המון מוסלמי זועם שנשא את דגלי פלסטין וקרא "אללה אכבר", תקף עשרות נוסעים ישראלים שנחתו ביום ראשון בשדה התעופה במחצ'קלה, בירת דאגסטן שבדרום רוסיה. סרטונים שתיעדו בזמן אמת את התקרית האנטישמית ופורסמו בשלל הרשתות וערוצי המדיה הבינלאומית, ליוו מקרוב את העימות המסוכן שהתחולל בין מאות פורעים תומכי חמאס לבין כוחות משטרה גדולים שהגיעו למקום.

נציג רוסיה באו"ם: "לישראל אין זכות להגנה עצמית בעימות עם חמאס"
מערכות הגנה אווירית מפני מטוסים: כוח ואגנר מחמשים את חיזבאללה | דיווח

סצינת האימה שהתחוללה במשך כשלוש שעות לעיני מצלמות, שבמהלכה השתלטו הפורעים על שדה התעופה כולו וניסו לעשות שפטים בנוסעי טיסת Red Wings מתל אביב, עוררה בהלה רבה בישראל ומשכה אליה תשומת לב עולמית.

הסתערות המונית על שדה התעופה ומסלולי הנחיתה לצד ניסיונות פריצה למטוסים וביצוע לינץ' ביהודים וישראלים לא היו אפיזודות מסרט אפוקליפטי. מדובר באחד מתרחישי האימה המסוכנים והקטלניים ביותר שמהם חוששת ישראל כבר שנים רבות – שהתחולל הפעם ב"ארץ ההרים". היינו, באחת הרפובליקות המוסלמיות היפות, ההרריות והעניות ביותר, שהייתה עד לא מזמן אחד המחוזות הסובלניים ביותר כלפי יהודים אי־שם בצפון הקווקז, לחוף הים הכספי.

כל זאת בין היתר על רקע התעצמות המלחמה בחמאס, הסלמת המאבק באוקראינה וכן, על רקע החרפת האקלים הביטחוני העולמי והתגברות האנטישמיות וגלי המחאות האנטי־ישראליות ואנטי־יהודיות בכל רחבי העולם.

בראייה מערכתית כוללת, בדומה למתקפת הטרור על ארה"ב ב־11 בספטמבר, מתקפת חמאס על ישראל ב־7 באוקטובר היא "ברבור שחור" – אירוע דרמטי הצפוי להתחולל בפרק זמן לא ידוע, ושהשפעתו רבה ומורכבת. מדובר באירוע מפתיע וחריג בממדיו ובעוצמתו, הנושא תוצאות הרסניות והשלכות גיאופוליטיות וביטחוניות שונות.

הפיגוע במגדלי התאומים, ה-11 בספטמבר (צילום: רויטרס)
הפיגוע במגדלי התאומים, ה-11 בספטמבר (צילום: רויטרס)

כבר עתה מסתמן כי ניסיון הלינץ' בדאגסטן, שבמהלכו נעצרו כ־80 חשודים ונפגעו 20 בני אדם, הוא "רק" אחד מכל אותם גלי ההדף וגילויי האלימות החמורים שאירעו עד כה בהשראתו. תקרית אנטישמית מהמתוחות והפרובוקטיביות ביותר, שהתחוללו בזיקה למלחמה של ישראל בחמאס, ועוד בקווקז המוסלמי ובמרחב ההשפעה הרוסית, שחוו אין־ספור מלחמות עקובות מדם לאורך ההיסטוריה, לצד התקוממות אסלאמיסטית אחרי קריסת ברית המועצות.

יתרה מכך, מדובר באירוע נפיץ וטעון ביותר, הנובע בין היתר משילוב קטלני בין התחזקות התעמולה הארסית וההסתה הקיצונית של ארגון הטרור, לבין עמדתה האנטי־ישראלית ופרו־חמאסית של מוסקבה, לצד הכפשתה של ישראל והשחרת דימויה בעיני הציבור המוסלמי והעולמי. מעבר ובנוסף ללוחמה הפסיכולוגית הצינית והמניפולטיבית שאותה נוקט ארגון הטרור, המשלבת מסרים מיליטנטיים, תמונות זוועתיות ו־Fake News ההתקפה האנטישמית בשדה התעופה מקורה לדעת ולודימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, ב"תרבות השנאה המושרשת היטב באתוס הרוסי והמופנית כלפי לאומים אחרים".

