מלחמת חרבות ברזל: אוגדות צה״ל אומנם התקדמו בששת ימי הלחימה הראשונים של התמרון הקרקעי באופן מהיר, בלחימה שגבתה את חייהם של 17 לוחמים, שנפגעו בעיקר מירי טילים נגד טנקים, אבל לאחר התייצבות הכוחות על שערי העיר עזה תוך הפעלת לחץ על מרכזי הכובד של חמאס תוך יצירת טבעת סביב העיר עם כוחות קרקעיים ולחץ גם מהים.

החות'ים פרסמו איום חדש על ישראל, בזק"א לא נשארו אדישים
חגורת אש בתוך עזה: צפו בטנק צה"ל שחיסל מחבל במנהרה

ניתן להגיד שעכשיו למעשה מתחיל השלב הקשה והמורכב יותר, שצפוי להיות גם איטי יותר, שלב של טיהור האזור מהרבה מאוד מחבלי חמאס שפרוסים באופן סדור. אבל המשימה היא לא רק בחיסול המחבלים כמו הגעה לנכסים מבצעיים חשובים של חמאס: מחסני הנשק, חדרי השליטה של חמאס, המוצבים ופגיעה במנהרות המטרו של חמאס בדגש על האזורים שמהווים למעשה את מרכזי הפיקוד והשליטה של חמאס.

בשלב הזה הלחימה בימים הקרובים צפויה להיות עוצמתית וקשה הרבה יותר. בשלב הזה שאליו נכנס צה״ל כעת תיבחן למעשה היעילות של הפעילות הקרקעית להביא להישגים ממשיים בשטח, ובפגיעה במרכזי הכובד הפיקוד והשליטה של חמאס ולהביא להישגים שמשמעותם פעולה לאור מטרות המבצע לפגוע באופן משעי ומשמעותי ביכולות הצבאיות והשלטון של חמאס, כאשר העיר עזה עצמה היא למעשה מרכז העצבים המרכזי של חמאס מבחינה שלטונית וצבאית כאחד.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

קצינים ביחידות המתמרנות שנמצאים בתפקידים מרכזיים בחדרי המצב הקדמיים של החטיבות והאוגדות המתמרנות וברובם מדובר באנשי מילואים ותיקים המכירים את רצועת עזה מקרוב אומרים כי הפעם רמת הלחימה בשטח וההתנגדות של מחבלי החמאס גבוהה הרבה יותר מכל מה שפגשו בעבר מניסיונם העשיר בלחימה ברצועת עזה.

הקצינים מתארים כי ניכר שחמאס הכין את עצמו ללחימה מול כוחות צה״ל ולקח בחשבון באופן ודאי כי לאחר פשיטת הטבח על עוטף עזה, בחמאס בטרם יצאו למבצע הטרור ידעו באופן ודאי כי צה״ל יכנס לרצועה. הקצינים שמתארים את המציאות בשטח ואמרים כי לצד המוכנות של חמאס נראה כי אם הופתע מהכניסה הקרקעית זה בעיקר בשל היקף הכוחות הגדולים של צה״ל  שחדרו לרצועת עזה ועוצמת האש, שלצד היתרון הטכנולוגי של צה״ל מספקים ללוחמי צה״ל את היתרונות כמעט ברוב ההיתקלויות שמתרחשות בשטח, ועל פי עדויות של קצינים בחטיבות שונות בשתי היממות האחרונות היו מפגשים רבים מול אויב בהם גם מפגשים של פנים מול פנים. 

לוחמי צה''ל בפעילות הקרקעית ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בפעילות הקרקעית ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

הכוחות שנלחמים מתארים תמונת מצב של אויב שרחוק מאוד בשלב הזה מנקודת משבר ושבירה ולמרות החיסולים הרבים שהצליח צה״ל להוציא אל הפועל בפגיעה בדרגי מפקדי הבניינים של חמאס מפקדי גדודים, סמג״דים ומפקדי פלוגות שחוסלו, ברוב המקומות מצליח חמאס לשמור על שיטת לחימה סדורה הנשענת בעיקר על לוחמת המנהרות ויצאיה מפירים בלב השטח הבנוי בניסיון לארוב או לפגוע בכוחות צה״ל בעיקר באמצעות ירי נ״ט.

עם זאת, גם היו מקרים בהם התרחשו היתקלויות מטווח קרוב וניסיון של מחבלים להתקרב לכלים משוריינים ולהצמיד כלפיהם מטעני חבלה. ברוב המקרים כוחות צה״ל יוצאים כאשר ידם על העליונה תוך ניצול של הפעלת אש לסיוע שתומך בתמרון הקרקעי ומודיעין טקטי שפעמים רבות מצליח לסמן לכוחות בצורה סבירה  בשטח חלק מפירי המנהרות, בתים ממולכדים ואזורים בהם הוטמנו לכוחות מטעני חבלה ואיומים נוספים בשטח.

17 לוחמים שנהרגו לצה״ל ביממה החולפת, לאחר כמה ימים ראשונים שבהם לצה״ל לא היו הרוגים, מסמנים למעשה כי מהנקודה הזאת הלחימה כבר תהיה הרבה יותר קשה ואיטית ואיתם גם המחירים בחיי אדם שהם למעשה חלק בלתי נפרד בלחימה. חמאס מנצל את צפיפות השטח העירוני, הצבת מארבים מתוך בתים ושימשו בפירי המנהרות לתנועה מתחת לאדמה ויצאיה מעל פני האדמה על מנת לנסות ולפגוע בכוחות צה״ל תוך זיהוי נקודת תורפה ואז לנסות לשוב חזרה אל פירי המנהרות וחוזר חלילה, כאשר לאורך כל הלחימה יורים הכוחות של חמאס הרבה מאוד פצצות מרגמה לעבר הכוחות 

באירוע הקשה ביותר עבור צה״ל עד עכשיו, יצאו מחבלים ממנהרה וביצעו ירי נ״ט לעבר נגמ״ש נמר ופגעו פגיעה קטלנית שהוביל למותם של 11 לוחמים, שני לוחמי גבעתי נוספים נורו מירי נ״ט שפגע בקיר סמוך עליהם ושני לוחמים נוספים בגדוד 77 של השריון נהרגו מפגיעת נ״ט או מטען לאחר שבצה״ל עדיין לא הגיעו למסקנה מה הוביל לפגיעה הקטלנית בטנק וצה״ל יערוך בדיקה מהירה כבר ביממה הקרובה לאחר שאתמול היו אמורים להוציא בלילה את הלכי שנפגע מחוץ לרצועה.

