הלחימה ברצועת עזה מתעצמת – אולם במערכת הביטחון נערכים כבר לשלב הבא במלחמה. על פי ההערכות, נראה שהמלחמה תיכנס לשלב חדש לאחר סיום הפעולה העצימה הנוכחית בחאן יונס, בסג'עייה, בג'בלייה ואולי גם במחנות הפליטים של מרכז הרצועה. על פי הערכה זו, הפעילות ברפיח ובחלק הדרומי ביותר של הרצועה תיעשה באופן אחר, עצים פחות וממוקד יותר בפשיטות נקודתיות, לאחר סיום הפעילות הנוכחית בחאן יונס. עם זאת, בכל תסריט המעבר לשלב הבא יהיה כרוך בלחימה קשה וממושכת, גם אם מאפייניה יהיו אחרים בהשוואה לתמרון הקרקעי שבוצע עד עכשיו.

לקראת הגברת התקיפות? האינטרנט בעזה נותק; שמונה לוחמים נפצעו קשה בעזה

בהקשר הזה הטיפול בציר פילדלפי צפוי להוות סוגיה מורכבת במיוחד, שכן גם ביום שאחרי ישראל מעוניינת להתנתק באופן מוחלט מאחריות לנעשה ברצועת עזה, מה שאומר שכל הסחורה אמורה להמשיך ולהגיע דרך מצרים – גם אם חלקה יעבור בידוק בכרם שלום שבשטח ישראל. הסוגיה הזו אמורה כנראה להגיע לפתרון מדיני "יצירתי" במשולש ישראל-ארצות הברית-מצרים. מלבד פתרון בעיית מנהרות ההברחה, הצדדים יצטרכו למצוא פתרון יצירתי לסוגיית הפיקוח על מעבר רפיח וכניסת הסחורות.

תיעוד מפעילות צה"ל בעזה (צילום :דובר צה"ל)

נושא משמעותי נוסף שנמצא בימים אלה בדיונים הוא "רצועת הביטחון", או הפרימטר הביטחוני שאמור להיות חלק משמעותי בהסדר היום שאחרי ברצועה. הכוונה היא שטח בעומק של כקילומטר מגבול הרצועה שאינו נמצא בשליטה ישראלית, אולם הוא קריטי לאספקת ההגנה לתושבי הדרום. 

שיתוף הפעולה של מערכת הביטחון עם ארצות הברית ממשיך קרוב ובמערכת הביטחון שוללים השפעה מדינית כלשהי על אופן ביצוע הפעולה הנוכחית בצפון הרצועה, כולל בהיבט של הפעלת חיל האוויר, וטוענים ששיטות הפעולה של צה"ל נשארו דומות. ככלל, הטענה היא שפערי העמדות בין מערכת הביטחון לאמריקנים לא גדול. בישראל תיכננו מראש את המערכה ברצועה בשלבים ומצביעים על העובדה שצה"ל פועל כבר מעל 60 יום ברצועה תוך שימוש בתקיפות אוויריות חסרות תקדים ללא גינוי משמעותי או דרישה לעצירה מצד וושינגטון כהוכחה לכך.

על פי ההערכות הנוכחיות מבין ההרוגים בעזה כ-7,000 הם מחבלים. ברמה האנושית התמונה כמובן קשה, אבל יחס הפגיעה בבלתי מעורבים נחשב לטוב ביחס למלחמות דומות שהתנהלו בשנים האחרונות בעולם. מכיוון שהמלחמה הנוכחית היא רב זירתית, בישראל מייחסים חשיבות עליונה לעמדות של ארצות הברית ובריטניה, והסיוע שהגיע לישראל במלחמה הנוכחית הוא חסר תקדים.

רמת שיתוף הפעולה שיש לצה"ל עם פיקוד המרכז האמריקני היא גבוהה מאוד, בין השאר בתחומי ההגנה האווירית ובחזיתות הנוספות שהמתח בהן עולה בימים אלה. מנגד, בישראל היו רוצים לראות מהלך אקטיבי יותר של האמריקנים מול איראן.