צריך לתת להם להזיע, לכל אלה שגרמו, בהתנהגותם, לתפיסתי, לעלטה הגדולה שירדה על חיינו הציבוריים. אם הממשלה תקבל את קריאתה של ועדת חוקה, חוק ומשפט להקים ועדת חקירה בנושא השימוש שנעשה בתוכנות ריגול והשימוש הפסול שנעשה בחומרים שנשאבו מטלפונים ניידים שלא כדין - אם זה יקרה, כל האחראים לזה יזיעו. אבל זה לא יספיק כדי ליצור סדקים רחבים דיים בענן השחור שעוטף אותנו, כאלה שיאפשרו לקרני השמש לפרוץ פנימה על מנת לחטא עוולות של שנים.

מה שמתגלה בימים אלה בבית המשפט המחוזי בירושלים מצביע על עומק התהום שאליה ביקשו גורמים אינטרסנטיים לגרור את כולנו. אלדד יניב, איש סודו לשעבר של אהוד ברק, סוכן כאוס על מלא בעיניי, בשנים שקדמו להגשת כתב האישום נגד בנימין נתניהו, סיפר לאחרונה על שיחות עם קציני משטרה בכירים. הללו הדליפו לו מתוך חדרי החקירה. אבל הם גם עשו יותר מזה.

הם ביקשו לשכנעו, לדבריו, שיש בידיהם, כביכול, ראיות שיגרמו למהפך פוליטי. כל זה קרה, כאמור, בשנים שקדמו להגשת כתב אישום שאין בו כל ממש, לדעתי, נגד ראש ממשלה מכהן. אני נוטה להאמין לדברים. הם מתיישבים עם עדויות של עדי תביעה שסיפרו שהחוקרים לא ביקשו לחקור עבירה ספציפית, כמקובל בעבודתה של משטרה. הם עסקו ב"חיפוש" עבירות שביצע, כביכול, ראש הממשלה. תופעות כאלה לא יוכלו להתרחש עוד אם תקום הרפורמה המיוחלת. 

יש, כמובן, כאלה שלא אוהבים את השינויים המסתמנים במערכת המשפט. האכיפה הבררנית, למשל, מאוד נוחה להם. השליטה במערכת המשפט מתאימה להם. חלק מהם מדבר על “מרי אזרחי". אינני יודע מה פירושו המעשי של מושג זה – אבל הוא מפחיד אותי. הטבעת אלטלנה כחודשיים לאחר הקמתה של המדינה היהודית דומה, בעיניי, למה שקורה עכשיו ברחובות. האלימות הגואה בוודאי מזכירה תקופות אחרות בחייו של העם היהודי.

ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב. באדיבות אור הדר (צילום : )
כך או כך, אני לא הייתי מציע לקואליציה הנוכחית להירתע מפני חוסמי הכבישים. צחנה גדולה מאוד עולה, לטעמי, מהמחאות המרופדות בכספים רבים. הגיעה העת שמחנה הימין ילמד איך עושים את זה נכון. משילות נחושה היא צו השעה. מיליוני בוחרים בקואליציית ה־64 מצפים לכך.

זה לא יהיה פשוט, אבל צריך להתחיל בנקודה כלשהי. הכוח נמצא בידי מי שמחזיק בהגה השלטון מכוח ניצחונו בקלפי. הסרבנים, לסוגיהם השונים, לא יוכלו למנוע את השינויים במוקדי הכוח החוץ־פרלמנטריים. בית המשפט העליון הוא אחד מהם, אבל יש גם אחרים, חשובים לא פחות. 

הוועדה לבחירת שופטים אינה חזות הכל. יש מקומות רבים שרגלו של איש ימין מעולם לא דרכה בהם – וחשוב שזה יקרה עכשיו. ועדת החקירה האמורה תסלול את הדרך לעוד מהלכים שיחזירו את השפיות למקומות שבהם היא לא קיימת זה זמן רב. אני שומע את קריאות השבר של כל אלה שפשוט לא שיערו, כנראה, שהדברים יתגלגלו למקום שבו הם נמצאים כעת. ולבי לא נכמר.