פרסומים רבים מספרים על לוחמים שחוזרים משדה הקרב, מתעדכנים במתרחש אחרי שבמשך שבועות בהם היו מנותקים מהנייד ומהמדיה, ומגלים לתדהמתם כי בבית חזרו לשגרת ה-6 באוקטובר. העורף שוב עסוק בכאסח ברשת, במתקפות מתוקשרות ובקמפיינים פוליטיים. המילואימניק המאוכזב מהמציאות שגילה מצטער על חזרתו ומשתוקק לחזור לחזית, לאחוות הלוחמים נטולת סדר יום פוליטי.

גלנט נגד בנט: "ראוי שרעם המטוסים יחריש את הדיבורים המיותרים"

הימים האחרונים של שנת 2023 נראים כמו יריית הפתיחה בקמפיין בחירות, כאשר העניין בבחירות עולה או יורד בהתאם למצב בסקרים.  היום בנימין נתניהו הוא האחרון שמעוניין בהקדמת הבחירות. הליכוד מדשדש ולא מצליח להתרומם באף סקר, תמונת הניצחון במלחמה טרם נראית באופק, אין לו ולו סיבה אחת לחתור למבחן אלקטורלי אצל הבוחר הישראלי שבחלקו מגויס, בחלקו - מפונה ולרוב - לחוץ ונתון לאי ודאות מוחלטת באשר לעתיד הקרוב. 

בשונה מנתניהו, השותף הבכיר הזמני שלו, בני גנץ, הכי מעוניין בבחירות ולא בדיוק מסתיר זאת. גנץ הגיע לשיאו בסקרים, משם הוא עלול רק להיחלש. הזמן עובד שלא לטובתו והמעבר לשלב הבא, המצומצם יותר, של הלחימה בעזה יסמן עבורו גם את השלב הפוליטי הבא: פרישה מהממשלה והמעבר למתקפה כנגד נתניהו והקואליציה שלו. אנשי המחאה מזמן מתחממים על הקווים ורק מחכים לפירוק ממשלת החירום ולחזרה מסיבית של אנשי המילואים כדי להרים גל מחאה שתדרוש "בחירות עכשיו".

העימות הקשוח שהתפתח השבוע בין יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר היה ב-90% פוליטי ורק ב10% אידאולוגי - מהותי.

בני גנץ ויואב גלנט בהערכת מצב בעזה. צילום: אלעד מלכה

גנץ התעקש שכוונת בן גביר לממש את סמכויותיו כשר לביטחון לאומי ולמנות את נציב שב"ס חדש היא הפרה בוטה של הסכם בין המחנה הממלכתי לבין הליכוד. ההסכם שעליו מתבסס גנץ בטענותיו נגד בן גביר דיבר על דחיית מינויים בעלי משמעות ביטחונית עד אחרי המלחמה. בן גביר מצידו הבהיר כי איש לא שאל אותו, לא עדכן ולא התייעץ כאשר נתניהו וגנץ סיכמו את מה שסיכמו ביניהם.

"זה כמו שני שכנים שסיכמו ביניהם למכור את הבית של השכן השלישי, ללא ידיעתו וללא הסכמתו" - זעמו מקורבי השר לביטחון לאומי. עבור בן גביר הניסיון של גנץ למנוע ממנו לבצע מינוי שבתחום סמכותו היה צעד אחד רחוק יותר מדי. בן גביר, שעוד לפני העימות עם גנץ התחיל להלחיץ את נתניהו ולאותת כי פרישה מהקואליציה עבורו היא אופציה לגמרי ריאלית שאף נשקלת, התעקש להפוך את הוויכוח על המינויים לוויכוח עקרוני רחב בהרבה. "זה הקרב על הקונספציה, זה או אני או גנץ".

מעריכים כי גנץ כבר מכין קייס לקראת הפרישה מהממשלה, והעימות עם בן גביר הוא בדיוק במסגרת הכנת העזיבה. כלומר, לא נציבת שב"ס תהיה עילה לפרישת גנץ, אך זה בהחלט עוד נקודה ב"קייס" הפרישה.

על כן, בנימין נתניהו מצא את עצמו בין פטיש לסדן, בין האופציה של משבר חריף מול גנץ - לבין האפשרות של משבר חריף מול בן גביר. אולם, המשוואה רק נראית כמו המצב "לוז-לוז" עבור ראש הממשלה. 

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בסביבת נתניהו מעריכים כי לא בכדי גנץ החליט להסלים את העימות עם בן גביר: לא מן הנמנע כי יש לגנץ אינטרס לדחוף את יו"ר עוצמה יהודית החוצה, מהקואליציה לאופוזיציה. בכך יציבותה של ממשלת נתניהו תעורער עוד לפני שגנץ יעזוב, וכאשר יעזוב, נתניהו עלול למצוא את עצמו עומד בראש ממשלת מיעוט.

בנימין נתניהו אינו חדש בתחום ורואה היטב את התמונה הכוללת. בעימות בין גנץ לבן גביר עדיף לנתניהו לדאוג דווקא לאינטרס של השר לביטחון לאומי ופחות לאינטרס של השר גנץ. זאת לאור העובדה כי האחרון בלאו הכי עומד לעזוב, זאת הרי התכנית של גנץ מלכתחילה, אז למה לנתניהו לקחת את הצד של מי שממילא לא יישאר איתו? לעומת זאת, בן גביר לא ממהר לממש את איומי הפרישה שלו. על אף שכוונותיו הן אמיתיות, לא מדובר באיומי סרק.

הפרישה של גנץ היא עובדה מוגמרת, הפרישה של בן גביר היא לעת עתה רק איום שבהחלט ניתן לנטרלו. על כן, סביר להניח שנתניהו יעדיף לגבות את בן גביר או לכל הפחות, יתאמץ להביא לפתרון סביר, במטרה למנוע התפוררות הקואליציה, ערב עזיבתו של השותף הלא פוליטי שלו.