מזה שנים שהתחנה המרכזית בתל אביב סובלת מהזנחה. המסוף הגדול ששירת בשיאו אלפי נוסעים מידי ים נראה בימים אלה מלוכלך ועצוב, מחכה לפתרון שנראה שסוף סוף מגיע. בימים אלה משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו חתמו על הסכם עקרונות מפורט להעתקת חלק מפעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית בתל אביב למסופים חלופיים שיוקמו באזור גוש דן. תקצוב הקמת המסופים עומד על יותר מ-150 מיליון שקלים.

אם זה באמת ייצא לפועל זה יהיה צעד חשוב לצמצום הפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית בתל אביב. מעט מאוחר מידי בעיניי רבים מהתושבים באזור שחוששים אפילו להיכנס למבנה המדכא.  

בהתאם לתכנית, כבר בשנת 2024 תצומצם הפעילות ב50%, זאת במקביל לשילוב אוטובוסים חשמליים וירוקים, שצפויים להפחית משמעותית את הרעש והזיהום יחד עם הפעלת הרכבת הקלה החשמלית שתחל לפעול בגוש דן. 

ההסכם שנחתם בין מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק ומנכ"ל עיריית תל אביב-יפו, מנחם לייבה כולל תוכנית מפורטת להעתקת פעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית לשלושה מסופים חדשים חלופיים; סמוך למתחם פנורמה, ברחוב החרש, ובחניון הלוחמים.

ההסכם מפרט את השלבים להעתקה של חלק מהפעילות בתחנה במטרה לשפר את רמת השירות למשתמשי התחבורה הציבורית, זאת עד להשלמת בניית המסוף התחבורתי המשולב הקבוע במע"ר בן צבי הצפוי לקלוט את כל הפעילות של שלושת המסופים הזמניים שיוקמו גוש דן. במקביל, יקדם משרד התחבורה תכנית להסדרת המתקן בועדה לתשתיות לאומית להמשך המהלך.

על פי התוכנית, מסוף התחבורה בפנורמה יכלול כ-90 עמדות חנייה חשמליות לאוטובוסים ו-24 רציפי נוסעים. חניון הלוחמים יכלול כ-170 עמדות חניית לילה חשמליות ו-13 עמדות חנייה מנהלתיות ובמסוף החרש יוקמו 7 עמדות חנייה ו-9 רציפי נוסעים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "חלק ניכר מהפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית בתל אביב יפונה. הבטחתי את זה מיומי הראשון בתפקיד, פעלתי למען זה, הנחתי את גורמי המקצוע למצוא את הפתרונות הטובים ביותר תוך קיום שיח עם התושבים באזור ותוך קשב לצרכים העולים, ולמרות האתגרים שבדרך - הצלחנו. ההסכם שנחתם מבטיח טיפול יסודי בשלל הסוגיות התחבורתיות בתחנה ויאפשר שדרוג של כלל התחבורה באזור לתחבורה נקיה, יעילה וטובה יותר. אני שמחה להוביל מהלך שאף אחד מקודמיי לא העז לעשות, ובכך לשפר משמעותית את חיי תושבות ותושבי תל אביב וגוש דן כולו".

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "לפני שנה החליטה ממשלת ישראל להעתיק את הפעילות התחבורתית מהתחנה המרכזית בתל-אביב בסוף 2023. הפתרון הנכון היחיד לניטרול המטרד שמהווה התחנה המרכזית הוא פיזור של פעילות האוטובוסים בין 3 מסופים שונים ופתוחים, שאחד מהם הוא חניון בניין פנורמה, הסמוך לדרך בן צבי ולאיילון, תוך הכוונת פעילות האוטובוסים על צירי תנועה מרכזיים, מבלי שיכנסו לתוך השכונות. חששם של תושבי קריית שלום ונווה עופר מובן, אבל הדבר החשוב ביותר הוא שזהו מסוף חלופי וזמני, באוויר הפתוח, מרוחק מבנייני מגורים, מואר ונגיש, שדומה מאוד באופיו למסוף סבידור-ארלוזורוב. במקביל אנו מקדמים עם את מערך הטעינה החשמלית במקום, כך שחלק ניכר מהתחבורה במסוף לא תהיה מזהמת כלל. אני מברך על ההסכם וסבור שהוא הפתרון הנכון בנסיבות התחבורתיות המורכבות בעת הזאת".