אחרי שהזדעזענו ממעשי הטבח המפלצתיים של חמאס, אחרי שראינו את הסרטונים הבלתי נתפסים של אנשי ארגון הטרור הזה כשהם שוחטים ועורפים ושורפים חיים, אחרי שהשווינו אותם לדאע"ש ולחיה הנאצית, הנה עובדה אחת מטורפת שכדאי לדעת.

האזינו לטור המלא

סקר מעריב: המחנה הממלכתי מתחזקת, מפלגה בראשות בנט תזכה ל-17 מנדטים
איום ישראלי על נסראללה: "בנק המטרות שלנו בלבנון גדול פי מאה מבעזה"

אנשי מפלגת רע"ם, עד לא מכבר חברה של כבוד בקואליציה, משתפים פעולה במשך שנים – בתרומות, בסיוע, במפגשים ובתמיכה – עם לפחות חמישה ארגונים שמדינת ישראל הגדירה כארגוני טרור, כאלה הקשורים בחמאס ומעניקים לו מעטפת תומכת. יתרה מזאת, כמה מבכירי חמאס שמככבים בחודש האחרון בערוצי הטלוויזיה ברחבי העולם – כשהם מצדיקים את הרצח ההמוני באנשינו בבארי, בנחל עוז ובשדרות, ומבטיחים להמשיך ולנסות להשמיד אותנו - היו שותפים בעצמם עד לא מזמן לאירועים ולמפגשים עם גורמים ברע"ם.

כשקצוות החוט הראשונים של הסיפור הזה החלו להיחשף – לפני שנתיים אצל אילה חסון בערוץ 13, ולפני שנה אצל יפעת ארליך ב"ישראל היום" – ניסו ברע"ם, במידה רבה של הצלחה, לנפנף אותם. יו"ר המפלגה מנסור עבאס עבר מתוכנית טלוויזיה לתוכנית רדיו, והדף את הטענות. אין קשר בינינו לבין חמאס, היתמם, ואם האנשים שלנו היו באותו אירוע שבו היה גם מישהו שיש לו תפקיד כזה או אחר בחמאס, זה לא מלמד כלום.

בשנתיים האחרונות מנהלת מחלקת המחקר של פורום "בוחרים בחיים", גוף המאגד משפחות שכולות ונפגעי פעולות איבה, מעקב אדוק אחרי פעילות עמותות הצדקה של התנועה האסלאמית, אחרי הקשר שלהם לאנשי רע"ם ואחרי החיבור שלהם לארגונים ולעמותות הקשורות לחמאס. חלק מהחומרים, כאמור, פורסמו כבר בעבר. חלק מהממצאים יפורטו כאן.

לפני הכל, מעט רקע. לפלג הדרומי של התנועה האסלאמית ישנן שתי זרועות. הזרוע הפוליטית, זו שבמסגרתה פועלת מפלגת רע"ם, והזרוע החברתית, שבראשה נמצאת עמותת "סיוע 48", או בשמה הרשמי המלא "העמותה האסלאמית למען יתומים ונזקקים". מדובר בעמותה שמגלגלת תרומות בסדרי גודל ענקיים, 81 מיליוני שקלים בשנת 2022, ומחלקת חלק נכבד מהם ביו"ש, ברצועת עזה וגם מחוץ לגבולות ישראל. בפרסום קודם של אילה חסון נחשף כיצד לפחות בעבר עסקו המטרות הרשמיות של העמותה בסיוע ל"בני השאהידים העצורים והאלמנות ברצועת עזה וביהודה ושומרון".

העמותה מחוברת, כאמור, בקשר הדוק למפלגת רע"ם. מנכ"ל העמותה, יו"ר העמותה, חברים בוועד המנהל שלה ופעילים שלה משובצים ברשימת רע"ם לכנסת. בתמונה המפורסמת ההיא, מכפר המכביה, שבה מצולמים נפתלי בנט, יאיר לפיד ומנסור עבאס כשהם חותמים על ההסכמים הקואליציוניים, נראה לצדם גם מנכ"ל עמותת "סיוע 48" ע'אזי עיסא.

