"קריאה להפסקת אש היא מסר ברור שסולחים לחמאס על ההתקפות המכוונות שלהם וזה מתן אור ירוק מהקהילה הבינלאומית. ללא לחץ הצבאי על חמאס, אף דיפלומטיה לא תבטיח שחרור בני הערובה. זה מה שהמועצה רוצה, שהחמאס ימשיך בטרור לנצח?" - שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הזהיר- התריע בנאום שנשא בדיון במועצת הביטחון על המלחמה בעזה כי החלטה להפסקת אש תיתן לחמאס רשות ואישור של הקהילה הבינלאומית לטרור הרצחני, הברברי שהארגון מפעיל.

השגריר ארדן תקף בנאומו את החלטת מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש להפעיל את סעיף 99 המסמיך את מועצת הביטחון לדרוש הפסקת אש בסכסוך מזויין. זאת הפעם הראשונה מאז התחיל את כהונתו בראשות האו"ם ב-2017 שהמזכ"ל קורא ודורש להפעיל את הסעיף. השגריר ארדן הזכיר לחברות המועצה את המלחמה הנמשכת באוקראינה מזה שנתיים, "שם האו"ם לא הפעיל את סעיף 99". ארדן הוסיף, "גם אותו דבר ניתן לומר על האלפים שנהרגו בתימן וכיצד המשטר הרצחני של אסד המשיך לטבוח באנשיו תוך שימוש בנשק כימי. בכל אחד מהקונפליקטים כשמיליונים נעקרו מבתיהם, אפילו לא הופעל פעם אחת סעיף 99 של אמנת האו"ם. האם המלחמה באוקראינה היא לא איום לשלום ולביטחון העולמי?".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שהדיון מתקיים ביוזמתו, נשא נאום ארוך שבו פירט את התוצאות הקשות שמלחמת צה"ל בעזה גרמו וגורמות לאוכלוסייה האזרחית בעזה. בסוף נאומו, הזכיר המזכ"ל והתייחס לסיבות שגרמו לפרוץ במלחמה. "אני מגנה את ההתקפות ומזועזע מהדיווחים על אלימות מינית.. אין בצדקה להריגת 1200 איש כולל 33 ילדים.. 130 חטופים עדיין בשבי ואני קורא לשחרורם המיידי". לדברי המזכ"ל, "הברוטליות של החמאס לא יכולה להצדיק את הענישה הקולקטיבית של הפלשתינית".

שגריר ארה"ב למועצת הביטחון, רוברט ווד, אמר בדיון שוושינגטון איננה לא תומכת בקריאה להפסקת אש מיידית. הבכיר האמריקאי הזכיר שהדיפלומטיה האמריקאית הביאה לכניסה ראשונה של סיוע הומניטרי לעזה ולשחרור חטופים. "כשלון המועצה לגנות את מתקפת הטרור, בהם התקיפות המיניות ומעשי הרשע האחרים היא כישלון.. גם היום חמאס ממשיך להוות איום על ישראל ואחראי על עזה". 

שגריר רוסיה תקף בנאומו את ישראל ש"מבצעת פשעים נגד האנושות בעזה". אף אחד מנציגי הארצות החברות במועצת הביטחון לא הזכיר לבכיר הרוסי, שנשיא רוסיה פוטין הוקע רשמית על ידי בית הדין הבינלאומי בהאג כפושע מלחמה.

אם האו"ם ומועצת הביטחון היו קיימים, נוכחים ופעילים בזירה העולמית במחצית שנות הארבעים של המאה הקודמת, עדיין היה מתנהל היום בעיצומו משא ומתן בין בעלות הברית המנצחות לגרמניה הנאצית המובסת. הצדדים, המנצחים הגאים והמנוצחים המוכים והמושפלים, 

עדיין היו היום מחליפים טענות ומענות בנוגע לנוסח רשמי של הצהרה מטעם מועצת הביטחון שתשים רשמית קץ למלחמת העולם השנייה. מסקנה דמיונית זאת השתמעה ועלתה באופן מצמרר מהדיון שהתקיים במועצת הביטחון ביום ששי על המלחמה בעזה. המועצה התכנסה ביוזמת מזכ'ל האו"ם אנטוניו גוטרש ועל פי בקשת שגריר האמירויות, במטרה מוצהרת להורות ולתבוע מישראל הפסקת אש באופן מיידי.

החידוש ומהלך חריג בדיון הזה היה, תביעה של מזכ'ל האו"ם להפעיל את סעיף 99 באמנת האו"ם שנועד וניתן להפעיל במצב של סכסוך איזורי ממנו "נשקפת סכנה לשלום ולביטחון  העולמיים" ומחייב את המדינה המעורבת בסכסוך להפסיק מייד את פעילותה הצבאית. זאת היתה הפעם הראשונה, שמזכ'ל האו"ם תבע את הפעלת סעיף 99 – תביעה שגם אם נכשלה תיזכר כתקדים – מעשה שכמוהו עדיין לא נעשה, שייזכר וייצרב בקורות הארגון העולמי ככתם שחור, כחרפה ובושה שאינם ניתנים למחיקה.

