השטות הזו כאילו כשירות צה"ל תלויה ב"טייסים" וב"מטוסים" יעילה כשצריך להפחיד את הציבור. הכשירות האמיתית של צה"ל היא הנכונות להילחם. את העובדה הזו המטכ"ל לא יכול לאמוד במספרים ולא צריך לעסוק בה בעיקר משום שהיא מדברת בעד עצמה.

לאחרונה התאבדו שני הלומי קרב, בר כלף ואור דוניו. ההתאבדות חשפה את הכשירות האמיתית ללחימה שהיא המנטליות של הלוחמים. אחד החיסונים בפני אירועי לחימה קשוחים שהם הסיבות להלם קרב הוא אמונה בצדקת המלחמה, בעובדה שאנחנו הולכים להילחם כי חיינו, חיי יקירינו וקיום המדינה על הכף, ואמונה במנהיג. מלחמת אין ברירה והנהגה ראויה הן סוג של מסך אטום שיורד על הלוחם ומגן עליו מפני אירועים קשוחים כמו פחד, נפילות מהדהדות של ארטילריה וגוויות מתגוללות. חייל שאין לו את מסך האטימות הזו הוא מועמד טבעי להלם קרב, לתפקוד לקוי במלחמה ואחריה וזה קורה כאמור כאשר לא מאמינים עד כלות במטרות המלחמה ובמנהיגיה.

חייל יוצא כיום למבצע, למלחמה או לבט"ש בגזרות נפיצות, כשמנהיגו העליון הוא נוכל, ממשלתו היא חבורת פוחזים ובקבינט שלו יושבים קנאים שלא סופרים אותו ואת החייל שיוצא לקרב שאין לו אלא את מפקדיו מהרמטכ"ל ומטה. לאלה אין ברירה אלא לצאת נגד הממשלה שעל פי חוק היא מפקדת הצבא ובייחוד ללכת ראש בראש מול ראש הממשלה ש"הנחה את הרמטכ"ל לשמור על כשירות ומוכנות צה"ל", על פי הדיווח מלשכת ראש הממשלה. הכסת"ח הפחדני הזה הכעיס את ראשי מערכת הביטחון שניהלו שיחות קשות ודרשו פגישה כדי להסביר לו ברמת הגנון שהוא מסכן את המדינה.

בפגישה עצמה נאמר לנתניהו כי "אם החקיקה תימשך כל התחזיות לגבי הפגיעה בכשירות הצבא יתממשו, כפי שהתממשו עד עכשיו". זו הייתה סטירת לחי ציבורית, תקשורתית ופוליטית. האיש נלחץ ובמקום לדבר על המצב דיבר על "הדלפות" ואיים בפוליגרף על המדליפים. כדי להוכיח מנהיגות דיווחה לשכתו כי אמר באותן פגישות כי "זה צבא שמשתלט על מדינה, אתם פוגעים בהרתעה. למה אתם מוציאים כותרות כאלה?". דווח שהפגישה הייתה קשה. ראש הממשלה יצא פיתה כשרץ "להתייעץ" עם דרעי ולוין ולשכתו דיווחה לכתבים כי הוא גער בראשי מערכת הביטחון, טען שם כי "השיח כלפי חוץ פוגע בנו מול אויבי ישראל", וכי הוא בוחן "שורת פעולות" לעצירת ההדלפות.

עכשיו האמת: כולם שם מקשקשים על "כשירות" חמקמקה במקום לומר ישירות שככל שיורדת הכשירות כך עולה מספר הקורבנות בכל מבצע, ודאי במלחמה. מערכת הביטחון מנהלת את המלחמה נגד הממשלה לא על הכשירות אלא על מספר ההרוגים במבצע או במלחמה הבאים.