מנסור עבאס, ראזי עיסא מנכל עמותת סיוע 48 (צילום: מקור דף הפייסבוק, עלי כתנאני)
מנסור עבאס, ראזי עיסא מנכל עמותת סיוע 48 (צילום: מקור דף הפייסבוק, עלי כתנאני)


המו"מ הקואליציוני עצמו, ככל שמדובר ברע"ם, גם נערך פיזית במשרדי העמותה בכפר קאסם. כשעלו הטענות הראשונות לגבי קשריה של העמותה עם גורמים בחמאס, עשו מנסור עבאס וחבריו מאמצים גדולים לגונן עליה. "אין שום קשר בינינו לבין תנועת החמאס", הסביר אז ח"כ עבאס לגולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103FM. ומה על התמונות של מפגשים בין אנשי העמותה לבכירי חמאס? נשאל. "גם אתה יכול להיות במחיצתו של מישהו שאתה לא מכיר או לא הזמנת", הצטדק יו"ר רע"ם. "מדובר בעמותה שלוקחת מהעשירים שתורמים, ונותנת לעניים ישירות, רק לאזרחים עניים, יתומים ואלמנות".

עוד נסביר בהמשך על הקשר שבין התרומות הללו ל"עניים" ול"יתומים" לתמיכה בטרור, אבל בשלב הזה נישען על דברים שאמר אחרי תחילת המלחמה דובר צה"ל תת־אלוף דניאל הגרי. "חמאס ניסה לצייר את עצמו כארגון צדקה לעניים, שאוסף תרומות לעניי עזה", הסביר, "ובפועל זה ארגון שגרוע מדאע"ש. מי שתורם לארגון הזה, תורם למעשי דאע"ש".

עורף תומך טרור

במהלך השנים הוציאו שרי הביטחון ארגונים פלסטיניים שונים אל מחוץ לחוק, כשהכריזו עליהם כעל "התאחדות בלתי מותרת" מכוח תקנות ההגנה - שעת חירום. עם כניסתו של חוק המאבק בטרור לתוקפו, נקבע שארגון שהוכרז עליו כ"התאחדות בלתי מותרת" לפני חקיקת החוק, יראו אותו מעתה "כאילו הכריזו עליו בהכרזה קבועה שהוא ארגון טרור...".

עמותת "סיוע 48", אם כן, עמותה ישראלית שאנשיה חברים במפלגה לגיטימית המיוצגת בכנסת ישראל, משתפים פעולה זה שנים ארוכות עם שורה של ארגוני טרור, שרובם הוכרזו ככאלה עוד בתקופתם של בנימין בן אליעזר ואהוד ברק כשרי ביטחון. בן אליעזר הכריז כבר לפני למעלה משני עשורים על "אגודות הצדקה באיו"ש ובאזח"ע השייכות לארגון חמאס או תומכות בו ומחזקות את התשתית של חמאס", כעל התאחדות בלתי מותרת, כאמור "ארגון טרור" במונחו כיום.

ארגון אחד כזה, שאנחנו חושפים כאן, ואשר מוגדר על ידי המדינה כארגון טרור, הוא "האגודה לטיפול ביתומים בבית לחם". אנשי רע"ם מעמותת "סיוע 48" ביקרו בשמונה השנים האחרונות שוב ושוב את אנשי הארגון הזה. בפרסומי הארגון מסופר על חלוקת צ'קים לנתמכים מקומיים במימונה של העמותה מכפר קאסם. בידיעה שפורסמה בסוכנות ידיעות פלסטינית דווח כי מדובר בפרויקט המתקיים אחת לחודשיים. בהמשך, בעקבות תרומות נוספות, הופיעו בעיתונות הערבית פרסומים לגבי האגודה מבית לחם, המודה לאנשי "סיוע 48" בעקבות תמיכתה הכספית ב"יתומים" ברמדאן, בחלוקת סלי מזון לנצרכים בחג הקורבן וברכישת ילקוטים לבתי ספר. סמל העמותה הישראלית מככב בכל פרסום שכזה ובכל פעילות שכזו. "הארגונים האלה", הסבירה לשכת שר הביטחון עוד בשנת 2002, כשהוציאה את הארגון הזה מחוץ לחוק, "מהווים חלק מהתשתית הכלכלית של החמאס ומסייעים במימון פעילות הטרור של התנועה".

