אמור לי מי חבריך ואמור לך מי אתה. כשרואים מי הם המפגינים הפרו-פלסטינים, כששומעים מי הם המדברים בשם הפלסטינים בעזה, כשקוראים מי משווק את הצהרות התמיכה בעם הפלסטיני, נחשפים, מתגלים מתבררים הגורמים, המניעים לעובדה ש"בעיית פלשתין", שכפי שהיא מוגדרת בזירה העולמית, היא כל כך מוכתמת מוסרית, כל כך מסובכת מדינית, כל כך  מדוחקת דיפלומטית וכל כך רחוקה מסיכוי כל-שהוא לפתרון. 

"רשות פלסטינית מתחדשת": האם זה בכלל ישים?

מה שמאפיין באופן בולט ונלעג את ההפגנות הפרו-פלסטיניות, את הפעילויות המתקיימות והתגובות הנשמעות כסימני תמיכה ואהדה לפלסטינים כתוצאה ובעקבות המלחמה נגד החמאס שמנהל צה"ל הוא האלמוניות, ההסתתרות, העלמות של שמם, כיסוי הזדהותם, הסוואת כל סימן העלול לחשוף את זהותם. מי הם המארגנים את ההפגנות הפרו-פלסטיניות בניו יורק ובערים גדולות אחרות בארה"ב? אף אחד לא יודע.



עתונאים, כתבי סוכנויות ידיעות הפועלים בניו יורק, שניסו למצוא ולדווח מי יוזם מארגן את ההפגנות, לא הצליחו ואחרי כמה ניסונות התייאשו. "התקשרתי אל שני אימאמים בברוקלין שאני מכיר ושניהם הודו לי שאין להם מושג מי מארגן את ההפגנות", סיפר לי כתב וותיק של סוכנות ידיעות אירופית. "רציתי גם לברר, מדוע ואיך זה ההפגנות הפרו-פלסטיניות מתקיימות רק עכשיו על רקע המלחמה של צה'ל. איפא היו כל המפיגינים האלו לפני שלושה חודשים, לפני חצי שנה או שנה? רק עכשיו הם נזכרו בצרות של העם הפלסטיני?".

מפגינה פרו-פלסטינית במלבורן (צילום: רענן ברנובסקי)
מפגינה פרו-פלסטינית במלבורן (צילום: רענן ברנובסקי)


אחרי שאוניברסיטת קולומביה החליטה לאסור את פעילותם של שני ארגונים שהוגדרו פרו-פלסטינים, התקיימה ברחבת האוניברסיטה הפגנה של כמה עשרות סטודנטים כמחאה על החלטה. בדיווח על ההפגנה שצולם והוקרן בערוץ טלוויזיה מקומי, לא נראו פניהם של המפגינים, רק  גבם. אשה שרואיינה והסבירה את ההפגנה, צולמה ונראתה כשראשה ופניה חתוכים. תומכים בפלסטינים ופוחדים להראות את פניהם ולהזדהות. אלו הם אוהדי העם הפלסטינים. מחברים כאלו הפלסטינים לא רק שלא ירוויחו מדינית שום דבר. הם מפסידים ויפסידו.

בכל הפגנה פרו-פלסטינית לא משתתפים ואינם נראים נציגי ואישי ציבור שאינם נמנים עם המיעוט הפלסטיני באוכלוסיה. באיזור המטרופולין ניו יורק מתגוררים סנטורים, חברי קונגרס, חברי בית הנבחרים של מדינת ניו יורק, חברי מועצת עירית הניו יורק. אף לא אחד מהם לא נראה ולא 
משתתף בהפגנה פרו-פלסטינית. נראה שאנשי ואישי ציבור נרתעים מהעובדה שיוזמי ומארגני ההפגנות האלו הם אלמוניים, אינם ידועים ופוחדים להזדהות ולגלות את זהותם.

גם במקרה שידוע זהותו של גורם או ארגון שמזדהה כפרו-פלסטיני -  לא ניתן ליצור איתו קשר ולהגיע לעסקן או פעיל בכיר של הארגון. יש ארגון כזה בשם sjp - ("סטודנטים בעד צדק לפלסטינים") שקיים בארה"ב כמה שנים. ארגון שהליגה למניעת השמצה מגדירה ומוקיעה כ"מקור של פעילות אנטי ישראלית ואנטישמית". 

באתר שלו הארגון קורא "לפרק את ישראל" ומכנה את הטרור של החמאס "מעשה גבורה". גם ארגון זה מסתתר מאחורי אלמוניות והסוואה של  פעיליו. עתונאים מספרים שכל נסיון שעשו במטרה  ליצור קשר עם  פעיל בארגון נכשל. "הארגון הוא תעלומה. אין מושג מי שייך לארגון. נראה שמי ששייכים פוחדים  לחשוף את זהותם", מספרים עתונאים. 

הפגנה פרו-פלסטינית בבריסל (צילום: רויטרס)
הפגנה פרו-פלסטינית בבריסל (צילום: רויטרס)


אוכלוסיית התפוח הגדול שמונה שמונה מיליון וחצי נפשות ידועה וגאה ברב-גווניות שלה, במיגוון המיעוטים המתגוררים בתחומיה. במועצת עירית ניו יורק מיוצגים לבני, שחורים, יוצאי אמריקה הלטינית ההיספאנים, יוצאי ארצות אסיה, יהודים כולל יהודים חרדים. אין במועצה יצוג של המיעוט הפלסטיני. הוא לא מיוצג בשום מסגרת מוניציפלית. הערכה הרווחת בין עתונאים מקומיים היא שמי שעחמד מאחורי ההפגנות הם פלסטינים שהיגרו לא כבר והשתקעו בניו יורק.

מהגרים שלא השתלבו במיעוט הפלסטיני הישן, אינם מודעים לדו-קיום היפה, הקיים והיציב בין  ערבים ליהודים בכרך הענק. גם בכירים
יהודים בקהילה  סוברים כך. בכיר יהודי הוסיף: "אני לא מוציא מכלל אפשרות שגורם או גורמים חשאיים בארה'ב העומדים בקשר עם איראן
הם אלו שעומדים מאחורי ההפגנות ומקבלים סיוע כספי לארגן את ההפגנות".

מה שברור הוא, שעם חברים כאלו, הפלסטינים בעזה ובגדה המערבית, כבר אינם זקוקים לשונאים.