לא צריך להיות יועץ פוליטי או פרסומאי־על כדי לדעת כיצד נלחמים בראשי ערים סרבנים; אלה שלא רוצים להתחלק עם אלה שגורלם לא שפר עליהם. זאת משום שבמקומותיהם לא נבנו מתחמי עסקים על תשתיות שכל הציבור שילם בעדן. צריך רק לפתוח את פקודת העיריות ולראות שם מה הן הנסיבות שבהן מותר לשר הפנים למנות ועדה קרואה; ואם דעתי הייתה נשמעת הייתי מתחיל בעיריית תל אביב.

התנהגותו של רון חולדאי שוב איננה כשל ראש עירייה, לטעמי, אלא כשל פוליטיקאי שניסה את כוחו בשדה הלאומי ללא הצלחה. נדמה לי שאת תסכולו הוא מוציא כעת על אלה שזכו בבחירות האחרונות והקימו ממשלה. אינני רוצה לפרט כאן את כל מה שהוא עושה, אלא רק את התנהגותו בנושא קרן הארנונה.

ראשית, מותר להניח, שיש אזרחים רבים בתל אביב שעמדתם נוגדת את זאת של חולדאי ושההשבתה הפראית של השירותים הציבוריים, כגון פינוי האשפה, לא הייתה מקובלת עליהם. חולדאי לא שאל את אזרחי העיר מה דעתם על החוק המדובר, ולכן ניתן להגדיר, לדעתי, את התנהגותו כמעשה של בריונות; מעשהו של מי שיוצא למלחמה פרטית על גבם של אזרחים שרוצים בסך הכל לשלוח את ילדיהם לגנים ולבתי הספר כדי שהם יוכלו לפתוח בעמל יומם.

שנית, האיום של השלטון המקומי להשבית את הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, אין מכוער ממנו. יש מאות אזרחים - ואולי הרבה יותר - שהגישו בקשות להיתרי בנייה לאחר שהם השקיעו הון רב בפרויקטים שונים. אם איום זה יתממש, הם יראו בעיניים כלות כיצד חלומותיהם מתרחקים.
חוצפתם של חולדאי ושל ראשי עיר נוספים פשוט בלתי נסבלת. אין במלחמתם בחוק שיחייב אותם להתחלק במקצת ברווחים העצומים שהם עושים על המתחמים העסקיים - כל ממש. היא לחלוטין לא צודקת.

כמי שנולד בתל אביב וראה אותה הופכת מעיר לבנה שמחבקת את היושבים בה לכרך של מגדלים אימתניים – אני בטוח לגמרי שיש לעשות הרבה יותר לחלוקה צודקת של המשאבים הציבוריים. אני אפילו הייתי מרחיב את הרעיון למחוזות רבים אחרים. האפשרות שיש, לדוגמה, ל”בנים ממשיכים” לרכוש קרקע במחירים מצחיקים - מקוממת אותי. אני מכיר עוד אזרחים נאמנים שעשו לא פחות לשם שמירת קרקעות המדינה; למשל, תושבי השכונות הדרומיות בתל אביב. במשך שנים הם נאבקו בפולשים מיפו הערבית.

כך או כך, לתפיסתי, לא הדאגה לרווחת תושבי הכרך הגדול עומדת לנגד עיניו של חולדאי. נוכחותו בהפגנות שמשתקות נתיבי תחבורה מרכזיים מעידה עליו; ולכן אני הייתי מודיע לו, לו זה היה תלוי בי, שיש אפשרות ששר הפנים ידיח אותו לטובת ועדה קרואה. חולדאי יפנה, קרוב לוודאי, לבית הדין הגבוה לצדק, אולם שם יהיה קשה לו להסביר במה חטאו תושבי עירו; וזאת תהיה תחילתה של משילות נפלאה.