חלוקת ילקוטים שהעבירה עמותת סיוע 48 (צילום: מקור דף הפייסבוק, האגודה האסלאמית ברצועת עזה)
חלוקת ילקוטים שהעבירה עמותת סיוע 48 (צילום: מקור דף הפייסבוק, האגודה האסלאמית ברצועת עזה)


ארגון נוסף שהוכרז כארגון טרור, שזוכה לשיתוף פעולה של עמותת "סיוע 48" ונחשף כאן לראשונה, הוא "אגודת הצדקה האסלאמית לטיפול ביתומים ביאטה". גם כאן מדובר בחלוקת סלי מזון של העמותה הישראלית בשיתוף האגודה המקומית, בתרומה של מאות ילקוטים לבתי ספר, באירועים משותפים, במרפאת שיניים שנפתחה בתמיכת הישראלים, בסדנאות בישול משותפות, בחלוקת בשר ועוד. עלי אל־כתנאני, יו"ר "סיוע 48", אף זכה לקבל תעודת הוקרה, בחסות ארגון הטרור מיאטא, בעקבות פעילות העמותה שלו.

חשוב להבין, אין מדובר בפעילות אקראית נקודתית. מחלקת המחקר של פורום "בוחרים בחיים" התחקתה ואספה תיעוד מעשרות מפגשים ומיזמי סיוע של העמותה מכפר קאסם עם הארגונים השונים המפורטים כאן.

בין ארגוני הטרור שהעמותה של רע"ם משתפת איתם פעולה קרובה במשך שנים, נמצאת גם "אגודת הצדקה האסלאמית בדורא", אחת האגודות שעניינן נחשף בזמנו על ידי יפעת ארליך ב"ישראל היום". מחקר של פורום "בוחרים בחיים" מצא ראיות ועדויות לשיתוף פעולה שמתקיים בחמש השנים האחרונות בין עמותת "סיוע 48" הישראלית, של התנועה האסלאמית ושל אנשי רע"ם, ל"אגודת הצדקה" הזו. שיתוף הפעולה הזה כלל אירועים משותפים והשקעה כספית של העמותה מכפר קאסם ברכישת ילקוטים, בארוחות חג ליתומים, בחלוקת שקי קמח ובמפגשי תיאום הדדיים.

ארגון טרור נוסף, מרכזי ומשמעותי, המסונף לחמאס, הוא "האגודה האסלאמית ברצועת עזה", שלעמותה של רע"ם יש שיתוף פעולה פורה עם הסניף שלו בנוסיראת. שורה ארוכה של עדויות ופרסומים, משנת 2015 ואילך, מתארים סדרה ארוכה מאוד של פרויקטים משותפים: חלוקה של אלפי שקי קמח, ארגזי מזון, עשרות אלפי חבילות פיתות, מזרונים, שמיכות, ילקוטים ועוד.

וישנה גם "אגודת הצדקה האסלאמית בחברון", המזוהה עם חמאס, שגם איתה היה ל"סיוע 48" שת"פ פורה, אשר כלל, בין השאר, רכישת עשרות אלפי מנות בשר, מפעלי בידור ופנאי ליתומים, והכל עם קרדיט משותף ומשולט בכל הפעילויות, ועם צילומים משותפים של ראשי שני הארגונים, שלפני שנתיים גם חתמו על הסכם שיתוף פעולה. כרטסת הנהלת החשבונות של העמותה הישראלית, כך נלמד ממכתב של רשם העמותות במשרד המשפטים אל העמותה, מעלה אפשרות גם להעברות כספיות של "סיוע 48" לאגודה החברונית.

אגב, מסמכים שנתפסו על ידי צה"ל בפשיטות שנערכו במשרדי אגודת הצדקה בחברון עוד לפני שני עשורים גילו קשרים ותיאומים בין הנהגת החמאס בחו"ל אז לבין אגודות צדקה אסלאמיות, כולל העברות כספי צדקה אסלאמיים לטובת מימון פעילות הזרוע הצבאית של חמאס. תשתית תפקידה של פעילות הצדקה, הסבירה אז מערכת הביטחון, היא לשמש כעורף התומך של הפעילות הצבאית. המערכים האזרחיים שלה משמשים לגיוס פעילים, להעברת מסרים, לגיוס כספים ולאיתור פעילים היכולים לסייע לרשתות הטרור. נזקקים המגיעים לקבל סיוע מוצאים את עצמם, בקלות רבה, מחויבים למי שמאכיל אותם, והופכים טרף קל לגיוס בהמשך.

