אין בלוח השנה של הקהילה היהודית בארה"ב, במיוחד בחלק הגדול, המשפיע והמוביל שלה במטרופולין ניו יורק, אירוע חשוב, מרכזי וחקוק יותר בזכרון הקהילתי ובתודעה היהודית מאשר מצעד התמיכה השנתי בישראל המתקיים בשדרה החמישית במנהטן. השנה מלאו למצעד 58 שנים והוא מציין 75 שנים לקיומה של מדינת ישראל. זהו האירוע היחידי בקהילה המלכד, מאחד, מחבר את כל המיגזרים, המחנות, החוגים הקיימים ופעילים בקהילה. עובדה המורגשת בהרכב הצועדים והארגונים המיוצגים בצעידה ובמראה אלפי הצופים הנלהבים משני עברי השדרה המפורסמת.

לחשיבות ולמרכזיות של מצעד התמיכה בשראל בחיי הקהילה היתווספו השנה והורגשו אוירה של מתח, דריכות, לחץ ותחושת כוננות. מארגני המצעד הודו ואישרו מראש כי צפויים גילויים חריגים, לא נעימים שיתלוו השנה למצעד. מנכ"ל ארגון המועצה ליחסים בין קהילתיים (jcrc) שמכין את המצעד, גרשון טיילור, אמר לי בשיחה מקדימה למצעד "המצעד השנה יהיה צעקני וצרחני". הוא התכוון להפגנות הצפויות נגד השרים וחברי הכנסת שהגיעו לניו יורק במטרה להשתתף במצעד. אכן היו הפגנות. לא נגד המצעד. נגד השרים, השרות וחברי כנסת מצמרת הליכוד והקואליציה שנכחו באירוע. אחדים מהם הודיעו כי יימנעו מהשתתפות במצעד.

אוירת החששות והמתיחות שהתלוותה השנה למצעד התמיכה בישראל ויותר מזה ההפגנות נגד השרים יצרו וחשפו, תקדים חריג שלא קיבל לדעתי תשומת לב ראויה בתקשורת בישראל. הממשלה הנוכחית היא הראשונה בתולדות ישראל שהעבירה את הביקורת והטענות נגדה אל מעבר לים, ייצאה את תחושות הזעם, הדכדוך והתיסכול מההפגנות בצומת קפלן ורחוב בלפור לרחובות מנהטן.

הממשלה והקואליציה של היום ייזכרו כהנהגה הפוליטית  הראשונה בהיסטוריה של ישראל, שערערה, שברה, ולמעשה חיסלה את העקרון הישן, שקבע והכתיב עד כה את יחסי ישראל והקהילה והוא, שאין מבקרים, אין תוקפים ואין מגנים מחוץ לתחומיה של ישראל.

החלטות, מהלכים ומעשים של הממשלה בירושלים. ממשלת נתניהו תיזכר כמי שרמסה את העקרון והכלל ששלטו עד כה במדיניות, בגישה ובתפיסה מול וכלפי ישראל של מנהיגי הקהילה, בכיריה ועסקניה שלפיהם, אין ולא מתערבים בענייניה הפנימיים של ישראל. זה היה בגדר איסור שנשמר באופן מוקפד. דוקא שרי הליכוד, המתפארים בפטריוטיות שלהם הפכו, דחפו את ענייניה הפנימיים של ישראל למרכז עולם העדיפויות והעניין של הקהילה בארה"ב.

צריך לשמוע, להקשיב ולתעד תגובות של בכירים יהודיים ותיקים, ידועים ומוערכים בניו יורק המגנים בלשון תקיפה שלא כמנהגם את יוזמת המהפך המערכת המשפט או את השתלטות החרדית הקיצונית על הממשלה, כדי להבין ולקלוט עד כמה "ענייניה הפנימיים" של ישראל הפכו לנחלת הכלל בתפוצה הגדולה ועד כמה התערבות פעילה ומופגנת נגד החלטות ויוזמות המתקבלות בירושלים הפכה לא רק לרצויה וראויה אלא לצו השעה בעיני בכירים יהודים ועסקנים מקומיים משפיעים.

ההפגנות שהתקיימו בניו יורק נגד שרים וחברי הכנסת אורגנו על ידי ישראלים שמתגוררים בניו יורק. ההפגנות מתוכננות, מתארגנות ומתקיימות בהשראת ועידוד ארגון בשם "אנקספטבל", שבחודשים האחרונים יזם מספר הפגנות נגד הממשלה בערים גדולות בארה"ב. ארגון ההפגנות וההכנות להן נעשים במהירות, ברגע האחרון, בהתלהבות.

בניו יורק מובילה את ארגון ההפגנות שני גרנות-לובטון, עורכת דין במקצועה ומשתלמת באוניברסיטת קולומביה. ישראלים המתגוררים בארה"ב השתחררו זה כבר מהתדמית הלא חיובית שליוותה אותם לפני שנים רבות. הממשלה והקואליציה היום העניקו להם עוז ותעצומות שאף ממשלה קודמת לא נתנה להם.