנפתח לטובת הציבור, יאפשר לקיים מפגשי קהילות שונות, שיח ושיתופי פעולה המהווים קו משווה, אלה בדיוק הערכים שבהם דוגלת קרן תל אביב ומקדמת אותם".