מחוץ לחוק

אז מה הבעיה - ישאלו ודאי רבים - עם תרומה ליתומים, לאלמנות ולנזקקים ברצועת עזה או בחברון? שאלה מצוינת, ושלל תשובות בצדה. האחת, חל איסור להעביר כספים או רכוש לארגונים שהמדינה הגדירה אותם כארגוני טרור. השנייה, שעמותת "סיוע 48", לו רצתה, יכלה לתרום נקודתית לאנשים שיש להם בעיות כלכליות, אבל בחרה לקיים את הפעילות הזו עם ארגונים המזוהים עם חמאס ו/או כאלה שמערכת הביטחון הוציאה אל מחוץ לחוק והגדירה כארגוני טרור. שלישית, כפי שיוסבר בהמשך, כאשר חמאס לא צריך להשקיע כסף בנזקקים שלו, משום שיש מי שמממן אותם, הוא יכול לפנות את כספיו לתחומים שמעניינים אותו יותר, לדוגמה טרור.

אבל שימו בצד את ההסברים שלי כאן, כי התשובה לשאלה הזו הוענקה בכמה מקומות, באופן מנומק ומלומד בהרבה. באוקטובר 2015, במהלך דיוני ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת על רקע קידום הצעת חוק המאבק בטרור, הגיע לכנסת א', נציג השב"כ, כדי להסביר לחברי הכנסת איך הדברים נראים מזווית הראייה של הארגון שלו. א' הסביר לנוכחים מהו תפקידם של אותם ארגוני מעטפת, שפועלים לצד ארגון הטרור ועוסקים לכאורה בצדקה ובסוגיות אזרחיות. המוסדות האלה, הסביר, "פועלים גם להגביר את התמיכה שלהם בקרב האוכלוסייה. הם משרתים בסופו של דבר את הזרוע הצבאית... צריך לדעת שהשירותים האלה ניתנים מתוך הארגון עצמו. זה לא משהו שהוא חיצוני. זו לא סתם מרפאה שקשורה... אלה מבנים שגם אם לא כתוב עליהם חמאס, מי שמגיע אליהם מבין היטב לאן הוא מגיע. אי אפשר להתבלבל, אי אפשר לטעות, האוכלוסייה יודעת היטב לאן היא מגיעה".

א' הראה כיצד אגודת הצדקה בחברון, זו שגם "עמותת סיוע 48" מסייעת לה, נתמכת על ידי שורה של ארגונים נוספים בחו"ל, שמקבלים מהשטח קלטות המלמדות מה נעשה בכסף שלהם באגודות הצדקה. "אם שילמתם לנו, תרמתם לנו, שילמתם על קייטנות ועל קורסים, אז הנה אנחנו שולחים לכם עדות שאכן השתמשנו בכסף. אנחנו מוצאים פה מופעים שמאפיינים לא מעט אגודות חמאס", תיאר.

א' סיפר לחברי הכנסת על קלטת שמתעדת טקס של ארגון הטרור. "שימו לב שבטקס הזה נמצא כל סגל המורים וכל סגל עובדי אגודת הצדקה, ללא יוצא מן הכלל. זה לא טקס של פעילים צבאיים בלבד, אלא קאדר מאוד מאוד רחב של עובדים באגודה. זה כולל גם את ראש מערכת הבריאות ואת ראש מערכת החינוך. הם כולם נמצאים. הם יושבים בשורות הראשונות. המופע הזה הוא מופע אימים של ילדים שמחזיקים רקטות, טילי קאסם או אר.פי.ג'י על הכתפיים שלהם... הדבר הזה בא לידי ביטוי לא באגודה אחת, אלא בצורה סיסטמטית ושיטתית בכל אגודות החמאס שאנחנו מכירים".

