ביום שני שידרתי מאגף השיקום במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. פעם, כשהייתי צעיר, הייתי מדפדף מראות כאלה של פצועים ובני משפחותיהם המסויטים. אבל עם התקדמות הזיקנוזיטיס והתפתחות התודעה שחבל להקריב חיים, בריאות ואיכות חיים בשביל קולקציית אפסים שמנהלת כאן את העייסק, מתרככים ובעיקר חומלים.

הגיע הזמן שגנץ ואיזנקוט יתחפשו לגיבורים ויפרשו מהחונטה המטורללת הזו | רון קופמן
אחראים על כלום: גועליציית האפסים יצאה ללא פגע מדו"ח מירון | רון קופמן

המראות באמת קשים. המון קיטעים, בעיקר גפיים תחתונות, קטיעות גבוהות מעל הברך. יש גם גפיים עליונות, משותקים מהאגן ומטה, משותקים נויורולוגיים מהצוואר ומטה.

הם עכשיו בשלב הציני, בהומור השחור, בדאגה ללוחמים שעדיין בעזה או בצפון וביהודה ושומרון. הם אבלים על חברים לצק"ח שנפלו. הם זוכרים את הקרבות, משחזרים את הפגיעה, את שמות החברים שנפצעו לידם, מה קרה להם מרגע שהניחו להם חסמי עורקים וסוכריית מורפיום להרגיע את הכאבים האיומים. הם זוכרים בבירור כמה זמן נדרש להכנה לפינוי והגעה לבית החולים. אפילו את השיחה הטלפונית למשפחה, לפני הכניסה לניתוח הראשון בין רבים. חלקם אף שכבר עברו יותר מחמישה חודשים, צריכים לעבור עוד ניתוחים. חלקם כבר סיימו עם חדר הניתוח לעת עתה.

הם עדיין מורעלים. אם היו יכולים, היו חוזרים לעזה עכשיו, הרגע. שם היה להם טוב, העריכו אותם, לא קשקשו להם במוח עם חוק הרבנים, פרס ישראל, גיוס חרדים, פוליטיקה דרעק, רפיח כן/לא, הרפיסות של בני גנץ וגדי איזנקוט שאבי האומה מתעלל בהם, הברקס לאבי האומה מצד ממשל ביידן, הגעגוע לדונלד טראמפ והטקסים של מירי "המחוננת" רגב. הם מתארים את הכל למיקרופון, בקול מדוד. האמא עומדת מול עמדת השידור, דומעת, אבל ממשיכה לצלם, כדי שלילד תהיה מזכרת.

בלעתי הרבה רוק, עישנתי חצי חפיסה בשעתיים (השידור היה בחוץ, באוויר הפתוח). ניסיתי להכיל כמה שיותר, עד שהגיע לראיון ד"ר משה בונדי, מנהל מחלקת שיקום נוירולוגי. המטופלים שלו בדרגת הנכות הגבוהה ביותר. אבל אין לו פסיכיאטרים לפצועים.

"אין תקן, רון, אין כסף במשרד הבריאות", הוא אמר. "תגיד, דוקטור, זו בדיחה עצובה? מה זה אין כסף לתקן?".
הוא חייך בעצב, קולו נשנק. "מה שאמרתי, אין. לכל המרכז כאן יש פסיכיאטר אחד, רק אחד, מתנדב, שאני גייסתי. הוא בן 88, אבל מוכן לתרום למאמץ".

כן, זה המצב. אגם הדרעק עוסק בשטויות. מוישה גפני מקשקש לנו במוח, על חשיבות לומדי תורה למאמץ המלחמתי. אבל כסף לפסיכיאטרים שיקומיים אין בנמצא. אין, מה אתם לא מבינים!?

שום דייר/ת מאגם הדרעק לא מסתובב/ת כאן. זה לא מעניין אותם ואותן. אז המצב לא ישתנה מחר, או בעוד שבוע וחודש. אין תקן לרופא לטיפול בפצועי צה"ל ביותר מכ־600 מיליארד שקל בתקציב המדינה. כך נראה אגם הדרעק - פסולת שאינה ראויה לתפקידה ומעמדה.