וכך, לא זו בלבד שההסתערות של ההמון הזועם התחוללה תוך התעלמות מצדו של פוטין, בראייתו של זלנסקי האנטישמיות והשנאה שרוסיה מלבה ומטפחת באופן שיטתי, מובילה לגילויי תוקפנות, אלימות וטרור המופצים לקהילה עצומה של כ־400 מיליון דוברי רוסית בכל העולם. כל זאת תוך שימוש בערוצי תעמולה שונים, ובהם הטלוויזיה הממלכתית ברוסיה, הרשתות החברתיות, הרשויות ושופרות הקרמלין.

הכתובת על הקיר

ניסיון הלינץ' אינו מקרה בודד שהתחולל בדרום רוסיה. בשבועות האחרונים התחוללו גילויי אנטישמיות שונים במחוזות הצפוניים של הקווקז, המאופיין ברוב מוסלמי ובהטרוגניות אתנית. אלה כוללים בין היתר הפגנות בבירת רפובליקת קרצ'ייבו־צ'רקסיה, שדרשו למנוע כניסתם של אזרחים ישראלים אליה, לצד מחאות שקראו לאסור כניסת יהודים לבית מלון מקומי בעיר דרבנט שבדאגסטן. כמו כן, על רקע הסלמת המלחמה בחמאס, גברו הצהרות התמיכה המקומיות בארגון הטרור מצד מובילי דעה וסלבריטאים מוסלמיים מקומיים. בהם גם לוחמי UFC פופולריים, שפרסמו תכנים אנטי־ישראליים וזכו לאהדתם של עשרות מיליוני עוקבים באינסטגרם וברשתות נוספות.

לצד כל אלה ובנוסף לתקרית האלימה שהתחוללה במחצ'קלה, השבוע הוצת מרכז תרבות יהודי בעיר נלצ'יק, בירת מחוז קברדינו־בלקריה, ועל קירותיו רוססה הכתובת "מוות ליהודים". לא בכדי גוברת הדאגה בקרב יהודי דאגסטן, כמו גם בקרב הקהילות היהודיות ברוסיה ובמרחב השפעתה בקווקז. חרף היותו אחד האזורים היחידים בברית המועצות, כמו גם ברוסיה, שיהודים שמרו ושומרים בו על אורח חיים וצביון דתי באופן חופשי יחסית, הקווקז, שהיה מאז ומעולם מקום חם, אוהב ומכיל, משנה פניו, מתנכר ומתנכל להם.

וכך, אף שמנהיגים שונים ברחבי הקווקז, ובהם המופתי של דאגסטן, גינו בפומבי את ההתפרעויות בשדה התעופה וסרגיי מליקוב מושל הרפובליקה אף טען כי הן מהוות עבירה בוטה על החוק, נשיא רוסיה נקט עמדה שונה. בעודו מצהיר בטלוויזיה הממלכתית הרוסית כי מדובר ב"התערבות חיצונית" ובפעילותם של סוכני מודיעין מערביים, פוטין אינו בוחל באמצעים. הוא מאשים את ארה"ב בתקרית האנטישמית ואף מדגיש כי היא זו שאחראית לכאוס במזרח התיכון, למלחמה של ישראל בחמאס כמו גם למאבקה של רוסיה באוקראינה.