א' נתן דוגמה לחברי הכסת ממה שמשודר בערוץ אל־אקצא של חמאס. "כאן יש תמונות שנשלחו מארגון המעטפת כאינדיקציה למה שהם עושים עם הכסף. זה אחד מהטקסים שבוצעו באגודת הצדקה האסלאמית בחברון. הוא נשלח לארגון המעטפת שתמך בהם, כולל הכיתובים של מחבלות מתאבדות על הבגדים. אחת מהן ביצעה את הפיגוע בבן יהודה בירושלים".

א' נתן עוד דוגמה מצילומי טקס של האגודה האסלאמית בעזה, עוד ארגון טרור שהעמותה של רע"ם משתפת איתו פעולה. "דוגמה נוספת היא טקס של האגודה האסלאמית בעזה. לפני 'צוק איתן' היו המון המון דוגמאות שעסקו בטקסים בהשתתפות אלפים, שאורגנו על ידי אגודות צדקה שבהם ילדים נראו עם נשקים הולכים והנייה נואם להם".

ח"כ מיכל רוזין ממרצ הייתה מוטרדת מהאפשרות שהחוק ימנע אפשרות לסיוע הומניטרי. "האם כל תמיכה כספית שמועברת, גם אם היא תמיכה הומניטרית כמו קייטנות ליתומים או סיוע למשפחות למזון, תיחשב כמעטפת לטרור?", שאלה.

התשובה של א' הייתה פשוטה וברורה. "אם ארגון החמאס אומר לארגוני המעטפת: רבותיי, אני צריך שתעמידו לי 30% מהתקציב שלי בצורה של סיוע הומניטרי, אז בוודאי שחמאס יכול לפנות 30% למטרות כמו בניין הכוח הצבאי. החמאס יודע היטב שבלי הסיוע ההומניטרי הוא לא יתקיים, לא תהיה לו את התמיכה באוכלוסייה".

לפני כמה שנים, אגב עיסוק בתיק ספציפי, הסבירה גם שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק ארז מהי מהותה של הפעילות "האזרחית" של ארגוני הטרור, ומה קורה כשאלה מבקשים לעסוק במעשים שנראים על פניהם לגיטימיים. "ארגוני הטרור אינם צומחים יש מאין, ואינם ניזונים מן האוויר. ארגוני הטרור, וחמאס ביניהם, ככל מסגרת ארגונית המאגדת בני אדם ורותמת אותם לקידום מטרה משותפת – זקוקים לתקציבים משמעותיים ולבסיס תמיכה חברתי לצורך פעילותם השוטפת. על כן, עליהם להישען, מחד גיסא, על זרוע 'צבאית' שתפקידה להוציא לפועל את פעולות הטרור, ומאידך גיסא, על זרוע 'אזרחית', שתפקידה לספק לארגון את חומר הדלק המניע את פעילותו הצבאית – כסף ופעילים... חלק מהפעילות 'האזרחית' עניינה בגיוס כסף ומשאבים אשר מיועדים להיות מתורגמים במישרין לפעילות בעלת אופי צבאי.

"עם זאת, לא אחת הפעילות 'האזרחית' של ארגוני הטרור מיועדת ל'הכשרת הלבבות', היינו לפעילות של חינוך ורווחה שנועדה לגייס אהדה לארגון הטרור ולפעיליו כטובים ומיטיבים, וזאת על מנת ליצור תשתית לפעילותו העתידית של הארגון. בשל זיקה זו בין הדברים, לא ניתן לשפוט פעילות 'אזרחית' כאמור רק ביחס למעשים שהיא כוללת בפועל, אשר עשויים להיות, בעומדם לבדם, רצויים או חיוביים". ברק ארז הדגישה עוד למה הפעילות של ארגוני הצדקה הללו בעייתית כל כך.

"פעילותם של ארגוני הטרור מבוססת, במידה רבה, על גיוס תומכים באמצעות סיוע לאוכלוסיות מוחלשות. מבחינה זו, מתקיים בין המרכיבים השונים בפעילות החמאס יחס של סינרגיה, באופן שהאחד מחזק את חברו... כסף העובר דרך צינורות המימון של ארגון הטרור, חזקה עליו שנועד לסייע לפעילותו. והצדקה – מה יהא עליה? התשובה היא פשוטה: הרוצה לעסוק בצדקה – יעשה זאת שלא באמצעות ארגון השולח ידיו גם במעשי טרור אלימים...

