הערב הואר בניין עיריית תל אביב-יפו בכיתוב "די לאלימות" לציון יום המאבק הבין- לאומי באלימות כלפי נשים. בנוסף, השבוע השיקה העירייה קמפיין למאבק בהטרדות מיניות במרחב הציבורי, בשיתוף לוריאל פריז ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית. הקמפיין "יש לך איך להגיב" קורא לנשים וגברים אשר עדים להטרדה מינית במרחב הציבורי, להתערב ולפעול לעצירתה בעזרת חמישה כלים פשוטים אותם ניתן ללמוד בלומדה אינטראקטיבית. בין הכלים: גילוי אמפתיה, בקשת עזרה מאדם אחר באזור, תיעוד של המצב, דיבור ישיר למטריד, מציאת דרך עקיפה להסיח את דעת המטריד. לינק ללומדה.

די לעמוד מהצד! ניב סולטן ללוריאל פריז (צילום: יניב אדרי)
די לעמוד מהצד! ניב סולטן ללוריאל פריז (צילום: יניב אדרי)

מדברי רון חולדאי ראש עיריית תל אביב- יפו, הערב בעצרת לציון יום המאבק לאלימות כלפי נשים: ״צעדות היו תמיד אחת מדרכי המחאה החשובות במאבקים לזכויות אדם ואזרח. הסופרג'יסטיות צעדו כדי להבטיח זכויות הצבעה לנשים בסוף המאה ה-19. גנדי צעד עם המונים לצדו בצעדת המלח נגד שלטונה של האימפריה הבריטית בהודו בשנות השלושים של המאה ה-20. מרטין לותר קינג הוביל את המצעד לוושינגטון למען כבוד וחירות בשנות ה-60. וההיסטוריה המשיכה לצעוד עם הפמיניסטיות והפעילים שביקשו להפסיק מלחמות ועוד ועוד".
 
"צעדות הן לא רק מסר וקריאה בתנועה, הן תפיסת מרחב ציבורי. וכשנשים תופסות את המרחב הציבורי או כשנשים וגברים צועדים כדי להעביר מסר נגד אלימות מגדרית – זו הצהרה חזקה עוד יותר. כי עבור נשים, מרחב ציבורי הוא לא בהכרח מקום פתוח, אלא הוא מקום שהסכנות יכולות לארוב בו ביותר מדי דרכים. הוא לא בהכרח מקום בטוח, אלא מקום שצריך לצלוח לפעמים במהירות ובשקט. והוא גם לא תמיד מקום שנשים מרגישות עליו תחושת בעלות, למרות שהן אמורות, אלא מקום שבו את חוששת שמישהו ירגיש נוח מדי ויתייחס אלייך כאילו את חלק מהמרחב הציבורי ולכן בבעלותו", הוסיף חולדאי.

רון חולדאי: ''חובתה של עיר לגרום לכך שנשים בכל הגילאים ירגישו בטוחות בעיר שלהן'' (צילום: איציק בירן)
רון חולדאי: ''חובתה של עיר לגרום לכך שנשים בכל הגילאים ירגישו בטוחות בעיר שלהן'' (צילום: איציק בירן)

"עיריית תל אביב-יפו אימצה תפיסה הוליסטית ופורצת דרך שמטרתה להיאבק באלימות מגדרית באשר היא. תפיסה שמקיפה קשת של פעולות וכוללת שיתופי פעולה ייחודיים עם מגוון גורמים, הן עירוניים ולאומיים והן מהמגזר השלישי והעסקי בעיר. כי אנחנו מאמינים שזו חובתה של עיר לגרום לכך שילדות, נערות, צעירות ונשים בכל הגילים ירגישו בטוחות בעיר שלהן או בעיר שהן מבקרות בה. אנחנו יודעים שלא יכול להיות שוויון מגדרי כל עוד יש אלימות מגדרית. אנחנו מאמינים בכל ליבנו ששוויון מגדרי זה העסק של כולנו ואלימות מגדרית צריכה להיות מאבק של כולנו.

"לא נעצור – לא בפעולות ולא בצעדות – עד שנגיע ליום שבו כל אישה תהיה בטוחה וכל אישה תהיה שווה. תודה לכל מי ששותפות ושותפים למאבק הזה עכשיו ולכל מי שעוד יצטרפו אלינו בעתיד״.