בין המשך ההפוגה, השבת חטופים הביתה וחידוש המלחמה, ישראל הולכת ומתקרבת לצומת החלטה דרמטי נוסף, מורכב ומסובך במיוחד, כאשר בשטח הפר אתמול חמאס את הפסקת האש, ומנגד ממשיך להעביר מסרים על מוכנותו להתקדם לעסקה גם בנוגע לחיילים שהוא מחזיק, וכן גברים ונשים וצעירים שנחטפו מהמסיבה ברעים.

"התנהגו אליהם כאפסים": הדברים שסיפרו החטופים ששבו ארצה משבי החמאס
על רקע המחלוקת בממשל ביידן: בכירה ב-CIA פרסמה תמונה פרו-פלסטינית

במסגרת מתווה ההסכם הראשוני קיבל קבינט המלחמה אישור מהממשלה להאריך את מתווה ההסכם של ארבעת הימים, שהסתיים ביום שני, בעוד שישה ימים נוספים, כך שסך הכל קיבל הקבינט אישור מהממשלה למתווה הסכם של עד עשרה ימים. זאת בהתניה לכך שההסכם נמשך ברצף ובכל יום מוחזרים לישראל עשרה חטופים נוספים, מתוך קבוצה שהוגדרה כקבוצה ההומניטרית שעומדת על כ־100 אזרחים ישראלים, בהם ילדים, אמותיהם וקשישים בעיקר נשים מבוגרות.

במידה שישראל וחמאס - למרות שבריריות ההסכם והפרות חמאס (שבכמה מקרים כבר הפריד אמהות מילדיהם בניגוד להבנות שאליהן הגיע עם המתווכים הקטארים והמצרים) - ימשיכו במימוש המתווה הנוכחי, הוא עשוי להימשך עד לתחילת השבוע הבא ביום ראשון.

בלוחות הזמנים הדוחקים, למעשה כבר עכשיו עומדת ישראל בצומת קבלת החלטות דרמטי בכל הנוגע להמשך המשא ומתן בנוגע לחטופים הנוספים שנמצאים בידי חמאס, שמטרתו ברורה: להאריך ככל הניתן את זמן הפסקת האש ובכך לעצור את המשך המלחמה בעזה.

חייל צה''ל בעזה (צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90)
חייל צה''ל בעזה (צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90)

בצמרת המדינית והביטחונית נחושים במסרים כי ישראל תחדש את הלחימה בעזה בתום ההפוגה, אבל סימן שאלה גדול מרחף על אורכה של הפסקת האש וכיצד תשפיע על המשך המלחמה. זאת, כאשר האמריקאים כבר משרטטים לישראל גבולות גזרה וחוקי משחק שונים מהאופן שבו התנהלה במלחמה על העיר עזה, בשעה שפינתה מעל מיליון תושבים מהעיר עזה וצפון הרצועה דרומית לנחל עזה.

בימים הקרובים צפוי חמאס לאתגר מאוד את מקבלי ההחלטות בישראל בנושא זה. השר בני גנץ העביר גם הוא אתמול מסר שמכוון גם לאמריקאים: לאחר הפסקת האש – האש תתחדש אמר, תוך שהוא מדגיש כי כל קבינט המלחמה מאוחד בעמדה זאת וכי אין כל אופציה אחרת. לדבריו, אנחנו נערכים לשלבים הבאים למלחמה ולהרחבת התמרון. בעזה, הוסיף השר, לא תהיה שום נקודה שתהיה עיר מקלט למחבלים ולראשי חמאס.

כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

העמדה הזו של גנץ תואמת לחלוטין את עמדת ראש הממשלה, שר הביטחון וצמרת הצבא. אולם לצד זאת יודעים הבכירים כי ככל שתימשך ההפוגה, כך גם החזרה ללחימה תהיה מורכבת יותר. יש להבין כי התנעת כלי המלחמה מחדש לטובת התמרון אינה בהכרח המשימה המורכבת, אבל לצבא ברור כי מבחינה מבצעית גרידא - עצירת התמרון שירתה את חמאס בשלב קריטי של ערב קרבות חשובים על ג׳באליה וס׳געיה.

עם זאת, חידוש המלחמה מהשלב שבו נמצא עכשיו צה״ל היא משימה אפשרית ביותר, כאשר את זמן ההפוגה מנצל צה״ל גם לרענון הכוחות ולהתאמת התוכניות המבצעיות למצב בשטח, בניסיון לייצר הפתעה מול חמאס כאשר הלחימה תתחדש בשנית.

האתגר הגדול ביותר הוא זה העומד לפתחו של הדרג המדיני. סנוואר והנהגת חמאס מוכיחים למעשה כי הם יודעים לנצל היטב את המשחק האכזרי בקלפי החטופים. חמאס יבקש למשוך את הזמן ככל הניתן, ולהעמיד בדילמות קשות את החברה הישראלית במתח שאותו מעוניינים בצמרת חמאס להרחיב בין שתי מטרות המבצע – השבת החטופים והכרעת חמאס. שאלות של קווים אדומים וגבולות גזרה צפויים לעלות בימים הקרובים לשולחן הדיונים של קבינט המלחמה.

שר הביטחון יואב גלנט ברצועת עזה (צילום :אלעד מלכה)

התגובה המהירה של דוברי חמאס אתמול, שבה עדכנו על חילופי האש מול לוחמי צה״ל וטענו כי האירועים התרחשו בשל הפרות הפסקת האש מצד ישראל, הם למעשה עדות נוספת לכך כי גם בצפון הרצועה, ובמיוחד בשכונות שכבש צה״ל בעיר עזה, יכולת הפיקוד והשליטה על חוליות מחבלים הפועלות בשטח עדיין מתקיימת למרות הפגיעה בגדודי הארגון. זה נעשה ככל הנראה בעיקר באמצעות המנהרות שבהן ממשיך חמאס לעשות שימוש גם במהלך הפסקת האש, למרות הפגיעה בחלק מהן במהלך הפעילות הקרקעית של צה״ל בשבועות האחרונים.

זאת ועוד. הפעלת מטעני החבלה בשליטה מרחוק, בשתי זירות שונות, וליווי האירועים בהודעה מהירה לתקשורת מעידים כי אין מדובר בפעולה ספונטנית ויוזמה מקומית של חוליית חמאס שאינה בקיאה בפרטי הפסקת האש, אלא במימוש הנחיה שהגיעה מהדרגה הבכיר של חמאס, כחלק מניהול המדיניות מול ישראל והכוחות בשטח בזמן הפסקת האש, זהו נתון נוסף שמעיד על כך שארוכה עוד הדרך להכרעה הצבאית של חמאס, במיוחד כשתאריך חידוש המלחמה אינו ברור והאמריקאים מאותתים על סימון גבולות הגזרה בעצימות הפעלת הכוח הצבאי, כאשר תתחדש הלחימה.