"אם כן, ההפרדה אשר מבצע ארגון החמאס, בדומה לארגוני טרור נוספים, בין 'זרוע צבאית' לבין 'זרוע אזרחית' נועדה 'להלבין' את הפעילות המכוונת לגיוס כספים ופעילים, הנחוצים לארגון כאוויר לנשימה".

מי אתה, ע'אזי חמד?

לפני כשנתיים חשפה אילה חסון בערוץ 13 שני אירועים שקיימה "סיוע 48" ברצועת עזה. האירוע הראשון התקיים ב־2019 עם פתיחת סניף העמותה בעזה. האירוע השני נערך ב־2021. את שני האירועים כיבד בנוכחותו בכיר חמאס ע'אזי חמד, שגם נשא דברים אל מול ראשי העמותה, חברי רע"ם הישראלים, כשהוא מברך אותם ואת פעילותם ומודה להם ומשבח אותם על תרומתם לתושבי עזה. חמד גם יצא שם מגדרו כדי להודות "לאחיי בעמותת סיוע 48, ובמיוחד לד"ר עלי אל־כתנאני, יו"ר מועצת המנהלים של העמותה".

מנסור עבאס, שנשאל לתגובתו על הפרסום ההוא, ניסה למרוח ולהקטין את האירוע. אין לזה קשר לחמאס, הסביר, ע'אזי חמד הוא האיש שמקבל את הסחורות טכנית מתוקף תפקידו. עבאס, איש חביב ומרואיין מהוקצע, הצליח למרוח את כל מראייניו ולצאת שלם פוליטית מהאירוע הזה. אבל כדי להבין לעומק במה דברים אמורים, ומי השותף העזתי של אנשי רע"ם, כדאי לספר בכמה מילים על אותו ע'אזי חמד. האיש, כאמור בכיר חמאס, יושב היום בביירות, ובשבועות האחרונים חורך את הרשתות הזרות בראיונות לגבי אירועי הימים האלה. בתחילת הדרך עוד טרח לשקר ולהסביר ש"לא היו פקודות או מחשבות להרוג אזרחים".

אחר כך הזהיר את ישראל מפני הכניסה הקרקעית, כשהוא מבטיח ש"יש לנו מעל ל־35 אלף חיילים בעזה שרק מחכים לצבא הישראלי". השבוע הבהיר ש"ישראל היא מדינה שאין לה מקום בארצנו", והכריז: "אנחנו חייבים ללמד את ישראל לקח, ונעשה את זה שוב ושוב. 'מבול אל־אקצא' זו רק הפעם הראשונה, ותהיה שנייה, שלישית ורביעית". כשנשאל אם הוא מתכוון להשמדה של ישראל, השיב: "כן, ודאי".

חמד לא היה השותף היחיד של "סיוע 48" שנראה השבוע על המסכים, כשהוא מייצג את רוצחי חמאס. ד"ר באסם נעים, שברשימה שפרסם חמאס הוגדר כאחד מדובריו הרשמיים של הארגון, טען בראיון ל"סקיי ניוז" בעקבות הביקורת הרחבה על הזוועות שביצעו אנשי הארגון שלו בישראל, כי במהלך מתקפת חמאס לא נהרגו כלל אזרחים ישראלים.

בכיר חמאס, באסם נעים בכנס עמותת סיוע 48 (צילום: אתר אלמסאר)
בכיר חמאס, באסם נעים בכנס עמותת סיוע 48 (צילום: אתר אלמסאר)


בתחילת 2021, באירוע סיכום הפעילות של העמותה הישראלית לשנה שזה עתה הסתיימה, הוזמן גם ד"ר נעים לשאת דברים. הוא הודה לאנשי העמותה הישראלית על ההזמנה ועל התרומה, ודיבר על "האיחוד הגדול" בין חלקי העם הפלסטיני בעזה וביו"ש ובין "ערביי 48". תמיכת העמותה, הסביר איש חמאס באוזני שותפיו מכפר קאסם, מוכיחה שהכיבוש נכשל במטרה לעשות לערבים בפלסטין 48 תהליך "ישראליזציה" ולמנוע את אחדות חלקי פלסטין.