לוחמי צה''ל בפעילות הקרקעית ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בפעילות הקרקעית ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל סבורים כי שתי הפגיעות הקשות בכלים המשוריינים אינם מעידים בהכרח על פגיעות הכלים המשוריינים המתקדמים שבהם גם מערכות הגנה אקטיביות מתקדמות, אך רואים בשני המקרים הללו כאיתות אזהרה המחייב מענה טקטי נכון בשטח מתוך הנחה כי חמאס מחפש את נקודות התורפה ובכל מקרה גם כאשר מדובר בכלים משוריינים מתקדמים מאוד ביכולות ההגנה שלהם, אין בכך תעודת ביטוח ולכן הדחיפות להפקת לקחים מהירה, ברמה הטקטית בשטח וגם בהיבטים הטכניים. 

הפגיעה הקטלנית בנמר התרחשה כאמור לאחר שמחבלים יצאו מפיר מנהרה וירו לעבר הכלי, כאשר אלה לא זוהו לפני ביצוע הירי כאשר ככל הנראה התמקמו במרחק ירי הנ״ט מאחורי הכלי. השימוש במנהרה ובפיר היציאה הוא זה שכלל הנראה שסיפק למחבלים את יתרון ההפתעה וכאן מסומנת נקודה מרכזית.

מי שחשב בטעות קשה מצד בכירי הצבא כי תקיפת מנהרות המטרו של חמאס וטענה להשמדת חלק ניכר מהם במהלך המבצע ולאחריו העריך כי לאור היכולות לכאורה שהציד צה״ל במצע ב-2021 ימנעו בחמאס מלעשות שימוש במנהרות המטרו מחשש להיפגע טעה טעות חמורה. מנהרות המטרו ממשיכות להיות גם הפעם כלי התמרון המרכזי שבו עושה חמאס שימוש בתנועה בלב השטח הבנוי גם לאחר שצה״ל המשיך להתקדם ובכך ינסה לזנב בכוחות צה״ל גם מאחור.

חמאס כאמור לא זנח את השימוש במנהרות המטרו גם לאחר המבצע הוקדם שיקם ככל הנראה חלק גדול מאלה שנפגעו וממשיך לעשות בהם שימוש , זאת למרות שניתן להניח שחיל האוויר הצליח גם לפגוע מהאוויר בחלק מהן לפני ותוך כדי הכניסה הקרקעית. יחד עם זאת, גם ברוב המקרים שיצאו מחבלים מפירי מנהרות הצליחו בצה״ל לסיים את המפגש בחיסול המחבלים ללא נפגעים.

לאחר מבצע שומר החומות העריכו בכירי צה״ל בהערכה מופרזת מאוד ושחצנית את עוצמת הפגיעה במנהרות המטרו והאפקט התודעתי שלכאורה יגרום לחמאס להילחם בעיקר מעל הקרקע מתוך חשש להיכנס לתוך המנהרות שעשויות להפוך למלכודת מוות. הערכה כאמור שלא הייתה מחוברת לקרקע המציאות, אך ממנה התפכחו בצה״ל בסופו של דבר כך שהאימונים שנעשו בשנים שעברו מאז המבצע נעשו בהתאמה לאיום המנהרות.

השלב הבא בלחימה על העיר עזה, צפוי כאמור להית קשה יותר, כאשר הערכה בצה״ל כי חמאס ינהל לחימה קשה על מרכזי הכובד שלו ולא ייכנע בקלות. כאן כנראה מתחיל המבחן האמיתי של הצבא להוכיח כי ביכולתו להביא הישגים מבצעיים של ממש בפגיעה בחמאס, כחלק ממערכה שבצה״ל סבורים כי תדרוש זמן רב ושלבטח לא תסיים רק במערכה על עזה עצמה כאשר במקביל משימת השבת החטופים הביתה.

כוח שריון ישראלי ליד גבול לבנון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
כוח שריון ישראלי ליד גבול לבנון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

מהדרום אל גבול הצפון, בישראל עוקבים מקרוב מאוד לקראת הצהרת חסן נסראללה ביום שישי הקרוב. הצטרפות החות׳ים למערכה מול ישראל עשויה לדרבן עוד יותר את חיזבאללה לעלות עוד מדרגה בפעלת הכוח הצבאי שלו כנגד ישראל. לקראת הנאום של נסראללה ביום שישי, נראה כי בלבנון מצד גורמים התומכים בחיזבאללה נעשים מאמצים המבקשים למנף את ההצהרה הצפויה כאירוע בעל משמעות אולי כזה שיבהיר לאן פניו של נסראלה.

ישראל מבקשת להילחם בעזה. אך לבעלות הברית של איראן יעשו ככל העולה בידם שלא לאפשר לצה״ל להכריע את חמאס. ככל שיתקדמו כוחות צה״ל ללב עזה כך הדילמה של נסראללה האם להסלים את העימות הצבאי מול ישראל ולהסתכן בהידרדרות למלחמה כוללת.