יכול להיות שאני ממהר להסיק מסקנות; אבל נדמה לי שמשהו טוב קורה במשרדי פרקליטות המדינה במזרח ירושלים. זה התחיל בהתפטרותה של עמית מררי, מי שעמדה בראש הוועדה שנועדה לבחון אם היה שימוש אסור בתוכנות ריגול.

לפחות לפי התרשמותי, נראה לי שהיועץ המשפטי לממשלה באותה העת ביקש לטייח מחדלים שנפלו בעבודתם של פרקליטים ושוטרים; שלא לדבר על שופטים שהתרשלו באופן מחפיר, בעיניי, בעת שהוציאו צווים להאזנות סתר תוך התעלמות מהעובדה שבצווים הללו נעשה שימוש אחר לגמרי.

דא עקא, המהלך להסתרת האמת לא צלח. ההכחשה הגורפת, שליוותה את הפרסומים הראשונים בכלי התקשורת, הפכה להודאה מגומגמת בוועדת חוקה, חוק ומשפט, ולאחריה להודאה מלאה בבית המשפט.

פרקליטות המדינה הודתה שראיות שונות הושגו באמצעות הפעלת תוכנות ריגול שלא כדין. אינני יודע כיצד יימשכו הדיונים בתיק שבו מדובר, אבל ברור לי שיש מי שאחראי לפעולות הלא חוקיות שנעשו בתיק הזה, ושיש מקום למצות עמו את הדין.

כך או אחרת, בעודי מתמוגג מההתפתחויות הללו, שמעתי שפרקליט המדינה החליט למנות “בוחן חיצוני” - את ניסים מרום המנוסה - כדי שיכריע בשאלה אם יש מקום לבטל את ההסכם עם שלמה פילבר – ולהגיש נגדו כתב אישום. אין ספק שזאת החלטה תקדימית. יש בה, לטעמי, הבעת אי־אמון בצוות שהגיש את כתב האישום נגד בנימין נתניהו; ואף הרבה יותר מזה.

עמית איסמן, בהחלטתו האמיצה, שיש בה מעין הבעת אי־אמון בפרקליטים שעדיין נשלטים, להרגשתי, בידי קודמו בתפקיד, עשה את מה שצריך היה לעשות מזמן: לבחון מחדש את הפארסה הבלתי נגמרת בבית המשפט המחוזי בירושלים.

בד בבד, צריך לזכור שהשופטים הציעו, כידוע, לפרקליטות המדינה סולם נוח, אבל היועצת המשפטית לממשלה סירבה, כך פורסם, להצעה לקיים הליך של גישור פלילי – וזה חבל. אולם אני עדיין אופטימי.

לאחר שתקום ועדת חקירה ממלכתית, כדי שזו תבחן את השימוש המפלצתי שנעשה בתוכנות ריגול, גם בסביבתו הקרובה של ראש הממשלה, אור השמש עלול לחשוף, ניתן להניח, מערכת רקובה מן היסוד. רבים יצטערו אז על שהצעת בית המשפט נדחתה – ודי לחכימא ברמיזא.

מה שמוביל אותי שוב - ואינני נלאה מלחזור על הדברים - לטעון שההתעסקות בוועדה לבחירת שופטים היא טעות. שר משפטים נחוש יכול לעשות הרבה גם ללא שינוי בהרכבה. את ניקוי האורוות המתבקש במקומות שבהם שיחקה עד כה פרקליטות המדינה באין מפריע צריך להתחיל ממקום אחר לגמרי.

הקמת רשות עצמאית שתפקח בין השאר על התנהלות מערכות אכיפת החוק, לדוגמה, היא צורך השעה. היא תחליף את מח"ש הרופסת שלפי הבנתי נשלטת בידי גורמים אינטרסנטיים. רק כך תעבור האכיפה הבררנית מן העולם. תחת עינה הפקוחה של רשות כזאת, שבראשה יעמוד איש ללא חת, לא היה קורה מה שקרה, למשל, לגל הירש. מינויו לא היה מסוכל בידי מי ששלפו חומרי חקירה עבשים כדי להכפישו.