"דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה" 

נשאלת השאלה, הרי כשאנו מצווים לתת תרומה אנחנו נותנים אותה ולא לוקחים אותה. אם כן, מהו פשר הנוסח של הציווי "ויקחו לי תרומה" שבפתח פרשתנו? בשאלה זו דנו רבים מהמפרשים, ואביא כאן הפעם שני הסברים יפים לסוגיה זו:    

ראשית, המילה תרומה שורשה לא רק לתרום כפשוטו אלא גם מלשון התרוממות. כשאדם מוזיל מכספו למען צדקה הוא לא נהיה עני יותר במאה שקל. באותו רגע נפשו גבהה אלפי פרסאות מעלה. בוויתור מעצמו למען זולתו הוא "לוקח" לעצמו מדרגה רוחנית שלא הייתה לו לפני כן.

ההסבר השני: במבט הגשמי אכן חיסרתי ברכושי את אותו סכום שהקדשתי לחסד, אך יש לרבונו של עולם חשבונות אחרים. ישנו סיפור שהתרחש לפני מספר שנים והנפשות באותו מעשה חיות וקיימות. אמנם טור זה בדרך כלל מביע רעיונות ולא סיפורים אך אין כסיפור זה להמחיש רעיון נעלה.

מפעל גדול ומצליח שבעליו הינו שומר תורה ומצוות (להלן תבינו למה פרט זה חיוני לסיפורנו) חיפש מזכירה בכירה. לאחר סינונים הוזמנו מספר מועמדות לראיון. ביניהן הייתה אשת אברך, אמא לשישה ילדים שהייתה זקוקה מאד למשרה זו.

לידה ישבה נערה רווקה ומוכשרת במיוחד, ותוך כדי המתנה החל ביניהן דו שיח. ראשונה נכנסה לראיון אשת האברך ולאחר ששוחחו והתרשמו מקורות חייה הודיעו לה שיתקשרו אליה בהקדם למסור את תשובתם.

אחריה נכנסה הנערה הרווקה. היא הרשימה מאד את בעל המפעל מלבד העובדה שבתור רווקה הייתה מסוגלת להשקיע קצת יותר. בסיום הראיון פנה אליה בעל המפעל, אמר לה "אם את מעוניינת את יכולה להתחיל מחר בשמונה בבוקר את העבודה", ונקב בסכום המשכורת והתנאים הנלווים.

ענתה הנערה באוזני בעל המפעל ועוזריו שישבו לצדו והדהימה אותם: "לאחר מחשבה שנייה הייתי שמחה אם את התפקיד הזה שאתם רוצים לתת לי הייתם נותנים לאשה שהייתה פה לפני. היא לא פחות מוכשרת ממני והיא יותר זקוקה ממני לעבודה הזאת. היא גם נראית לי אשת חיל ותוכלו להפיק ממנה תועלת רבה.

ניסו לשכנע אותה לקבל את המשרה אך הנערה בשלה. קמה והלכה. אכן אשת האברך קבלה את המשרה הבכירה, אבל לקב"ה יש חשבונות אחרים.

אחרי יומיים קיבלה הנערה טלפון: "שלום, שמי מיכל (שם בדוי לצורך טור זה). אני אשתו של בעל המפעל שקיבל אותך לראיון עבודה. שמעתי על המעשה האצילי שעשית. נפעמתי ממעשה החסד שהפגנת. אני רוצה לומר לך שיש לי בן, מצטיין בישיבה בה הוא לומד והוא החל לקבל הצעות לשידוכים. הוא למדן בעל מידות טובות. האם תסכימי להיפגש אתו ולבדוק את העניין? מאד הייתי רוצה שתסכימי להיות לנו לכלה!"

הוריה הסכימו לפגישת ההיכרות והזוג נפגש. לאחר מספר פגישות בנות שעות רבות הגיעו למסקנה שאכן מתאימים הם והחליטו להינשא. מתברר שאותה נערה שוויתרה על תפקיד מזכירה במפעל הפכה להיות... בעלת המפעל.

ובכן. האם היא "נתנה תרומה" או שנתינתה הפכה ל "ויקחו" לי תרומה?