וברוב חוצפתם, דיירי האגם יוצאים לפגרה. מצב הצבירה של המוסד העלוב זה פגרה. התכנסות של אינטרסנטים, שמייצגים רק את שולחיהם, מאוהבים בהון־שלטון, מגעילים את הסביבה בהתנהגותם כלפי הציבור: "עוף לי מהפנים" (האוליגרך יולי אדלשטיין). "יאללה, יאללה" (המשתמט, החניוק, הטפיל יצחק פינדרוס). חובב הטברנות ביוון, דודי אמסלם, שמסתלבט על כל העולם ואשתו על חשבון הקופה הציבורית, באחריות מיניסטריאלית על שלושה משרדי ממשלה, בעלות של כ־50 מיליון שקל. מעולם - אבל מעולם - לא היה חבר יותר מיותר בגועליציית אפסים כלשהי מדודי במשכן. הוא סתם תופס נפח ומזהם את האוויר באגם הדרעק, בכל פליטת פחמן דו־חמצני.

ואסור כמובן לשכוח את טלי גוטליב, המעורערת לדעתי, שמרעילה את אגם הדרעק בכל התבטאות צווחנית ובלתי נשלטת בעליל.
אז כל הערימה הזו יוצאת לפגרה.

השבוע נקבע שיא חדש של גועל, בהתעלמות מתושבי הגליל. יש שם מלחמה איומה, שגבתה 17 קורבנות ושנמשכת כבר 175 ימים. אגם הדרעק לא מודע לסבלם של התושבים בקו העימות. הם כנראה מעיקים על חברי האגם, כי הם רוצים לדעת מתי הם יחזרו לחיות בבתים שבנו, בהתיישבות שאליה נשלחו בידי הגועליציות של המדינ'ע הרקובה שלנו. אומנם חלקם בהתיישבות כפרית, אבל לא מהסוג שאורית סטרוק מחבבת ומממנת.

מתחילת המלחמה, ההתיישבות הכפרית של סטרוק - זו עם העליונות היהודית - קיבלה מענה לכל גחמה שלה. הגליל העליון והמערבי זה פארש בשביל סטרוק ושות'. איני יודע אם היא בכלל ביקרה שם. שום ראש רשות מקומית לא זוכר אותה. אין מנהלת תקומה לגליל, אין אפילו מנהלת מרמה לגליל, אין כלום. מדי פעם מגיע אבי האומה לפגוש את ראשי הרשויות, מבטיח להם עשרות מיליארדים שכבר הבטיח בעבר כמה פעמים, אבל לא הבטיח לקיים.

גם סמוצ'קנע גרנד־מייזר מבטיח, אבל יש לו התחייבויות קודמות להבטחות. 86 אלף המפונים מצויים אצלו בתחתית הרשימה, בין הדרוזים לסתם ערבים, שפיתהמר בן גביר מגדיר כמחבלים תומכי טרור, לקהילה האתיופית. הציונות הדתית, הלבנה, הטהורה והמזוקקת, כי ככה אלוקים שלהם רצה, כועסת עד היום על הרב עובדיה יוסף, שקבע בפסק דין הלכתי שהם יהודים. העליונות היהודית הלבנה מעולם לא הכילה את הפס"ד.

זה מזכיר להם את מלכת שבא, ששלמה המלך (החכם באדם, כן? לא כמו אבי האומה, שהוא רק השישי בחוכמתו בעוילם־גוילם) העמיס, בין אלף נשותיו. בסתר לבם אולי הם מקנאים. אני למשל, בלי סתר, ממש מקנא בשליימה המלך. אני רק לא מבין מתי היה לו זמן להיות מלך, עם כל הנשים שהסתובבו סביבו.

לנוכח תחושת הגועל ואחרי נטילת שתי טבליות פראמין להרגעת הבטן ונקסיום להרגעת הריפלוקס, ואחרי בדיקה לשלילת חיידק הליקובקטור פילורי ביחד עם תפוגזר שמבטיח שחרור אטי של הסחורה במערכת העיכול, אספתי לכם קצת סחורה על התבטאויות ואירועים מסוף אדר ב'.
לא לשכוח, אדר א' היה מזעזע לא פחות, חודש ניסן יהיה גרוע הרבה יותר, כי יש לכם שבוע עם מצות וציפייה לאליהו, שלא יגיע. תבלולו.

איחוד הישיבות משיב לבג"ץ בסוגיית גיוס חרדים: צריך צבא בלי נשים בכלל, כדי לגייס חרדים. צריך מטכ"ל נפרד, וצריך מפקדים דוברי יידיש... חחח... חחח... אם זה לא היה עצוב, זה היה פתיח לסטנד־אפ־קומדי, רק חבל שזה סיט־דאון־טראג'די.