מבחינתו של פוטין, לא זו בלבד שהממשל בוושינגטון והאליטות האמריקאיות נהנים מערעור הקווקז והיציבות הגלובלית - לטענתו, גופי תקשורת אוקראיניים "בוגדים" בגיבוי ארה"ב ניצלו את ערוצי הטלגרם – רשת חברתית בבעלות רוסית – כדי לעורר את זעם ההמון המוסלמי בדאגסטן, כחלק ממאמציהם להחליש את ארצו ואת השפעתה האזורית. בראייה אסטרטגית רחבה, כבר עתה מסתמן כי מעבר לחולשתו של פוטין בהנהגת הקרמלין, תסיסה לאומית או אתנית מחודשת ברפובליקות הסובייטיות־לשעבר בדרום רוסיה, שכבר התקוממו בעבר נגד מוסקבה, עלולות להיות "חרב מתהפכת". זאת לא רק משום שהאירוע בדאגסטן מאתגר את שלטונו, ממחיש את משבר המשילות ברוסיה ומהווה מודל חיקוי והשראה לגילויי אלימות נוספים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sergei Bobylyov/TASS Host Photo Agency via REUTERS)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sergei Bobylyov/TASS Host Photo Agency via REUTERS)

תקרית זו מדגישה את האיום הטמון בערעור היציבות בקווקז, הידוע, כאמור, כאזור עתיר היסטוריה של מאבקים לאומיים וסכסוכים אתניים העלולים בכל עת לצאת מכלל שליטה. קונפליקט לאומי, דתי ועדתי בקרב 160 קבוצות אתניות המתגוררות כיום על פני 11 אזורי זמן ברחבי הפדרציה הרוסית, מגביר משמעותית את הסבירות להסלמה ביטחונית בכל רחבי הקווקז. זוהי כבר הסלמה המהווה איום ישיר על ראש הקרמלין, במיוחד נוכח הבחירות הצפויות להתקיים ברוסיה בחודש מרץ הקרוב.

איום ישיר על מוסקבה

בראייה גיאופוליטית וביטחונית כוללת, כבר עתה ברור כי ניסיון הלינץ' הכושל בדאגסטן מהווה אינדיקציה לנפיצות הקווקז ולשילוב הקטלני בין טרור ואנטישמיות, כמו גם בין חמאס ופוטין. מעבר לתחושת הפגיעות של הקהילות היהודיות שם ובכלל, התקרית האלימה משקפת את פניהם הכעורות של הטרור הרצחני, האנטישמיות הרוסית וההסתה הארסית, זכר לימיה האפלים של רוסיה הסובייטית. כמו כן, היא מבליטה את פניה ה"אמיתיות" של ההנהגה הרוסית, חושפת את קלונו של הממסד הפוליטי בדגש על שיקול דעתו ושלטונו המעורער כאמור של פוטין.

ההתקוממות הזו אף מדגישה את המגמות הלאומניות, שונאות הזרים, הגזעניות והאנטישמיות של רוסיה, לצד המדיניות הלוחמנית־אופורטוניסטית והחרפה המוסרית המאפיינות את ראש הקרמלין. כל אלה מעוררים מחדש את הפוטנציאל הנפיץ של הטרור הקיצוני – האסלאמיסטי והסלפיסטי־ג'יהאדיסטי – שרבים מפעיליו הגיעו ממחוזות מוסלמיים בצפון הקווקז. למרבה הטרגדיה, סגמנטים קיצוניים מתוך כ־25 מיליון מוסלמים המתגוררים כיום בפדרציה הרוסית, ושקצתם היו בעבר לוחמים בשורות דאע"ש, מעורבים אף הם בפעילות טרור ומהווים איום ישיר על המשך כהונתו של פוטין.

יתרה מכך, מוסלמים קיצוניים, ובהם תומכי חמאס, עלולים להפוך את דאגסטן כמו גם את צ'צ'ניה (שכנתה ממערב), למוקדי כוח של הג'יהאד העולמי והטרור הגלובלי וכן להוביל מחדש תהליכי רדיקליזציה ואסלאמיזציה שהתחוללו בשנים האחרונות במרחב הקווקזי. אין ספק אפוא כי שילוב קטלני בין גורמים ונסיבות אזוריות לצד מגמות ותהליכים גלובליים עלולים להוביל להתפרצות מחודשת ומשודרגת של פיגועי טרור בהשראת דאע"ש כפי שראינו ב־7 באוקטובר בישראל. על רקע זה, נדמה כי תקרית דאגסטן היא "רק" הקדימון.

הכותבת היא מומחית לגיאופוליטיקה, משברים בינלאומיים וטרור עולמי