אלו ד' המינים: אתרוג, לולב, הדס וערבה, וכבר ביארו קדמונינו את הדומה והשונה במינים אלה ודוגמתם בחלקי האומה. האתרוג נמשל לאלו שיש בהם גם תורה וגם מעשים טובים, הלולב - לאלו שיש בהם תורה בלבד, ההדס נמשל לאלו שיש בהם מעשים טובים, והערבות - לאלו מפשוטי העם שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים.

וכשם שמאגדים יחדיו את ארבעת המינים על מנת לברך את ברכת המצווה, כך כל חלקי העם, מהצדיק ביותר ועד הפשוט ביותר, חייבים להיצמד אחד לשני, וזהו רצון הבורא יתברך. האר"י הקדוש אמר שאתרוג הינו ראשי תיבות של "אל תבואני רגל גאוה". בראש וראשונה זוהי תפילתו של האתרוג, שאכן יש לו במה להתגאות: יש בו טעם וריח, והוא מורה על אותם שיש בהם תורה ומעשים טובים, וכולו הדר ללא חיסרון. הוא צריך להישמר מפני הגאווה.

מובא בספר "חובת הלבבות" בפרק "עבודת ה'" - אמר אחד הצדיקים לתלמידיו: "אילו לא היו בכם עוונות הייתי מפחד עליכם מדבר שהוא יותר גדול מכל העוונות". אמרו לו: "מה הוא יותר גדול מן העוונות?", אמר: "הגבהות והגאווה, כמו שנאמר: "תועבת ה' כל גבה לב". אבל שאדם שיש בו עוונות יתגאה - זה כלל לא עלה בדעתו.

ישנו סיפור ידוע על בני זוג שבאו לפני הרב אהרון לייב שטיינמן זצ"ל (מגדולי הדור של דורנו), שיכריע בוויכוח שניטש ביניהם. הבעל, איש עסקים עשיר, נוהג במכונית שאבד עליה הכלח, בת 10 וכאילו עברה ובטלה מן העולם. אשתו טוענת שהגיעה העת להחליף אותה לדגם חדש ויוקרתי, וכבר בחרה את הצבע.

"למה לא?" שאל הרב הרב שטינמן (שבדרך כלל בשכלו העמוק וברגישותו הרבה נטה לכיוון הצד הנשי בבעיות בזוגיות), שהיה כולו שרוי בעולמה של תורה ורחוק מהוויות עולם הרכב כמרחק שמיים מארץ.

ענה הבעל: "פוחד אני מעין הרע, איני רוצה שיקנאו בי". הרב שטינמן נתן בו את עיניו ואמר: "אמור לי, אפשר לבחון אותך על הש"ס?". הבעל, שלא היה תלמיד חכם אלא איש עסקים, השיב: "לא, מצטער". שאל הרב: "ואולי לבחון אותך על מסכת אחת, על סדר משניות אחד, זה אפשרי?". השפיל הבעל את עיניו: "לא, מצטער, אני לא מונח בלימוד". "אם כך", אמר הרב, "מי יקנא בך? לך קנה רכב לאשתך".

אם הוא לא אתרוג ולא לולב, ספק הדס ספק ערבה, אין חשש לגאווה. האתרוג, יש בו במה להתגאות, אבל הוא יודע שבלעדי יתר המינים אפילו ברכה לא ניתן לברך, וכפי שאמר האדמו"ר מאפטא זצ"ל "אפילו תשעה אדמור"י אפטא אינם מהווים מניין, אבל עשרה עגלונים מהווים מניין ויכולים להגיד קדושה. במה יש לי להתגאות?".

וזהו לקח ארבעת המינים.
חג שמח!