יהודה מנשה, כוכב עולה בשמי המוזיקה החסידית, לא בא מבני ברק או ירושלים. עד לפני כמה שנים הוא היה בכלל נוצרי וחבר קהילה אפרו-אמריקנית בצפון קרוליינה, בארצות הברית, ואז גילה את היהדות.

"עד שהייתי בן 10 לא ידעתי שיש יהודים בעולם", מספר יהודה. "ואז ששמעתי מאבא שלי, שהיה דרשן נוצרי בקהילה שלנו, שואל מה יהיה על היהודים שהרגו את ישו, אם יש להם חלק לעולם הבא. המשפט הזה הקפיץ אותי, והתחלתי להתעניין ביהודים וביהדות. המשפחה שלי הייתה נוצרית אדוקה והלכה לכנסייה בקביעות. עברנו בין הרבה שכונות מגורים בילדות, כי להורים שלי היה חשוב שלא נידרדר לפשע ולסמים, עד שהגענו לקליבלנד, אוהיו, ושם התחברנו לסניף חב"ד המקומי".

כל המשפחה החלה ללמוד יותר את התנ"ך, ובתוך כמה שנים התגיירו כולם. שנה וחודש אחרי יום הולדת 13 חגג יהודה את בר המצווה שלו. "היהודים הם הבנים של הקב"ה, ורציתי להיות חלק מהם. בפעם הראשונה למדתי גמרא עם רש"י ותוספות כשהייתי בן 14, בישיבה קטנה בקליבלנד. לאחר שלוש שנים עברתי לישיבה גדולה בעיר הגדולה, בבורו פארק בניו יורק, ושם התחלתי ללמוד יידיש ולהכיר יותר את עולם המוזיקה החסידית. תקופה קצרה אחר כך כבר החלטתי שאני צריך לעלות לארץ של היהודים, לארץ ישראל".

יהודה מנשה


איך קיבלו אותך בישיבות? הרי חסיד שחור עור הוא מחזה נדיר. איך הם הגיבו על זה?
"בהתחלה היה להם קשה, והם הסתכלו עליי בחשדנות, אך ברגע שהכירו אותי וראו שאני אדם לומד ורציני התייחסו אליי כאל שווה בין שווים, ולא הייתה משמעות לצבע שלי.

מתי התחלת לשיר שירים חסידיים?
"המוזיקה מעולם לא הייתה זרה לי. המשפחה שלי תמיד הייתה שרה בכנסייה, אחי הבכור אפילו שר באירועים ובחתונות של חברים. לי באותה תקופה לא היה קול יפה, אך חסד עשה איתי הקב"ה, והתחלף לי הקול.

"כשהגעתי לארץ, לישיבת הר ציון, פגשתי את מורי ורבי עד היום, הרב שוואקי (אחיו של הזמר יעקב שוואקי), והייתי שר באירועים ובחתונות של חברים מהישיבה, כי היה לי חשוב לשמח חתן וכלה. משה קורנפלד, חברי הטוב מהישיבה, החליט לקחת את זה צעד קדימה ולהכניס אותי לעניינים".

מאז התגלה יהודה התמלא לוח ההופעות שלו בחופות ובשמחת חתן וכלה בירושלים ובבני ברק, בטקסי חלאקה במירון, באירועי בר מצווה ובהופעות עם ענקי הזמר החסידי, כמו דודו פישר, ישי לפידות ואחרים. ההופעות הן ביידיש, בעברית ובאנגלית, וקורנפלד האמרגן כבר מגלה שאוטוטו הולך לצאת סינגל ראשון מקורי של יהודה.

ועם כל ההצלחה, רבים בארץ עדיין מתקשים לראות בו זמר חסידי: "הם רואים אותי וחושבים שאני זמר ראפ. יש לי גם נכות מולדת בחלק ימין שלי של הגוף, ואני רואה שזה מרתיע אנשים מלהתקרב אליי".

מה עם שידוכין?
"חוויתי הרבה תסכולים וכישלונות בעולם הזה אצל השדכניות, אז החלטתי שאני לא דוחף עוד, ומתי שהקב"ה ירצה, האישה המיועדת תגיע. 'וזכני לגדל בנים ובני בנים חכמים ונבונים, אוהבי ה', יראי אלוקים, אנשי אמת, זרע קודש, בה' דבקים'. כשאני שר אני חושב בצורה עמוקה על המילים האלה. אלו מילים שאני שר מהלב ומאמין בהן, הקהל מרגיש את זה ומתחבר איתי לטקסטים המופלאים".

לפי פתגם ידוע, "החרדים הם השחור-לבן הכי צבעוני שיש". היום יהודה מנשה מוסיף עליהם עוד גוון.