התערוכה "חורבות פוסטמודרניות, כיכר דיזנגוף ומתחם הדולפינריום" שנפתחת היום במויזאון תל אביב, מעלה שאלות לגבי עתידם של המרחבים הפוסטמודרניים בתל-אביב–יפו, שבנייתם החלה בשנות ה-70 של המאה הקודמת וממשיכה למעשה, בתצורות משתנות, עד היום. התערוכה מבקשת לחזור לרגעי ההתחלה של המגמה ולהגדיר את המאפיינים של אדריכלות זו בתל אביב יפו. לנו זה בעיקר העלה זכרונות ישנים והציף געגוע. 

סיפורו של מתחם הדולפינריום

מתחם הדולפינריום, בתכנונו של נחום זולוטוב, נבנה בשנות ה-80 על חורבות שכונת מנשייה היפואית, שנמחקה מן המרחב התל-אביבי בשנות ה-60. מתחם זה עובר כיום מחיקה נוספת, כאשר פרויקט הדולפינריום הפוסטמודרני, שהיה לפיל לבן עירוני, נהרס לטובת הקמתו של מרכז ספורט ימי בתכנון ליאור ציונוב וליאור ויתקון.

באמצע שנות ה-70 ביקש האדריכל נחום זולוטוב, שהיה גם צוללן חובב, לקדם פרויקט של הקמת אקווריום ואמפי-דולפינים על חוף ימה של תל-אביב. הוא פנה לאיש העסקים צבי עפרון, שיחד עם יזמים מדרום-אפריקה רכש 18 דונם בפינה הצפונית-מערבית של פארק צ'ארלס קלור, שנבנה על חורבות מנשייה. 

הדולפינריום הנטוש 2017. צילום ברק בריקנר (צילום: יחצ)
הדולפינריום הנטוש 2017. צילום ברק בריקנר (צילום: יחצ)

זולוטוב סייר בכמה מרכזי דולפינים בעולם והחל בתכנון הדולפינריום בתל-אביב, שכלל אמפיתיאטרון חיצוני עם 1,200 מושבים שבמרכזו בריכה להופעות דולפינים וכלבי ים; אולם עם 400 מושבים הצופה אל תוך בריכת הדולפינים; כמה אקווריומים לדגי נוי, כרישים וחיות ים אחרות; וכן בתי קפה ומסעדות וקיוסקים. המתחם נחנך ב-1980, ובשנות פעילותו הראשות משך אליו קהל רב. 

מבנה הדולפינריום (צילום: אבשלום ששוני)
מבנה הדולפינריום (צילום: אבשלום ששוני)

עם השנים ירדה קרנו של הדולפינריום, המקום נקלע לקשיים כלכליים והפך לאולם אירועים לצד שוק קחתן. ב-1989 נמכר המתחם ליזם היהודי-גרמני יוסף בוכמן, וב-1990 שכר אותו איש העסקים רפי שאולי, שניסה להפעיל בו מחדש את פעילות הדולפינריום. לאחר שגם ניסיונות אלה כשלו, פעל במקום הָחֵל ב-1993 מועדון לילה, דיסקוטק ואולפן הקלטות. 

ביוני 2001 נרצחו במקום 21 בני נוער, רובם ילידי ברית-המועצות לשעבר, בפיגוע טרור שבו פוצץ את עצמו למוות מחבל מתאבד. בעקבות הפיגוע נסגרו מועדון הלילה והדיסקוטק, ומאז עמד הדולפינריום שומם מפעילות.  

הפיגוע בדולפינריום (צילום: נעם וינד)
הפיגוע בדולפינריום (צילום: נעם וינד)

ב-2002 החליטו בעיריית תל-אביב–יפו, מִנהל מקרקעי ישראל והוועדה לשימור חופים להרוס את מבנה הדולפינריום, להסיר את החסימה ברצף של רצועת החוף ולהשלים את מהלך הטיילת לאורכה. לשם כך נדרשה העירייה לרכוש את 18 הדונם של מתחם הדולפינריום, ובמקומם הקצתה לבעלים שטח של 12 דונם ממזרח לאתר, שיוּעד להקמת שני מגדלי מגורים, מלונות ומסחר בהיקף של כ-50 אלף מ"ר.

רון חולדאי, מאי 2018, הריסת מבנה הדולפינריום (צילום: אבשלום ששוני)
רון חולדאי, מאי 2018, הריסת מבנה הדולפינריום (צילום: אבשלום ששוני)

עסקת חילופי הקרקע עוררה ביקורת ציבורית.  ב-2012 הכריזה העירייה על תחרות לתכנון מרכז ספורט ימי, פארק חופי וחוף רחצה נגיש. בתכנון מרכז הספורט הימי זכו ליאור ציונוב וליאור ויתקון, שתכננו בניין דו-מפלסי: המפלס התחתון, בגובה שפת הים, ישמש מרכז ספורט ימי ומחסן לגלשנים ואביזרים נוספים, ועל גג המפלס העליון תוקם סככה רחבת ידיים עם מסעדה קטנה. במפלס העליון ייווצר חיבור בין החלק הצפוני והדרומי של טיילת החוף, לתיקון הנתק הפיזי והחזותי שיצר בניין הדולפינריום. 

את חלקו הצפוני של פארק צ'ארלס קלור, בשטח המשתרע ממזרח לבניין החדש, מתכנן משרד אדריכלי הנוף ברוידא-מעוז. בחלק זה של הפארק תוקם אנדרטה לזכר נפגעי פיגוע הטרור ב-2001. חנוכת הבניין והפארק מתוכננת ב-2023.  

עוד בתערוכה על כיכר דיזינגוף בגרסתה הדו-מפלסית ומיצב-דגמים של בניינים פוסטמודרניים אחרים בעיר. ארכיון עזריאלי לאדריכלות, מוזיאון ת"א. אוצר: פרופ' אדר' ערן נוימן. התערוכה תפתח החל מהיום ועד ה-31 ביולי 2023. פרטים באתר