כל מי שעקב אחר הופעת ראש הממשלה במוצאי שבת, לא יכול שלא לשים לב לשינוי האווירה. מצב הרוח השתנה ולטובה. בפעם הראשונה מאז אסון ה-7 באוקטובר, בנימין נתניהו משדר אופטימיות, או לכל הפחות אופטימיות פוליטית.

הפעם נתניהו הופיע מול המצלמות עם בשורות ולא רק עם עדכונים קשים. שחרורם של כ-110 חטופים מחד והחזרה ללחימה מאידך תאמו בדיוק את רצון הציבור הרחב. ולא רק ההישגים במו"מ ובשטח עודדו את נתניהו, אלא גם המגדלור האסטרטגי שלו - הסקרים. בפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה ואף לפני כן, הליכוד עלה בסקרים, וחשוב בהרבה - נתניהו התחזק בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה. גם הסקרים הפנימיים מראים לו תמונה זהה לזאת שעולה מסקר "מעריב" האחרון ומסקרים נוספים שפורסמו לאחרונה. הסקרים, כאמור, מאשרים בעיניי נתניהו את נכונות ההחלטות שהתקבלו ובוצעו. הציבור רצה עסקת חטופים ובאותה מידה – את חידוש הלחימה. נתניהו הביא גם וגם. 

ההתאוששות הפוליטית מורגשת היטב גם בזירה הפנימית. נתניהו בשיתוף שר האוצר בצלאל סמוטריץ', דאג לשמור על הכספים הקואליציוניים שהחרדים כה חיכו להם וכה דאגו שמא יקוצצו. ההתעקשות על כספים אלה, גם אל מול ההתנגדות הציבורית, כולל באזורי הליכוד, היא עוד צעד פוליטי שעשה נתניהו לטובת חיזוק הקואליציה. המסר שמועבר למפלגות החרדיות הוא חד משמעי – "עמדתי איתן מול ביקורת קשה בתקופה הכי מורכבת. כעת תורכם לדאוג לשלמות הקואליציה". 

על פי שורה של גורמים, היום נתניהו יכול להיות רגוע -לא צפויות לו הפתעות בגזרה החרדית. הוא נהנה מתמיכה וגיבוי מלאים מצד יו"ר ש"ס אריה דרעי וגם ביהדות התורה לא שוקלים אופציות. במצב הקואליציוני שנוצר ולנוכח חידוש הלחימה, גם סכנת הפרישה של איתמר בן גביר ירדה משמעותית. היום נתניהו מעביר לסביבתו הקרובה וגם למעגלים היותר רחוקים מסר ברור וחד משמעי - אני כאן כדי להישאר. החלק הקשה של המשבר מאחורינו, מכאן רק נתחזק, ויש לי לא מעט תוכניות.

בין כלל תוכניותיו של נתניהו, החשובה והאסטרטגית נמצאת כמובן בתחום הלחימה. גם המצב הפוליטי הכי יציב לא יישאר כזה אם מטרת העל שהוצבה על ידי הדרג המדיני לא תושג - מיטוט החמאס בעזה. להערכת נתניהו, סביבתו ושורה של גורמים מדיניים, צבאיים ודיפלומטיים, מרחב התמרון המדיני שנותר לצה"ל מצטמצם מיום ליום. מנגד, צמרת צה"ל הבהירה מראש, כבר בשבוע הראשון למלחמה, שאין דרך קצרה לחיסול חמאס. זה ייקח זמן ואולי הרבה זמן. השאלה העיקרית שעומדת היום מול הדרג המדיני ומול נתניהו היא, כמה זמן נותר לנו עד שהלחץ הבינלאומי יהפוך לבלתי הפיך ויכבול את ידינו.

גורמים ששוחחו עם אנשי הסביבה הקרובה לנתניהו מתרשמים שהוא אינו בטוח שיש אפשרות ממשית למוטט את חמאס בהתחשב בשעון המתקתק. עם זאת, גם אין הכרח בפעולה צבאית בלתי מוגבלת בזמן. על פי הערכה שעולה בשיחות סגורות, בזמן הקרוב יחסית, במקביל לפעולה הצבאית, ניתן יהיה לייצר לחץ מאסיבי על סינוואר ואנשיו, המובילים את הלחימה בעזה. בסביבת נתניהו מתכוונים להנהגה הפוליטית של חמאס היושבת בקטר.

על אף הפרסומים האחרונים, לפיהם סינוואר שיכור כוח ומתעלם מחבריו ח'אלד משעל ואסמאעיל הנייה, בפועל הוא תלוי בהם, גם אם לא כך היה רוצה להצטייר. על כן, ניתן יהיה לייצר פתרון דומה לזה שהיה ביציאת יו"ר הפת"ח יאסר עראפת מביירות לתוניס בשנת 1982. בישראל מאמינים כי ניתן לייצר אפשרות כזאת במאמץ משותף של ארה"ב, מצרים, קטר וגורמים נוספים. לפי התוכנית, סינוואר וחבריו יועזבו לאחת ממדינות ערב וחמאס יחזור להיות ארגון פוליטי ודתי, אך יפורק כליל מנשקו. אם התנאים יבשילו, נתניהו יהיה זה שיוביל את מה שהוא מיומן בו - מהלך מדיני לקראת הפתרון בעזה ויצירת סדר אזורי רחב.