בלי נשים בכלל, הא? למלחמה הזו גויסו 66 אלף מילואימניקיות, רובן התנדבו. מפקדות ולוחמות נהרגו, תצפיתניות נרצחו, כי לא נתנו להן נשק. מה זה מטכ"ל נפרד? כל אלוף הוא מרן? אבל הוא לא שירת בצבא, אז איך יפקד? בסיעתא די־שמייא יקרא עוד פרשנות בבבא מציעא?

וגם עברית היא שפה נחותה בשבילם, כי החילונים דוברים אותה, אז רוצים יידיש. התוירה נכתבה ביידיש? מוישלה דיבר וכתב יידיש ב־40 יום שבהם עשה קומזיץ עם אלוקים בג'בל מוסא? כי אני שירתי בצה"ל בפיסטין ובחינדק הזה במשך שנתיים. מילה יידיש לא שמעתי, גם כאשר רפול הרמטכ"ל בא לבקר. הלו, רבותיי, תם הטקס, תעלו על מדים, בלי תנאים. כי תנאים זה רק לפני החופה, תתקדמו.

# ישראל כהן, מאכער, שליח מצווה בטפשורת, מייבב נגד היועמ"ש גלי בהרב מיארה על כך שאינה מוכנה לייצג את גועליציית האפסים בבג"ץ. "צריך להחזיר את הרפורמה המשפטית, כי לכולם ברור שהיועמ"שית עובדת בשירות הממשלה הקודמת להפלת הממשלה הנוכחית. יש אליטה משפטית ששולטת במדינה, חבל שהרפורמה המשפטית לא יצאה לפועל".

כן, זה ישראל החניוק, שלא שירת בצה"ל ועד 2018 סירב לעמוד דום בצפירה בימי הזיכרון. אבל הוא מתאים להיות חבר במטכ"ל החרדי, כדובר צל"ח, צבא השתמטות חרדי. הוא גם דובר יידיש, הוא מתאים.

# פיתהמר בן גביר, אל צבאות אדוניי, אמר בראיון לגלי ישראל כי הוא חושש לביטחונו של אבי האומה, כי השב"כ נרדם בשמירה. הוא הוסיף שהמשטרה פועלת, השב"כ לא. אחרי חצי שנה שבה נלחם בשר הביטחון וברמטכ"ל, פיתהמר מרחיב את הגזרה גם לשב"כ, כי הוא מתכונן לוועדת חקירה כלשהי, וכמובן גם לבחירות.

המשטרה של פיתהמר קורסת. נרשמו שיאים נדירים ברצח בחברה הערבית, בחברה היהודית, אלימות נגד נשים ובמשפחה בכלל, גניבות רכב, השחתה של הספ"כ, מינויים בלתי סבירים בעליל, הפקרות פיקודית שלפיה לשכת השר מנחה דרג פיקודי משני ואף זוטר בביצוע משימות. וזה באמת על שן אחת במזלג. אם הוא שם עצמו אחראי על ביטחונו של אבי האומה, יש מקום לדאגה.

# משתתפי כנס הנדל"ן באילת שרקו בוז ושאגו "בושה, בושה" למירי "המחוננת" רגב ולסמוצ'קנע גרנד־מייזר במהלך הראיונות. סמוצ'קנע עוד איים שיירד מהבמה בגלל "אווירת פילוג". הוא אומנם ירד לכמה דקות, אך שב כמו כלב של יחידת עוקץ, מחונך, מאולף. הבנאדם מייחל לאהבת המונים, אבל מקבל ברקסים בכל מפגש עם ציבור שאינו כולל באבא־בובות. מירי, שמתגאה בכל פרסום שהיא תא"ל במיל', האשימה את אמ"ן ושכחה שהיא חברה בקיבינימט הביטחוני־מדיני. "יש לי בטן מלאה על מה שקרה ב־7 באוקטובר. אחרי המלחמה אדאג שתהיה ועדת חקירה, שתבדוק מה קרה עם חמאס מורתע", אמרה. הקהל שאג - "קחי אחריות, לכי הביתה", אבל המחוננת לא התרגשה.

"לא למדתם כלום מ־7 באוקטובר, ההסתה עדיין נמשכת. אני מצפה להתאחד ולבדוק מי הביא למצב הזה. לכם יש אג'נדות פוליטיות, לא יעזור לכם".