כשמנסור עבאס נדרש להסביר בתוכניתם של אופירה וברקו מה עשו אנשיו בפגישה עם בכיר החמאס, הוא ניסה להתחמק. "ע'אזי חמד, שאתה קורא לו בכיר חמאס, הוא נמצא עם קשר ישיר, הוא המתאם מול הצד הישראלי", הסביר. "למה ראש בכיר בחמאס צריך להודות לאחד שיושב בקואליציה?", שאל אייל ברקוביץ'.

"אתה קורא לו ראש בכיר בחמאס", השיב חבר הכנסת, "יש לו תפקיד אדמיניסטרטיבי ברצועה והוא נמצא בקשר עם הגורמים הישראליים. אתה רוצה שהיתומים האלה, שהילדים האלה ימותו מרעב?".

איפה הכסף?

בשנה האחרונה התעורר רשם העמותות והחל לדרוש מאנשי העמותה הסברים בשורה ארוכה של סוגיות, בטרם יעניק להם אישור ניהול תקין. בחודש פברואר האחרון הוא דרש מאנשי העמותה, בין השאר, הסברים על מאפייה שהם מפעילים ברצועת עזה, על רווחי המאפייה הזו, על היעד שלהם, ועל הקשר בין זה לבין מטרות העמותה.

אנשי העמותה נדרשו להסביר העברות כספים במיליונים רבים בלי פירוט מהות ההעברה והמוטבים שלה. בנוסף, כרטסת הנהלת החשבונות של העמותה, כך לפי הרשם, העלתה כי "לעמותה העברות כספיות בערך של מיליוני שקלים לגופים מחוץ לישראל".

רשם העמותות מפרט באילו ארגונים מדובר. שניים כאלה פועלים מטורקיה. אחד אחר, שהזכרנו כאן ככזה המוגדר כארגון טרור, פעיל בחברון. הנה כי כן, לפחות לפי רשם העמותות, לא רק סחורות ושקי קמח מועברים החוצה לארגונים האלה, אלא ייתכן שגם "העברות כספיות". בדיקה של מסמכי העמותה לשנת 2021 העלו, כך לפי הרשם, "כי כ־54 מיליון שקל הועברו בשנה זו לפעילות מחוץ לישראל".

והנה סיפור על עוד מפגש של אנשי התנועה האסלאמית ורע"ם עם ארגון שהמדינה הכריזה עליו כארגון טרור. הסיפור הזה נוגע לפעילותה של "עמותת המעשים ההומניטריים", שמובלת גם היא על ידי אנשי הפלג הדרומי, אנשי רע"ם, כשסמל התנועה האסלאמית מופיע לצד סמל העמותה ברבים מפרסומיה.

העמותה הזו הוקמה ב־2013, גם היא רשומה בכפר קאסם, וכמה מחבריה הבכירים משמשים בתפקידים גם ב"סיוע 48". לעמותה קשר עם עמותת "פעולות צדקה – איחוד האמירויות הערביות", או בשמה הרשמי HUMAN APPAEAL, עמותה שמשרד הבטחון הכריז עליה כעל התאחדות בלתי מותרת והיא מוגדרת על ידי מדינת ישראל כארגון טרור. בשנת 2018 התכנסה הנהלת "עמותת המעשים ההומניטריים" ואישרה פה אחד הוספת מטרה לעמותה: "הגשת ארוחות האיפטאר (שבירת הצום) בחודש הרמדאן בשיתוף עם עמותת "פעולות צדקה - איחוד האמירויות הערביות".

בתגובה לבקשה, השיב רשם העמותות כי הוא אוסר להוסיף את המטרה הזו, אגב תזכורת לאנשי העמותה שהגוף שהם משתפים איתו פעולה, "פעילות צדקה - איחוד האמירויות הערביות", הוצא מחוץ לחוק בישראל והוכרז כהתאחדות בלתי מותרת, כלומר כארגון טרור. אגב, שם ארגון הטרור הזה מופיע על סמל העמותה הישראלית, המקפידה לכנות את עצמה באנגלית HUMAN APPEL, כשמו של ארגון הטרור ההוא.

