איך תחושת הביטחון שלכם מאז שאיתמר בן גביר הפך לשר לביטחון לאומי? אני מרגיש הרבה יותר בטוח, בעיקר מאז שהשר בן גביר החליף את שם המשרד שבראשו הוא עומד מהמשרד לביטחון הפנים - למשרד לביטחון לאומי. הבדיחה הזאת עלתה למשלם המסים בין שניים לשלושה מיליון שקלים, בגלל הצורך להחליף גם את תוארו של השר בכל הפרסומים הרשמיים.

את עלות ההחלפה כולנו שילמנו. עכשיו השר בן גביר יכול להתפאר בתואר מפוצץ שבצדו הרבה דיבורים ומעט מאוד מעשים, בכל מה שקשור למיגור האלימות והפשיעה. דוגמה לאנרכיה היא הגידול בפשיעה בגניבת כלי רכב, ויחסה של המשטרה ליחידת אתג"ר, שהיא יחידה באגף המודיעין של משטרת ישראל שכפופה ליחידת להב 433.היחידה הוקמה בשנת 1998 במטרה להיאבק בגניבות הרכב בישראל.

לא צריך להיות איש משטרה כדי לדעת שכ־80% מכלי הרכב שנגנבים - מפורקים במוסכים ובמשחטות רכב בשטחים לצורך חלקי חילוף. על החשיבות והעדיפות שמייחסת המשטרה ליחידת אתג"ר אפשר ללמוד מההיסטוריה של היחידה, שהפכה בשנים האחרונות מזרוע של המשטרה לטיפול בגניבות רכב - ליחידת כלבו, שנעשה בה שימוש למטרות רבות אחרות, שלא מאפשרות ליחידה להתמקצע ולהתמקד ברצינות בטיפול בגניבות רכב. יחידת אתג"ר עברה לא מעט גלגולים מאז הקמתה. בעבר הוטל עליה לטפל בסחר באמצעי לחימה, ובשנת 2020 הוחלט להטיל על היחידה את האחריות לטיפול בהתקהלויות קורונה.

שנה אחר כך התמקדה אתג"ר במאבק בפשיעה במגזר הערבי. העובדה ששוטרי היחידה הם יוצאי יחידות לוחמות בצה"ל ובוגרי קורס בילוש במשטרה, הייתה יכולה להוות ערך מוסף בטיפולה של היחידה בגניבות הרכב. אבל את צמרת המשטרה זה כנראה לא עניין במיוחד. לוחמי אתג"ר הפכו לכוח שבו ניתן לעשות שימוש במשימות רבות אחרות שאינן קשורות בסיכול גניבת כלי רכב. בשנת 2021 פרסמה משטרת ישראל סרטון תדמית, ובו נראים שוטרי יחידת אתג"ר נאבקים בגנבי רכב. הסרטון נועד להאדיר את המשטרה. אבל סרטים לחוד ומציאות לחוד. בתחילת השבוע פרסם דף הפייסבוק "החדשות החמות" סרטון שבו נראים גנבי רכב פורצים מחסום ונמלטים, כשהשוטרים יוצאים מניידת המשטרה חסרי אונים וצופים בהם.

מחקר של חברת איתוראן מלמד על גידול עצום של 53% במספר גניבות הרכב בהשוואה לשנת 2021. האזורים המובילים בגניבת רכב הם גוש דן, עם 38% מכלל ניסיונות הגניבה, אזור השרון עם 23%, ואזור הדרום עם 14%. מרבית כלי הרכב שנגנבים הם משנת 2022־2020 ומהשנים 2017־2019 - מה שמלמד על דרישה גדולה לחלקי חילוף לרכבים מהשנתונים האלה. על כל רכב שנגנב מפסידה חברת הביטוח 85־90 אלף שקלים. אבל יש מי שיוצא נשכר מהעלייה בגניבות, וזה משרד האוצר. מי שרכבו נגנב - מקבל החזר מחברות הביטוח, ורוכש מיד רכב חדש שהמיסוי עליו גבוה, מה שמכניס לקופת האוצר מיליארדי שקלים.

זה קורה בשעה שחברות הביטוח מפסידות מגניבות הרכב יותר ממיליארד שקלים בשנה. התשלום שחברות הביטוח נאלצות לשלם בעקבות גניבות הרכב מסתכם ביותר מ־100 מיליון שקלים בחודש. אבל אין צורך לדאוג לחברות הביטוח שמגלגלות אלינו את ההוצאה. בקרוב נשלם 200 שקלים יותר עבור חידוש הפוליסה לעומת השנה שעברה. ואיך כל זה קשור לשר לביטחון לאומי? זה קשור. אם בן גביר היה מיישם רק חלק קטן מהבטחותיו, הביטחון האישי שלנו לא היה על הפנים, ולא היינו נדרשים לשלם הרבה יותר על פוליסת הביטוח שלנו. אז מה שוות כל ההבטחות של בן גביר? תחליטו בעצמכם