אל"ף: נכון, לא יעזור לנו, אנחנו תקועים עם אבי האומה וגועליציית האפסים שלו; בי"ת: מי היא בדיוק שתדאג לוועדת חקירה ממלכתית ומקיפה? יש לה מנדט מאבי ואם האומה לדבר ככה? הם רוצים ועדה? גימ"ל: מה זה "יש לכם אג'נדות פוליטיות"? למחוננת אין אג'נדה, או שהיא לא מבינה את המושג אג'נדה? אני אבחר ב־לא מבינה.

ד"ר גלעד מלאך, ראש תוכנית חרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה, מעריך שהפסקת התקציבים לחברה החרדית תתבטא באיבוד של 500 מיליון שקל בשנה. לדבריו, הסכום מהווה כשליש מתקציב הישיבות השנתי.

וואי, וואי, איזה עצוב. הבאבא־בובה יצחק יוסף באמת ייקח את עדתו לחו"ל? שמעתי שבחו"ל מחלקים געלט קדוש ליידעלך, רק כדי שילמדו תוירה. מתי הם עוזבים? אני לא רוצה להיות בחופשה כאשר החיזיון הזה יקרה.

# ניסים ואטורי, נזר הבריאה, איבד את רישיון הקבלן שלו לשלוש השנים הבאות ונקנס בכ־43.5 אלף שקל. משרד הבינוי והשיכון בדק ומצא, על סמך תחקיר בחדשות 12, שוואטורי הוא קבלן מבצע בפרויקט בנייה בתל אביב. זו תורתו אומנותו, להיות קבלן. על הדרך נזר הבריאה מחלטר בלהיות - כשהוא פנוי - סגן יו"ר אגם הדרעק.

# אחרי הביזיון בבודפשט, שבו הייתה נבחרת הכדורגל שלנו קורבן להתעללות על ידי נבחרת איסלנד – ושוב נפלנו על הגבות, לא נהיה במפעל בינלאומי בכדורגל לפחות 58 שנה, כי היורו הבא יהיה ב־2028. התברר שאנחנו בחברה טובה. רק 19 מ־55 נבחרות באירופה לא השתתפו ביורו מעולם: לוקסמבורג, מונטנגרו, ארמניה, מולדובה, אזרבייג'ן, ליטא, קזחסטן, בלארוס, קפריסין, גיברלטר, מלטה, איי פארו, אסטוניה, קוסובו, בוסניה, סן מרינו, אנדורה, ליכטנשטיין ואנחנו.

לפחות חצי מהכמות של "אימפריות הכדורגל" האלה זכו להתעלל בנו בטורנירים שונים, כולל האחרון. רק לקפריסין, מלטה ולוקסמבורג (בשתי האחרונות כדורגל הוא חוג, סוג של פעילות פנאי לא מקצוענית) יש כמות שנים גדולה יותר של כישלונות. ישראל באירופה מ־1992. עד אז הסרחנו ב"כישרון הנדיר שלנו" את אסיה במשך 22 שנים, ממקסיקו 70', המונדיאל שבו השתתפנו.

עכשיו יהיה מאמן חדש, בלי מנג'ר. כי בכדורגל שלנו, כמו בפוליטיקה דרעק, תמיד מחפשים את האיש/הקורבן הבא להדחה, במקום לחפש ולהשקיע בדבר הבא. בדיבורים, הערכות, ביזוי היריבות, מאכערים שמהללים את הסחורה שהם מייצגים - אנחנו בפודיום בכל אירוע.

# דוח הבריאות השנתי של משרד הבריאות דירג את בתי החולים לפי רמת הזיהום. שערי צדק ורמב"ם הם הכי מזוהמים, סורוקה הכי נקי - בין בתי החולים הגדולים. בית החולים המזוהם ביותר הוא לניאדו בנתניה, אבל אל דאגה. הוא מוגן בידי חסדי השם של החרדים, אז לא תתפגרו שם אם תתאשפזו, ואם תרבו בתפילה, תזכו גם לצאת מבית החולים הזה.

בית החולים הגדול ביותר בארץ, שיבא, לא מעביר נתונים על זיהום כבר שנתיים, אבל מנהליו טוענים שהם הכי טובים בכל תחום. כך גם אני טענתי בתיכון, כאשר פקדתי את כיתת הלימודים יום כן, יום לא, יום למה לא, יום לא כדאי לי ויום בשביל מה לי, אבל הייתי הכי טוב, אם כי לא הכנתי שיעורים מעולם, ובבחינות עזר לי הזיכרון כדי להגיע ל־60. אבל באמת שהייתי הכי טוב.

