יש הטוענים כי המונחים ״טוב ורע״ הם המצאה אנושית. טרמינולוגיה המאפשרת לנו לקטלג אירועים הקורים בחיינו ולהכניסם לתוך רובריקות קלות להבנה. הרי כולנו יודעים שאין שחור לבן ונמר טורף אנטילופה כי הוא צריך לשרוד ולא מפני שיש לו יצר סדיסטי לראות את סבלה ברגעיה האחרונים.

בימים האחרונים נחשפנו למראות שאי אפשר להגדיר אותם מלבד ״רוע טהור״. רוע, שלא האמנו שקיים בסיוטים הכי גרועים שלנו. כל מי ששוטט ב״טלגרם״ יודע במה מדובר. מחזות אימים שלא נתקלנו בהם אפילו בסרטי אימה: נשים שנאנסו, תינוקות שנרצחו, משפחות שנשרפו, ניצולי שואה בני 90 שנחטפו. אם אכן קיים רוע מוחלט, רוע אבסלוטי, אם קיים דבר כזה קוראים לו ה״חמאס״.

רוע הוא מונח בדת ובאתיקה העוסק בהיבטים שליליים של חשיבה והתנהגות של בני אדם ומתייחס לאלו שבכוונה כופרים במצפונם ומראים תשוקה להרס. הדיכוטומיה בין הטוב לרע  קיימת בתרבויות רבות והיא כוללת היררכיה של סטנדרטים מוסריים להתנהגות בני האדם. הצורך לדברר לעולם את ההבדל בין ״צה״ל״ ״לחמאס״ הוא כל כך אבסורדי שאנחנו לא מאמינים איך בני אדם יכולים להיות כל כך מטומטמים. האם הם לא רואים את ההבדל? האם באמת צריך מערך הסברה? הוידיואים והתמונות לא מדברים בעד עצמם? מה לכל הרוחות הולך פה? איך אפשר שלא להבין את ההבדל בין מדינה שמנסה לחיות בשלווה ומשתמשת בנשק להגנה עצמית לבין מפלצות צמאות דם, מטורפות וסדיסטיות שמונעות מנקמה? 

אם נקח את זה לעולמות ספרות הפנטזיה, הסופר ״ג'.ר.ר. טולקין״ מציג ביצירתו שר הטבעות השקפה על טבעו של הרוע: בעולם זה יש יצור אחד שהוא הרע הראשי והוא שולט על משרתים רבי עוצמה וצבא גדול של יצורי רשע הקרויים ״אורקים״. באמצעות משרתיו, צבא זה וכוחותיו רבי העוצמה מאיימים לפגוע בחיים השלווים של כל היצורים בעולמו, ולפרוש את שלטון האימים שלו על אותה הארץ. מי שמיועד להציל את העולם מהחזון האפוקליפטי הוא גיבור הסיפור, תושב כפר נידח הנקלע בעל כרחו למערבולת של המאבק בין כוחות האור לכוחות האופל.

שר הטבעות (צילום: gaint freakin robot)
שר הטבעות (צילום: gaint freakin robot)

אם היינו מקבילים את עולמו של טולקין למה שקורה כרגע, ישראל שנת 2023, אפשר להסיק כי במידה וסאורן שליט האופל היה מוציא מספיק שורטים ל״טיק טוק״, ה״אלפים״ עוד היו מאמינים שה״הוביטים״ הם פושעי מלחמה ואלו היו צרכים להצדיק את זכותם להגן על ״הפלך״ בפני מועצת נציגי העמים החופשיים של הארץ התיכונה. כל זאת בזמן ש״מורגות שר האופל״ ו״המלך המכשף של האנגמר״ היו מתראיינים ל-CNN ובוכים על אלפי האורקים האומללים והחפים מפשע שנרצחו במהלך הלחימה ב״מינסטיריט״. לא נתפלא אם הם היו מייצאים לוגו של עין עם אש. 

