לקראת יום הכיפורים, פרסם המשרד להגנת הסביבה קריאה לציבור המקיים את מנהג הכפרות לתרום כספי צדקה לאנשים נזקקים כפדיון כפרות - ובכך להימנע מגרימת סבל נוראי לתרנגולים שלא לצורך.

"לקראת החג מוחזקים התרנגולים בכלובים צפופים ובתנאים נוראיים שמוסיפים התעללות מיותרת", מדגישים במשרד להגנת הסביבה. "רבנים רבים לאורך השנים יצאו נגד המנהג הכרוך בגרימת סבל רב לתרנגולים עד לרגע שחיטתם, וקראו לציבור להעדיף את פדיון הכפרות בכסף. ניתן להימנע מצער בעלי חיים".

עו"ד שירה הרצנו, היועצת המשפטית של עמותת אנימלס, אומרת: "אלפי תרנגולים ייכלאו בכלובים צפופים, יועמסו על משאיות ויילקחו לטקס הכפרות. הם יוחזקו בהמתנה שעות על גבי שעות, ללא מזון ומים בצמא ובפחד ולבסוף יומתו.

"התרנגולים האלה הם בסך הכל אפרוחים מגודלים בני 40 יום. תעשיית הבשר גרמה להם לגדול בקצב מסחרר בשביל למכור לנו חזה עוף, ולא פעם התרנגולים־אפרוחים האלה פשוט קורסים בלולים תחת המשקל של עצמם. בטבע, בגיל 40 יום הם היו עדיין זוכים להגנה תחת כנפיה של אמא תרנגולת, ובגיל הזה בתעשייה הם כבר מובלים לשחיטה.

"אלו ימים של חשבון נפש. בחשבון הנפש הפרטי שלנו עם בעלי החיים רובנו עדיין נמצאים באזור הדמדומים שבין ידיעה להדחקה - אבל הכוונות הטובות לא באות לידי ביטוי מספק במציאות".

בעמותת JGive רואים עלייה בתרומת הכפרות באונליין. במקום התרומה שבעבר הייתה עוברת לבית הכנסת, מעדיפים לבחור יעד ספציפי כמו עמותה או מיזם בעלי אישור ניהול תקין, ובכך להתאים את המנהג העתיק לימינו.

עד כה נתרמו כ"כפרות" סכומים נכבדים, והצפי הוא סכום של כמה מיליונים עד ליום הכיפורים. נתוני JGive מצביעים על עלייה בכלל התרומות השנה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בספטמבר לבדו נתרמו כמעט 14 מיליון שקל על ידי 27 אלף תורמים ל־827 עמותות שונות, לעומת 2.8 מיליון שקל בשנה שעברה. 31.5% תרמו לעמותות חברתיות, 12.5% לעמותות רווחה, 6.2% לניצולי שואה ו־10.5% לפרויקטים ייעודיים לחג.

מנכ"ל JGive אורי בן שלמה אומר: "אנו מנגישים לכולם את האפשרות לקיים את מנהג פדיון הכפרות באונליין ולתרום לאלפי עמותות, בידיעה למה משמש הכסף ולאן הוא מגיע".