ההחלטה על הורדת דירוג האשראי של ישראל לא מפתיעה. במשרד האוצר ובמשרד ראש הממשלה עשו מאמצים לפני פרסום ההחלטה להביא לשינוי ונחלו כישלון. הורדת הדירוג התקבלה לראשונה מזה שלושה עשורים, מאז שאיגרות החוב מדורגות על ידי חברות האשראי הבינלאומיות. גם תגובתו של ראש הממשלה נתניהו אינה מפתיעה. הוא קובע שכלכלת ישראל איתנה, והורדת דירוג האשראי אינה קשורה לכלכלה אלא נובעת מכך שאנחנו במלחמה. לדעתו של נתניהו, דירוג האשראי ישתנה לאחר שננצח במלחמה והגיוני שננצח.

מודי’ס היא אחת משלוש חברות דירוג האשראי הגדולות בעולם. היא מחזיקה קרוב למחצית מנפח השוק העולמי. בעולם קיימות שתי חברות גדולות נוספות: סטנדרט אנד פורס, המתחרה העיקרית של מודי’ס, שמפרסמת דירוגי אשראי לטווח קצר ולטווח ארוך, וסוכנות הדירוג פיץ’, שפועלת על פי הגדרותיה של רשות ניירות הערך האמריקאית, שאחראית לניהול ופיקוח ציבורי על שוק ההון האמריקאי.

במודי’ס חוששים מהיעדר אופק מדיני כאשר תסתיים המלחמה. ישראל לא פרסמה עד היום תחזית ליום שאחרי השבת החטופים וחיסול חמאס בעזה. מה שעושה מודי’ס הוא לאמוד את היכולת של גופים בעולם לעמוד בהתחייבויות להחזיר את החובות במלואם ובזמן. החברות מפרסמות תחזית לגבי יכולותיהן של מדינות להחזיר חובות למרות אירועים לא צפויים כמו מלחמות, מתיחות ביטחונית ופגעי מזג אוויר. כאשר התחזית היא שמדינה תתקשה להחזיר חובות, הגופים המלווים יעלו את הריבית שהם גובים מהממשלות שלוות כספים.

במודי’ס לא התעלמו מפסק הדין שביטל את החקיקה לביטול עילת הסבירות. הם ציינו במפורש בדוח ש”בעוד שהמלחמה בעזה יכולה לרדת בעצימותה ואף להיעצר, אין כרגע הסכם לסיומו של העימות או הסכם על תוכניות ארוכות טווח לשיקום וחיזוק ביטחונה של ישראל”. בסוכנות הדירוג העניקו לישראל תחזית שלילית, ולא הוציאו מכלל אפשרות שדירוג האשראי עלול לרדת עוד יותר בתקופה הקרובה.

במודי’ס לא מתעלמים משיקולי ביטחון ושיקולים חברתיים וכותבים ש”סביבת הביטחון הירודה מרמזת על עלייה בסיכונים החברתיים, ומאותתת על חולשתן של הרשויות המחוקקת והמבצעת למול הערכות קודמות של החברה, כאשר במקביל מצבה הפיסקלי של המדינה מתערער, ומגמת הירידה ביחס החוב לתוצר התהפכה”. במצב שנוצר תיאלץ קופת המדינה לשלם הרבה יותר על החזרי הלוואות וריבית, מה שישאיר הרבה פחות כסף למשרד האוצר להשקיע בפיתוח תשתיות ובשיקום הנזקים שגרמה המלחמה.

לא ברור אם גם חברת דירוג האשראי פיץ’ תנהג בקרוב בדרך דומה, אבל מסתמן שמודי’ס תמשיך בהורדת דירוג האשראי. באזהרה שהיא פרסמה היא כותבת במפורש: ”סביר להניח שהדירוג ירד עוד אם המצב בצפון יסלים ויגיע לעימות מלא עם חיזבאללה, שיכלול השפעה שלילית משמעותית יותר על התשתיות ועל היכולת של הכלכלה הישראלית להתאושש”.

שר האוצר סמוטריץ’ לא צריך היה לתקוף אישית את חברת דירוג האשראי. האמירה שהשמיע, שהודעת מודי’ס “מהווה כל כולה מניפסט פוליטי, מבוסס תפיסת עולם גיאופוליטית פסימית ומופרכת, שמשקפת חוסר אמון בחוסנה הביטחוני והלאומי של ישראל, וככל הנראה גם חוסר אמון בצדקת דרכה מול אויביה”, היא אמירה מיותרת. סמוטריץ’ מצפה שמודי’ס תגדיר את חמאס וחיזבאללה כארגוני טרור, אלא שאין זה מתפקידה של סוכנות לדירוג אשראי ואמירתו של שר האוצר מגוחכת והזויה.