דוגמה נוספת אפשר למצוא בספרי ״הארי פוטר״ בהם הרוע המוחלט מגולם על ידי דמותו של ״לורד וולדמורט״. בזמן ש״וולדמורט״ למד ב״הוגוורטס״ הוא גייס קבוצה של תלמידים אשר האמינו ב״טוהר הדם״, הפרדה בין קוסמים ממשפחות קוסמים ותיקות לבין המוגלגים (חסרי קסם). לאחר ש״אוכלי המוות״ התחזקו הם הפכו למסדר מאורגן ובין השאר אופיינו בלבישת ברדסים שחורים ומסכות. פרט מעניין, וולדמורט הוא שהגה והפיץ את תורת טוהר הדם, על אף שהוא חצוי-דם בעצמו. לאחר שהפיצו את האידיאולוגיה שלהם הם התחזקו ויצאו למלחמה המכונה ״מלחמת הקוסמים הראשונה״ בה הוציאו להורג מוגלגים וקוסמים שאינם טהורי-דם. לאחר המלחמה משרד הקסמים שפט את אוכלי המוות על פשעיהם ומעורבותם ברציחות, וחלקם נשלחו ל״אזקבאן״. במהלך סדרת "הארי פוטר" וולדמורט, שחוזר לתחייה, מתחיל מלחמה נוספת – את ״מלחמת הקוסמים השנייה״. מזכיר לכם משהו?

וולדמורט (צילום: CBR)
וולדמורט (צילום: CBR)

רולינג עצמה אף אמרה בעבר כי ״וולדמורט״ דומה במידה מסוימת ל״אדולף היטלר״, וכי יש דמיון מסוים בין המתואר בספרים לבין הנאציזם.  ג'וליה טרנר מהמגזין ״סלייט״ ציינה כי יש קווי דמיון בין אירועי הספר השישי לבין המלחמה בטרור. היא טענה שוולדמורט נוקט בטרור באמצעות השמדת גשרים, רציחת חפים מפשע, וכפייה על ילדים (כגון דראקו מאלפוי) לרצוח את המבוגרים.

בתקופה ההזויה בה אנו חיים, של ה״פי סי קולצ׳ר״ ממבו ג׳מבו כשכולם מנסים לצייר את עצמם כיפי נפש, השימוש במונח רוע מעורר מחלוקת, וכזה הוא גם המונח טרור. הטענה גורסת כי אלו מונחים סובייקטיבים, כי מי שמוגדר כטרוריסט עשוי להיות מוגדר כ״לוחם חופש״. הגישה המגוחכת הזו מנוצלת לעיתים קרובות על ידי אנשים או קבוצות כנגד האויבים שלהם, בעיקר כדי לעורר תגובות רגשיות חזקות נגד האנשים או הקבוצה. 

הטענה הזאת אף הועלתה על ידי מבקרים של נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש הבן בנוגע להדבקת תוויות על מדינות כמו: קוריאה הצפונית, עיראק, ואיראן כחלק מ"ציר הרשע". גם בנאומו של ג׳ו ביידן חוזרת המילה רוע כמה פעמים ״זה היה מעשה של רשע מוחלט״ אמר ביידן על התקפת החמאס.

לאחר מאורעות השביעי באוקטובר, הגדרות כבר לא באמת משנות, כי אפילו המילים רוע או טרור לא מצליחות לתאר את ה״אובמניישן״ של מה שהיה שם. לקרוא להם "חיות אדם" זה אנדרסטייטמנט. לקרוא להם ״נאצים״, הם יותר גרועים מהנאצים. מדובר ברוע מסוג חדש, רוע שעובר את גבולות המציאות והדמיון. רוע שאין דרך אחרת מלבד להלחם בו ולהשמיד אותו ואם לצטט משר הטבעות: ״הרוע אינו יכול ליצור שום דבר חדש, הוא יכול רק להשחית ולהרוס את מה שהכוחות הטובים המציאו או יצרו״.