זמן לשינוי כיוון

במשך שנים שלטה אצלנו הנטייה לסלוח לנבחרי הציבור הערבים ולעצום עין מול פעילותם הלאומנית. להסביר שהם אומנם ישראלים האוחזים בתעודת זהות כחולה כשלנו, ומקבלים מקום של כבוד בבית הנבחרים הישראלי, אבל להבין שהם מחויבים גם ל"נרטיב הפלסטיני".

במסגרת זו, לדוגמה, לא עשינו סיפור גדול מההחלטה שלהם ללכת לבתיהם של מחבלים, לחזק אותם ולהצטלם איתם כמו שמצטלמים עם גיבורים. עכשיו, עם ההבנה שהגיע זמנן של כמה קונספציות לעבור מן העולם, נדמה שראוי לשנות כיוון גם בסוגיה הזו. שבועות ספורים לפני שחתם על הסכם קואליציוני עם רע"ם, הזהיר נפתלי בנט מתוצאותיו של שיתוף פעולה עם המפלגה הזו.

"מנסור עבאס הוא תנועה אחות של חמאס, ושתיהן תנועת בת של האחים המוסלמים העולמית", קבע. "לשתף פעולה עם רע"ם, שזה פשוט תנועה אחות של חמאס לכל דבר ועניין, זה דבר מטורף לגמרי וגם חמור מאוד, כי זה נותן לגיטימציה ממש לתנועת האחים המוסלמים".

בנט גם הסביר שהתנועה האסלאמית בישראל "זה בעצם הסניף הישראלי של האחים המוסלמים, מקביל לסניף העזתי שנקרא חמאס". צריך להגיד את האמת, מנסור עבאס מבלבל. השפה שלו נשמעת שונה משל חברי הכנסת הערבים האחרים, והוא משדר על תדר אחר מהתדר שהתרגלנו לשמוע מצדם של נבחרי ציבור ערבים אחרים, כולל במפלגה שלו. אלא שבסיפור שלפנינו לא מדובר בפרשנויות, במחשבות ובדעות.

כאן מדובר בעובדות. אנשי התנועה האסלאמית, שהוא משמש כסגן היושב ראש שלה, אנשי המפלגה שהוא עומד בראשה והעמותה שאנשיו פעילים בה ושעליה הוא מסנגר ומגונן, משתפים פעולה עם ארגונים שמדינת ישראל רואה בהם ארגוני טרור. לא אחד. לא שניים. לא מהיום. לא במקרה. עד עכשיו נהגנו לעצום עיניים. עכשיו, מול תיעודים של מפגשים עם אנשי חמאס שדוגלים בהשמדת ישראל, הגיע הזמן להתעורר.

תגובת ע'אזי עיסא, מנכ"ל עמותת "סיוע 48, העמותה למען יתומים ונזקקים": "חשוב לציין תחילה כי כל התחקירים שהתפרסמו כנגד העמותה היו מארגוני ימין מוכוונים, כשהמניע העיקרי מאחורי הפרסום היה לתקוף את ממשלת השינוי באמצעות רע"ם, ותו לא. מוזר שאתה מתחיל עם ההנחה כי מה שפרסמו זה אמת. לעמותה שלנו אין כל שיתוף פעולה או תרומה כלשהיא לאף אחד מהארגונים שצוינו על ידך, וכמובן שלא תתרום כספית לארגון שהוכרז כבלתי חוקי. העמותה פעלה ותפעל תמיד במקצועיות ועל פי החוק לטובת כלל הנזקקים".

בתגובה לתגובה, הודעתי לעיסא כי יש בידי אינספור פרסומים של אירועים משותפים ומיזמי תרומות משותפים של העמותה שהוא עומד בראשה עם הארגונים המדוברים, כולל הענקת תעודות הוקרה מטעם הארגונים הללו ליו"ר עמותת "סיוע 48". לכך עיסא לא הגיב.
יו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס, בחר שלא להגיב.

קלמן ליבסקינד
[email protected]