אם נכונים הדיווחים שראשי מפלגת יהדות התורה כועסים, מאוכזבים ומתוסכלים מאי־ קידומן ודחיות יישומן של ההבטחות שקיבלו מראש הממשלה נתניהו בתמורה להצטרפותם לקואליציה, קשה מאוד להתאפק ולא לשמוח לאידם. יושב ראש יהדות התורה השר גולדקנופף וח”כ משה גפני זועמים במיוחד, כך לפי הדיווחים, מהעיכוב והדחייה של אישור חוק ביטול הגיוס לתלמידי הישיבות, שהובטח להם על ידי נתניהו. ח”כ ישראל אייכלר, נציג חסידות בעלזא, כועס במיוחד על התעלמות ראש הממשלה מקיום הבטחתו לחסידות בעלזא לאשר תקציב למימון קיומה ופעילותה של רשת המוסדות של החסידות.

הם כל כך צודקים בכעסם ובתסכולם על התנהלותו המזלזלת של ראש הממשלה כלפיהם. אין בפוליטיקה בישראל מפלגה, שרים וחברי כנסת שיכולים להתחרות בשרים ובחברי הכנסת של יהדות התורה באהדתם ובנאמנותם לנתניהו. לא מדובר בתמיכה ובאהדה מקובלות במסגרת מחויבות מובנת בהסכמים קואליציוניים. נאמנותם של ראשי יהדות התורה לנתניהו באה לידי ביטוי בגילויי הערצה וכניעה שקיבלו אופי של סגידה.

יו”ר יהדות התורה לשעבר יעקב ליצמן יצא מגדרו להוכיח את מסירותו והתרפסותו בפני נתניהו. יורשו גולדקנופף הולך בעקבותיו. האדמו”ר מגור, רבי יעקב אריה אלתר, איננו מקבל מי שידוע כמחלל שבת. עד היום לא פגש את נתניהו. זה לא הפריעה בעבר לליצמן ועכשיו לגולדקנופף להפגין בכל הזדמנות את כניעותם לראש הממשלה.

משה גפני במתקפה על המפגינים נגד הרפורמה המשפטית. צילום: ערוץ הכנסת

מי שמוביל את ההערצה וההתרפסות לנתניהו הוא גפני, יו”ר דגל התורה, הפלג הליטאי ביהדות התורה. גפני מתהדר ומתפאר ביחסיו ההדוקים עם נתניהו. השרים וחברי הכנסת של יהדות התורה הם יהודים חרדים שגדלו והתחנכו על אמונת חכמים, מרות, כניעות, הערצה לאדמו”רים, לראשי ישיבות, לגדולי תורה. את כל מה שלמדו בתחום הזה הם הרעיפו על נתניהו ומעניקים בלי מעצורים למי שהם הפכו אותו לאלוהים אחרים שלהם.

מה יהדות התורה קיבלה בתמורה לנאמנות, לכניעה ולהתרפסות בפני נתניהו? מלבד הכהונות, תיקי ממשלה ותפקידים במסגרת הסכמי הקואליציה, משאת הנפש המרכזית של המפלגה החרדית - ביטול סופי מעוגן בחוק של גיוס תלמידי ישיבות - עדיין נדחית ומתעכבת על ידי ראש הממשלה הנערץ שלהם.

גם אם לבסוף תקבל את ביטול הגיוס, המעמד והמוניטין שיישארו וייזכרו ליהדות התורה יהיו של סיעה פוליטית, שותפה נלהבת, תומכת ומסייעת בממשלה מטורללת, שאיתמר בן גביר הוא דמות מרכזית בה, ושמאות אלפי אזרחים מפגינים נגדה ומייחלים לסילוקה. מורשת שהיא ביזיון, חרפה וחילול שמה של תנועה חרדית ותורנית שנוסדה והונהגה על ידי אדמו”רים וגדולי תורה, עם היסטוריה של מאבקים מקדשי שמיים.