העידן הזה שונה מכל מה שהכרנו. על פי חברת Cyabra, רבע מהפרופילים שלוקחים חלק בשיח הישראלי־פלסטיני ברשת הם מזויפים. גם היקף הפעילות שלהם חריג בהיקפו. הם הפיקו מאות אלפי פוסטים שתומכים בחמאס רק ביומיים הראשונים של הלחימה, ויש להניח שמזמן עברו את המיליון.

אל מול נסיונות ההכחשה של חמאס: הישראלים חייבים להתגייס ולהפיץ עדויות | לילך סיגן
למען המדינה: על נבחרי הציבור להפסיק לפנות לבייס הפוליטי
 
הפרופילים האלו לא חדשים. הם הוקמו לאט־לאט לאורך זמן, והתעוררו לחיים. האסימון כבר היה צריך ליפול לכולם, וברשתות החברתיות בישראל רבים כבר הבינו שהמלחמה היא החוצה, לא פנימה. ההתארגנות של חמאס לא הסתיימה רק בצבירת אמצעי לחימה ובאימונים לשחיטה וחטיפה של אזרחים. ההתארגנות ניכרה גם בהכנת דעת הקהל של העולם המערבי להתנהל באופן לא הגיוני, שיזיק למדינות חופשיות ודמוקרטיות. הרעיון היה להשתמש בחופש הביטוי ובבמה הפרוצה לבוטים ולמניפולציות, כדי לעשות שמות בתפיסות של אנשים. שם אנחנו נמצאים.

הלוחמה הפסיכולוגית ב־2023 היא מסובכת, ואסור לזלזל בה. באינסטגרם, למשל, גולשים מדווחים על ירידה בתפוצה של פוסטים ותגובות שתומכות בישראל. יש להניח שזה לא מקרי, ושזה לא צוקרברג עצמו שעומד מאחורי התופעה.

טיקטוק היא רשת חברתית פופולרית בקרב צעירים בכל העולם, והיא בבעלות סינית. מישהו יופתע אם יתגלה שהיא מאפשרת הפצה מוגברת של תוכן מסוים על חשבון תוכן אחר? לצידם קיימת גם טוויטר שהפכה ל־X, ובה פרופילים פופולריים כמו Black Lives Matter Chicago  שמקדמים תמיכה הזויה במחבלי חמאס ללא הפרעה.

מפחיד לראות את זה, בדיוק כפי שהפחיד לראות ששגינו בתפיסה שלנו לגבי חמאס, שלכאורה רצה שקט כי אכפת לו מחיי היום יום של הפלסטינים ברצועה. מפחיד אבל אין ברירה אלא להחליף דיסקט, ומהר, לגבי כל התפיסות שהניעו את התגובות האוטומטיות שלנו עד לפני שבוע בלבד.

חלק לא קטן ממיזמי ההתרמה מזויפים גם הם, ומשתמשים בכוונות טובות של אזרחים כדי לקדם את כוחות הרשע. לא מדובר רק בסלבס דמיקולו שמגייסים כספים ״למען תושבי עזה״, מבלי להבין שהם מתרימים עבור ארגון טרור רצחני. מדובר גם במיזמי התרמה בעברית למען מטרות ישראליות, שחובה לבדוק למי שייך מספר הטלפון לפני שתורמים.

הכללים ברשת שונים ממה שנדמה. על פוסטים אנטי־ישראלים לא כדאי להגיב, כי זה מגביר את החשיפה. עדיף להתעלם ורק לדווח עליהם כמפיצי תוכן פוגעני או מסוכן. על פוסטים פרו־ישראלים, לעומת זאת, כדי מאוד להגיב וגם לשתף. ככל שמספר השיתופים גדל, התפוצה גדלה. כך זה עובד.

ישראל התמלאה באחת ברוח לחימה והתנדבות של עזרה וערבות הדדית. גם הרשתות החברתיות התמלאו ברוח פרו-ישראלית בכל השפות. פטריוט אמיתי בימים אלה עושה רק דברים חיוביים למען ישראל, ולא שופך רעל פנימה, גם אם יש בו המון כעס וגם אם נדמה לו שהוא צודק במאה אחוז. מי שמשמיץ ישראלים ברשת מאמץ התנהלות שמשרתת רק את כוחות הרשע. פשוט ככה.

רמת הרעל הפנימי צנחה באופן משמעותי, וכדאי שכך זה יישאר. מה צריך לעשות מול פרופילים ישראלים שעדיין ממשיכים בפוליטיקה רעילה? להתייחס אליהם כפי שמתייחסים לפוסטים אנטי־ישראלים: לא להגיב, אלא רק לדווח. לא ליצור ויכוח שיתרום לעוד חשיפה, אלא להפיץ רק את התוכן שחשוב מתמיד שידעו בכל העולם.

זו המלחמה של כולנו.