בזמן שיהודים אמריקאים צעירים עשויים לבקר את מדינת ישראל, עצם העובדה שהם מביעים את דעותיהם על ענייניה הפנימיים "מעידה שישראל יקרה להם מאד", אמר נריה מאיר, ראש המחלקה לפעילות ציונית בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית, בפאנל בוועידה השנתית של הג'רוזלם פוסט ביום שני.

"זה כמו משפחה", אמר מאיר. "במשפח, לא צריך להסכים על הכל. אנחנו יודעים שבחברה הישראלית יש קולות שונים, אבל שיש לנו מכנה משותף."

איש ההסתדרות הציונית חלק על הצהרתו של שגריר ישראל לארה"ב לשעבר, רון דרמר, שקרא בעבר לחיזוק הקשרים עם הקהילה האוונגליסטית הפרו-ציונית, וקבע כי "כאשר בוחנים את האסטרטגיה, המדיניות והאינטרסים של ישראל יתכן ורון דרמר צודק, אבל זה לא המקרה."

"ישראל הוקמה מתוך עקרון המדינה היהודית ועקרון זה הוא בעל חשיבות; עקרון זה חשוב יותר מאשר העברת השגרירות עכשיו או עשייה נקודתית למדיניות הישראלית."

מאיר הוסיף שלמרות שב-20 השנים האחרונות ההסתדרות הציונית וארגונים אחרים התמקדו בייחוד בבתי ספר יהודיים, רק כ 16% מהילדים היהודיים בארה"ב לומדים בהם, כלומר, שהתוכניות כלל אינן מגיעות לרוב הילדים היהודיים במדינה.

"אנחנו חושבים שהגיע הזמן לשנות גישה ולהתחיל לעבוד עם ה-84% שנמצאים בבתי ספר ציבוריים. האתגרים הגדולים שעומדים בפנינו היום, הדור הצעיר, ההתבוללות, הנתק מישראל ולעיתים הזהות היהודית החלשה מגיעים מהילדים שלומדים בבתי הספר הציבוריים," אמר נציג ההסתדרות הציונית, וציין תוכנית חדשה שהארגון מפתח המתמקדת בקבוצה זו.

'שינוי פרדגימה' ביחסי ישראל והתפוצות

במהלך הפאנל שכותרתו "בונים גשרים: התפוצות וישראל", הדגישה מנכ"לית משרד התפוצות, ציונה קניג-יאיר, שבשנים האחרונות חל שינוי משמעותי באופן בו ממשלת ישראל מתיחסת לתפוצות.

"במהלך עשר השנים האחרונות הממשל הישראלי הבהיר שזוהי עדיפות מבחינתו, שיחסי ישראל ויהדות התפוצות הם חלק מאחריותה של ממשלת ישראל", אמרה קניג-יאיר. "זהו לא שינוי שיש לקחת כמובן מאליו, כיוון שהפרדגימה היתה מאוד, מאוד שונה כשישראל הוקמה ובמהלך 50 שנות קיומה הראשונות."

"מה כוונתנו כשאנו אומרים שיש שינוי פרדיגמה? כוונתנו היא שיחסי ישראל והיהדות הם חלק מהאג'נדה של הממשלה בישראל, שאנחנו משקיעים משאבים – והכוונה היא לא רק למשאבים חומריים, דרך אגב; זה לחשוב מה הכוונה בלחבר מחדש יהודים מכל העולם למולדת ישראלית, וחיבור ופיתוח קשרים ברחבי העולם."

לפי מקור רשמי במשרד התפוצות, הממשל בישראל השקיע כ-3 מיליון ש"ח בפיתוח קשרים עם יהדות התפוצות במהלך העשור האחרון.

"אנחנו שוקדים על פיתוח קשרים ברחבי העולם עם אנשים שאינם רוצים לעשות עלייה ומעוניינים לחיות באופן לגיטימי בקהילות היהודיות שלהם. אנחנו מעודדים גיוון, והשאלה מה עלינו לעשות כדי להבטיח שאנשים יהיו מושקעים בזהויות היהודיות הפלורליסטיות שלהם מעסיקה אותנו מאד, שכן אנו בהחלט מעודדים גיוון והכלה."  

מנכ"לית המשרד הצביעה על הקהילה היהודית בצרפת שהתאגדה בעזרתו של המשרד סביב האהבה המשותפת לאמנות ולזהות היהודית, ועל העובדה שהמשרד עובד עם כ 200 אלף סטודנטים ברחבי העולם כדי לטפח את קשריהם לישראל ואת זהותם היהודית.

'אל על נולדה בתפוצות'

מארק קוואלייר, סמנכ"ל בכיר במחלקת אמריקה של חברת אל על, הדגיש במסגרת הפאנל "בונים גשרים: התפוצות וישראל", כי "אחת מהסיבות המרכזיות שאל על הוקמה היתה לשרת את התפוצות."

"מרגע הקמתה של אל על, היא החלה לקחת את ישראל לעולם ולהביא את העולם לישראל", אמר קוואלייר. "אנחנו, מהרגע הראשון, שזורים בהיסטוריה של האומה. טיסתה הראשונה של אל על והסיבה בגינה הוקמה היתה להטיס את נשיאה הראשון של ישראל (חיים ויצמן) מז'נבה, שם התגורר, לישראל"

סמנכ"ל אל על הדגיש כי במהלך 75 השנים האחרונות היתה אל על גשר בטוח ומהימן לעולם, והמשיכה לשמש ככזו גם בזמנים קשים. "באירועים בהם חברות תעופה אחרות עלולות לעצור פעילות, אנחנו שם, אנחנו מחויבים. כשהזמנים קשים ואחרים מפסיקים להמריא, אנחנו ממשיכים לטוס ולנחות. לראייה ניתן לראות את המשלחות ההומניטריות ומשלחות החילוץ שהטסנו במהלך 75 השנים האחרונות."

עוד הדגיש קוואלייר, כי מדינת ישראל צריכה חברת תעופה לאומית שתתרום לצמיחה הבינלאומית ולהתפתחות כלכלית. "מוכרחים שתהיה חברת תעופה לאומית, חברת תעופה ביתית,  אם יש כוונה להמשיך את הצמיחה הבינלאומית ואם יש רצון להיות אומת יוניקורן או אומת 'דקקורן' או כזו הרוצה להמשיך ולצמוח כמו ישראל שנמצאת כרגע במקום כה מרגש בהיבט הזה." 

אל על מתמקדת בניצול המומנטום של סיום הקורונה כדי לקפוץ קדימה, הוסיף קוואלייר."אל על בת 75 אך מתחדשת כל העת. יש לנו כל כך הרבה יוזמות במקביל כרגע, כל כך הרבה השקעות שיאפשרו לנו לקפוץ קדימה. אנו חווים גל ביקושים עולמי." 

קוואלייר ציטט את סיסמת החברה, והדגיש שאל על, בראש ובראשונה, "היא לא רק חברת תעופה, היא ישראל."

"זה מי שאנחנו, אנחנו המהות של ישראל, מהקמתה ועד ימינו, ההיסטוריה של המדינה שזורה בהיסטוריה של אל על, דרך שינויים והתפתחויות, ולכן אנו רוצים להמשיך וליצור קשרים עם התפוצות, ולהפוך לעוד יותר משמעותיים בתמיכה בהם."