נושא חשוב אחד, ליתר דיוק, בעיה דחוקה אחת, לא נידונה, לא עלתה ולא הוזכרה בכלל במפגש שהתקיים בניו יורק בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבוצה מצומצמת של נציגי הממסד היהודי המאורגן. המפתיע הוא, שמדובר בבעיה שמקובלת כחשובה לשני הצדדים, ראשונה  במעלה  מבחינת ייצוגה של ישראל  – גם לישראל וגם למי שמזוהים כבכירי הקהילה הגדולה. 

הרכבה של מועצת הביטחון של האו"ם מייצג עולם שכיום מנותק מהמציאות | שלמה שמיר
מבעיר את המחלוקות: כוונותיו של בן גביר בתל אביב ייזכרו כהשפלה מתריסה | שלמה שמיר
 
כבר כמעט חצי שנה אין לישראל בניו יורק קונסול כללי. לפני כחודש, אחרי חמש שנים בתפקיד סגן הקונכ''ל, ישראל ניצן סיים את כהונתו וחזר לישראל. למדינת ישראל אין נציג בכיר רשמי בקהילה היהודית הגדולה, המונה כמיליון וחצי יהודים. הקונסוליה הכללית בניו יורק מייצגת את ישראל, מוסמכת בכל הקשור ליחסים עם ישראל, ומספקת לנזקקים שירותים קונסולריים בארבע מדינות שכנות לניו יורק – ניו ג'רסי, פנסילבניה, אוהיו ודלוור.

לא כבר פורסם ששר החוץ אישר 16 מינויים של שגרירים וקונסולים במדינות וערים בעולם. בין המינויים, קונסול כללי חדש בבוסטון. ניו יורק, שאין בה קונכ"ל כחצי שנה, לא נכללה ברשימת הערים בעולם שמשרד החוץ בחר ומינה להן נציגים רשמיים. הסיבה לכך היא שהמינוי של קונסול כללי בניו יורק הוא מינוי פוליטי בסמכותו של ראש הממשלה. עובדה שלא גרמה, לא עוררה ולא נחשבה בכלל אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעת שישב, השתתף ודיבר במפגש מיוחד עם בכירים בממסד היהודי, בקהילה הגדולה בניו יורק.

זה היה מפגש מיוחד במינו. אף אחד מראשי הממשלות שכיהנו בישראל לא ביקרו בניו יורק מספר פעמים גדול יותר ובתכיפות צפופה מבנימין נתניהו. באף אחד מביקוריו הרבים בניו יורק, נתניהו כראש ממשלה לא טרח ולא יזם ולא קיים אף לא פעם אחת פגישה עם מנהיגים, עם רבנים ועם בכירים יהודים בקהילה – דבר שראש הממשלות הקודמים קיימו באופן מוקפד.

בביקורו האחרון בניו יורק, לרגלי כינוסה של העצרת השנתית של האו"ם, החליט ראש הממשלה נתניהו לראשונה לקיים פגישה מיוחדת עם נציגים בכירים בממסד הקהילה. דבר קיומה של הפגישה שהתקיימה במשרדי הקונסוליה הכללית לא פורסם מראש ואחרי קיומה לא פורסם שום דיווח ומידע על זהות המשתתפים, על הנושאים שנידונו, על סיכומים שהושגו.

מדיווחים מקוטעים שאחדים ממשתתפי הפגישה סיפרו, ניתן היה להבין שהנושא המרכזי בפגישה היה תשובות והסברים שראש הממשלה נתן לשאלות, לטענות וקובלנות שאחדים מהמשתתפים העלו נגד ממשלתו ונגד הרכבה הימני-דתי קיצוני. מהסיפורים המקוטעים עלה שהמפגש לא היה אירוע משמעותי שהשאיר רושם מיוחד. "נתניהו עשה מאמצים מיוחדים להסביר ולשכנע שלטענות נגד ממשלתו אין בסיס וכי אין אמת בטענות נגד קיצוניות ונגד השתלטות החרדים על ממשלתו", סיפר אחד מהמשתתפים בשיחה שלא לייחוס.  

גם זהות המשתתפים כפי שנודעה באופן לא רשמי וכמעט רכילותי,  ניתן היה להסיק שבמפגש עם ראש הממשלה לא השתתפו מנהיגים ודמויות של בכירים הידועות כבעלות השפעה.  נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר, שבעבר היה ידידו הקרוב של נתניהו, ונחשב למנהיג יהודי מוכר, לא נכח בפגישה. אברהם אייב פוקסמן, שהנהיג ארבעה עשורים את הליגה נגד השמצה ומקובל כדמות של מנהיג יהודי מקובל ואהוד, לא היה בפגישה. סימור רייך, שכיהן כיו"ר ועידת הנשיאים היהודיים ונודע כבכיר יהודי בעל השפעה בקהילה, לא הוזמן.

העובדה שבין נציגי הממסד שהוזמנו מלכתחילה והשתתפו בפגישה עם נתניהו, לא נכללה דמות יהודית בעלת מוניטין של מנהיג בעל השפעה בקהילה, יכולה להסביר את העובדה שפגישה שנמשכה כמעט שעה, לא עלה בדעתו של אף אחד מנציגי הקהילה, לבקש מראש הממשלה הסבר איך ומדוע אין בניו יורק קונסול כללי ולא נודע ולא ידוע על מועמד של נתניהו לכהונה הרמה הזאת. האם עובדה זאת יכולה להתפרש כהוכחה שבכירים בקהילה הגדולה לא כל כך דואגים, ולא כל כך אכפת להם, ולא כל כך מעניין אותם שלישראל אין נציג רשמי בכיר בקהילה הגדולה?

מה שברור הוא, שלראש הממשלה בנימין נתניהו לא חשוב, לא דחוף ולא דחוק למנות קונסול כללי לישראל בכרך המטרופולין הענק, ניו יורק. זה לא סוד שנתניהו לא אוהב את יהודי ניו יורק. הם נחשבים למי שמטפחים, מזינים ומעצמים את המוניטין של ניו יורק כמעוז הליברליזם והליברלים בארה"ב. לא בדיוק שם ותואר שנתניהו אוהב. הבעיה היא שהיעדרות של קונסול כללי לישראל בקהילה הגדולה היא בעיתוי הכי גרוע שיכול להיות מבחינתה של ישראל ושל ראש הממשלה נתניהו. הוא יכול היה להיעזר באופן משמעותי בקונסול כללי ליצירת והבטחת תמיכה ואהדה לעצמו מצד יהודי הקהילה ובאופן עקיף בעזרתם לתמיכה ואהדה בבית הלבן.