הסערה סביב הדברים אותם אמר שר הפנים אריה דרעי והדיון לגבי האם נעשות בדיקות DNA למי שמבקש לבדוק את יהדותו נמשכת וכעת פרסם הרב האשכנזי הראשי ונשיא בית הדין הגדול, הרב דוד לאו, הודעה מיוחדת בה הוא מתייחס לנושא. "עקב פניות רבות בימים האחרונים ובעקבות שיח מפלג שדובר בימים האחרונים בעניין בדיקות DNA לפונים בבירור יהדות, אנו רואים מקום להבהיר את עמדת נשיא בית הדין הגדול הגאון רבי דוד לאו שהיא עמדת בתי הדין הרבנים", נכתב בהודעה.



"ראשית יובהר כי לצערנו חוק השבות במתכונתו הנוכחית אינו תואם לגדרי ההלכה באשר מיהו יהודי", נכתב עוד, "אשר על כן ישנם עולים אשר למרות זכאותם לחוק השבות אינם מוגדרים כיהודים על פי ההלכה. אדם הפונה לבירור יהדות מוטלת עליו החובה להוכיח את יהדותו בפני בית הדין – בתי הדין מונחים ופועלים לפעול בכל מקרה ברגישות, לסייע ולהקל בהליך בירור היהדות.



"במקרים בודדים, קורה לא פעם שיש מי שטוען כי הוא יודע שהוא יהודי אולם אין בידיו את המסמכים המאשרים את דבריו, או לחילופין מוצאים סתירה בין דבריו לבין מה שנתברר לגביו. במקרה שכזה עשוי ביה"ד אך ורק על מנת לסייע בידי המבקש, להציע לו לעבור בדיקת DNA שתחזק את טענתו. אולם מעולם לא נכפה על אף אדם לעבור אותה. ויודגש, בדיקת DNA אינה משמשת כבירור יהדות על פי ההלכה אלא אך ורק מסיעת בהליך הבירור".



עוד נכתב כי "כמו כן, לעתים דן בית הדין דיון בסוגיה של אימוץ ילדים, ובמקרה כזה גם כן עשוי ביה"ד לבקש לערוך בדיקה שעשויה לעזור בהוכחת הורות. וכן במקרים בהם יש חשד למסמכים מזויפים בתי הדין עורכים בדיקות אבהות שהן לגיטימיות - בדיוק כפי כמקובל בבתי משפט לענייני משפחה בארץ ובעולם. לצערנו, נראה שיש כאלה שהם אינם יהודים שמנסים להיטמע בעם ישראל וחוששים מהליך בירור היהדות בבתי הדין ומשתמשים בעניין זה כמאבק נגד ההלכה תוך יצירת פילוג, שנאה והכפשה כלפי שירותי הדת בכלל ומערכת בתי הדין בפרט".



לסיום נכתב כי "נשיא בית הדין והנהלת בתי הדין ימשיכו במאמצים לעזור ולסייע לכל באי בתי הדין בכדי שיקבלו את השירות הטוב ביותר אך תוך שמירה על העקרונות ההלכתיים המנחים בכל עניין וזאת מבלי להיכנס לשיח המפלג הקיים בתקופת הבחירות וניסיונות של מפלגות שונות לפגוע בסמכותם ובתדמיתם של בתי הדין".



ממפלגת ישראל ביתנו נמסר בתגובה להודעת הרב לאו כי "מצער לשמוע שנשיא בית הדין הגדול כבוד הרב דוד לאו, שממרום תפקידו צריך לראות לפניו את קירוב הלבבות ואחדות העם, מודה אף הוא, כי בישראל מתקיימת אפליה כנגד קהילת העולים מברית המועצות לשעבר. מבחינת הממסד הרבני, הקהילה הגדולה הזו שאין מחלוקת על תרומתה האדירה לחברה בישראל ולמדינת ישראל,  היא בבחינת 'חשודה מראש' ביהדותה. אין ממש באמירתו של הרב לאו, כי לא כופים בדיקות DNA. "ההרשאה" כדבריו לבצע אותה, היא תנאי משפיל ופוגעני, מכיוון שבפועל מי שלא מסכים "מרצונו" לבצע אותה, מסרבים לרשום אותו כיהודי".

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים' אמר כי "הפניית יוצאי ברית המועצות לבדיקות DNA להוכחת יהדותם זו פגיעה ביהדות עצמה. אין לזה שום מקום במדינת ישראל – לא במשרד הפנים ולא בבתי הדין הרבנים. יש להצטער על כך שגופים רשמיים במדינת ישראל מסרבים להכיר בנס קיבוץ הגלויות, ומערימים קשיים על העולים שהגיעו לכאן כיהודים ומבקשים להיות חלק מהעם היהודי.
 
"מפניות רבות שמגיעות אל 'עתים' אנו רואים כיצד רף החשדנות בממסד הדתי ממשיך לעלות ואזרחי ישראל נדרשים להביא ראיות והוכחות, שאיש לא היה אפילו חולם לבקש בעבר. עם ישראל שרד אלפי שנים בלי בדיקות DNA להוכחת דם "כשר". טוב היה אם שר הפנים אריה דרעי ובתי הדין הרבניים היו מבטלים לאלתר מדיניות זו, ומתנצלים בפני אזרחי ישראל יוצאי ברית המועצות".