ברור וכמובן שאין להשוות בין גרמניה הנאצית לארגון טרור כחמאס. הגילויים שנחשפו באחרונה על הרצחנות האכזרית והברבריות שמחבלי החמאס הפעילו במתקפת ה-7 באוקטובר, נגד תינוקות, נגד נשים ישישות ונערות צעירות כולל מעשי האונס הנוראייים – גילויים מתועדים אלו יוצרים דימוי, השוואה, הקבלה בין החמאס לברבריזם הנאצי. במלים אחרות, אם היוזמה של מזכ'ל האו"ם לכפות על ישראל הפסקת אש מיידית מכוחו של סעיף 99 באמנת האו"ם, פירוש הדבר ומשמעותו היו שמועצת הביטחון היתה נותנת אישור והסכמה רשמיים לאופי הנאצי המעשי שארגון  הטרור החמאס הפעיל ב-7 באוקטובר. ולא פחות חמור, מעניקה לחמאס תנאים ויכולות להתקיים, להמשיך ולהשאר גורם טרוריסטי בעל אופי נאצי נוכח ופעיל.

זה נשמע ומצלצל מוגזם. זה לא. הווטו שארה"ב הטילה  בסוף הדיון, סיכל את אישור הצעת המזכ'ל. אבל לא הפחית, לא מיעט ולא עמעם כמלוא הנימה, את הבזיון, החרפה וההתבזות של המועצה, הגוף שנוסד מלכתחילה וכל מטרתו לנצל את סמכותו לשים קץ לסכסוכים איזוריים ומקומיים ולשמור על השלום והביטחון בעולם. 

האמת היא, שהדיון הבזוי במועצת הביטחון שאמור היה לאלץ את ישראל להפסיק מיד להילחם בחמאס ולמוטט את ארגון הטרור, לא צריך לחדש משהו או במיוחד להפתיע על מצבה העגום ומעמדה המעורער של המועצה. כבר למעלה משני עשורים שהגוף הזה, היחידי במערך האו"ם בעל סמכות לאכוף את החלטותיו,

נקלע לתהליך של הידרדרות ואובדן השפעה. נציגי ארצות כמו לוב בתקופת שלטונו של קדפי, סוריה תחת שלטון אסד, לבנון עם ממשלה שהחיזבאללה מיוצג בה, היו חברות במועצת הביטחון וכיהנו כיושבות ראש של המועצה. כמעט עשר שנים שבאשר אסד טבח באזרחי מדינות, הפציץ ערים וכפרים ששימשו את המורדים, השליך לבתי כלא אלפי אזרחים. לפי דיווחים רשמיים של האו"ם, במלחמה שאסד ניהל נגד המורדים, נהרגו כחצי מיליון בני אדם. ששה מיליון נמלטו מסוריה והפכו לעקורים פליטים.

מועצת הביטחון לא עשתה מאומה, לא קיבלה שום החלטה, לא אישרה שום יוזמה במאמץ להפסיק את השמדת העם שבאשר אסד ביצע בעמו. רוסיה סיכלה כל ניסיון ומהלך מצב מועצת הביטחון להתערב במלחמתו של אסד נגד המורדים. כבר שנתיים, מבצעת רוסיה פשעי מלחמה אכזריים באוקראינה. רוסיה מפציצה, משגרת טילים, נגד מטרות אזרחיות, כולל בתי חולים באוקראינה וחטפה מאות ילדים שנקרעו מאמותיהם ונשלחו לרוסיה.

מועצת הביטחון לא קיימה דיון רשמי ומיוחד על פלישת רוסיה לאוקראינה. מדוע? פשוט מאוד. רוסיה היא אחת מחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון ולה זכות ווטו. אחרי נסיון לקיים דיון במועצת הביטחון על הפלישה, שנכשל על ידי הווטו של שגריר רוסיה, הגיב ראש משלחת של מדינה מערבית, "הרוצח ניהל את משפט הרצח שלו". בדיון במועצה שהתקיים ביום ששי, שגריר רוסיה האשים את ישראל כ"מבצעת פשעים נגד האנושות בעזה".

באותה שעה שהבכיר הרוסי אמר מלים אלו בניו יורק, צוותים מיוחדים של צבא רוסיה  באוקראינה הרסו ובזזו מוזיאונים, כנסיות עתיקות, אתרים היסטוריים במטרה "למחוק את המורשת המדינה האוקראינית". מי שמייחסים לאו"ם ולמועצת הביטחון מניעים של אנטישמיות טועים. זה גם לא צביעות ולא ציניות. הארגון העולמי הורס את עצמו. 78 שנות קיום בלי אף ניסיון אחד, בלי אף מאמץ ויוזמה להתרענן, להתאים את עצמו למציאות עולמית חדשה, לתמורות במאזן הכוח בעולם הוא ארגון בלתי רלוונטי. במועצת הביטחון חברות קבועות רוסיה וסין. ארצות מרכזיות, עשירות, מפותחות כמו גרמניה, יפן, דרום קוריאה, הודו, ברזיל  הן מחוץ למועצה. דיון כמו זה שהתקיים ביום ששי נגד ישראל הוא מרגיז, מתסכל ומעצבן. חבל על העצבים. לישראל מותר, אפשר ורצוי להמשיך במלחמה, והעיקר לנצח.