ועדת חוק וחוקה בפינלנד דחתה היום (שני) את הבקשה לאסור על שחיטה כשרה במדינה. כ-10 מחברי הועדה הצביעו נגד איסור השחיטה הכשרה אל מול חמישה שהיו בעד האיסור שעלול היה לפגוע אנושות בחופש הדת של הקהילה היהודית בפינלנד. נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט נפגש בסופ"ש עם ראש ממשלת פינלנד סאנה מארין במסגרת ועידת הביטחון העולמית במינכן והודה לה תמיכת הממשלה והפרלמנט בחופש הדת לקהילה היהודית. רה"מ מארין השיבה לו שהנושא מוכר לממשלתה ושהם פועלים לשמירה על חופש הדת של הקהילה היהודית במדינתם.

חברי הועדה הצביעו נגד הצעת חוק רווחת בעלי-חיים האוסרת על ביצוע שחיטת כשרה במדינה וקבעה שהצעד מהווה פגיעה בחופש הדת. הוועדה קבעה כי שחיטה דתית של בעלי חיים צריכה להמשיך להיות חוקית בפינלנד ותדרוש פעולה המום החיה בטרם שחיטתה.
בהחלטה תקדימית זו, פינלנד מצטרפת למדינות נוספות הפועלות למען שמירה על השחיטה הכשרה במדינתם, כמו למשל רומניה שבחודש נובמבר האחרון הכריז יו"ר בית הנבחרים הרומני, מרסל סיאולצ'ו, כי הפרלמנט הרומני יעגן בחקיקה את נושא השחיטה הכשרה במדינה, ובכך תהיה רומניה המדינה הראשונה לעשות זאת.

ההחלטה התקדימית בפינלנד איננה מובנת מאליה, מכיוון שכיום נושא השחיטה הכשרה אינו מוסדר בחוק בשום מדינה ברחבי אירופה, מה שמעמיד את חופש הדת של הקהילות היהודיות ביבשת בסכנה. את הדוגמה הבולטת ביותר לכך אפשר לראות במחוזות הגדולים בבלגיה, ולוניה ופלנדריה, שם חל איסור לבצע שחיטה כשרה. ניסיונות ארגוני צער בעלי חיים להוציא את השחיטה הכשרה מחוץ לחוק בבלגיה לא עצרו במחוזות אלה בלבד, ואף הובאו לחקיקה בפרלמנט בחודש יוני האחרון.

בעקבות מאמציה של ועידת רבני אירופה ושל חבר הוועידה, הרב ראשי של בלגיה, אברהם גיגי, ירדה ההצעה מסדר היום ברוב זעום של 42 חברי פרלמנט שהצביעו נגדה (מול 38 שהצביעו בעדה). ניסיונות דומים לאיסור על השחיטה הכשרה נעשו גם ביוון, פולין ומדינות נוספות. החלטת הפרלמנט הפיני  תבטיח חופש דת מלא לקהילה היהודית במדינה.

נשיא ועידת רבני אירופה שלח מכתב מיוחד ליו"ר המועצה המרכזית של הקהילות היהודיות בפינלנד ובירך אותו על ההחלטה וכתב: "שמחתי לשמוע על ההחלטה של ועדת החוקה בפרלמנט. אני שמח שוועידת רבני אירופה (CER) יכלה למלא תפקיד בסיוע לכם להבטיח את התוצאה המבורכת הזו".

נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי במוסקבה פנחס גולדשמידט: "אנו מברכים על החלטת הפרלמנט הפיני שהעביר מסר ברור לגבי התייחסות ליהודים ולעתידם במדינה. אירופה צריכה לשקף את סוג היבשת שהיא רוצה להיות, אם אכן ערכים כמו חופש הדת הם חלק בלתי נפרד ממנה. - על הנהגת אירופה להתעשת ולשקף במעשים ולא בהצהרות. נמשיך להפעיל את מלוא משקלינו בשביל לשמור חופש הדת של הקהילות היהודיות ביבשת אירופה".