מבין בתי החולים הבינוניים, וולפסון וכרמל הם המזוהמים ביותר. אני לוולפסון לא הולך עם נזלת, כי המצב עלול להחמיר לדלקת ריאות, ועוד יכרתו לי ריאה בטעות, כי מי שלא עושה לא טועה, גם אם הוא מזוהם. איכילוב, שהוא בתחום מגוריי, קצת מדאיג אותי, בתחום החיידקים שעמידים לרוב התרופות האנטיביוטיות. בסאב־טקסט, אם אתה מאושפז שם, יש סיכון סביר שתצא בשקית, אמא'לה.

בשנים 2018־2019 מתו כ־7,600 בני אדם כתוצאה מחשיפה לזיהום בבתי חולים. אבל יש נחמה פורתא: רבע מהם לא החזיקו 30 יום, והשאר נלחמו במשך שנה, אבל הפסידו. האמת, היה יכול להיות גרוע יותר, אם זה היה קורה לי.

# אלוף (במיל') מוטי אלמוז, ראש אכ"א לשעבר: "ביום שבו 5,000 מתגייסים יודיעו בבקו"ם שהם לא מתגייסים בלי חרדים ושהם מוכנים לשבת בכלא עד שחרדים יתגייסו, ייפתר משבר הגיוס. אני חושש שאנחנו לא רחוקים משם". את זה עוד לא ניסינו, וההחלטה על תחילת הניסיון היא בידי מועצת התלמידים הארצית. אם התלמידים, המלש"ב, יודיעו בצו שני שזו המגמה, זה גם יהיה הפתרון. כפי שאין כלא כשר למהדרין לעריקים חרדים, עם סוהרים שהם אברכים ופרחי רבנות, עם טשולנט וקיגל ירושלמי בתפריט, אין כזה כלא מתאים בגודלו גם לחילונים, שמעוניינים בפסטה פירות ים לצהריים ובאגס־בנדיקט עם סלמון ובייקון לארוחת בוקר. עם סלט ירקות כמובן וגבינות, כי צריך B12.

# סמוצ'קנע גרנד־מייזר הודיע על קידום "חוק יסוד המילואימניקים". לפי הצעת החוק, שהיא הנדוס תודעה מלא־מלא, המילואימניקים יזכו להטבות מפליגות, כגון קרקעות בחינם או כמעט חינם, עדיפות בתעסוקה, בלימודים אקדמיים, קבלה למעונות יום ומכרזי רכש. אבל סמוצ'קנע, רגע, איפה ה־9 מיליארד שהבטחת לפני כמה שבועות? איפה הכייסף. לאן הלך, מי לקח? כי למילואימניקים הוא לא הגיע.

# בבחירות לבאבא־בובות הראשיים, יהיו בין הבוחרים חמישה דיירים מאגם הדרעק. הגועליצייה רוצה שההליך יתקיים באחת מהוועדות, חס וחולילה בהצבעה חשאית. היועמ"שית של אגם הדרעק מבקשת ייצוג נשי וגם לאופוזיציה. בסדרררררר. בפורים הזה כל אגם הדרעק מתחפש ליעל לוי, ששרה את "בלדה לנאיבית". מזל שהיועמ"שית לא דורשת רבעצען שתהיה באבא־ברבי.

# נשיא קולומביה מאיים להתנתק מאיתנו, כי הוא לא אוהב יותר. מה יהיה עם כל המשתמשים בחומרים משפרי תחושה? מה יהיה עם הקוק? שוב נצטרך לתת סוכר ענבים באף, או אבקת כביסה? למה ככה? הקולומביאני לא קרא את הדוח על בתי החולים? משתמשים עלולים להגיע לאשפוז, ודי, תם הטקס. שישקול שוב, אני מתחנן. אגב, רק לפני מעט קט אבי האומה הצהיר שאוהבים אותנו בעוילם־גוילם, ש־כ־ו־ל־ם מתקשרים אליו לברך ולהתייעץ. אז מה נהיה?

# מובילאיי חנכה השבוע קומפלקס ל־2,700 עובדים בהר חוצבים. זה עלה לחברה מיליארד שקל. אני מצאתי בזה פתרון תעסוקתי לחרדים. הממשלה תשפה את מובילאיי על עלויות הבנייה ותוסיף פרמיה על ההשקעה של 300 מיליון, שזה פיאסט (מטבע ישן של 25 אגורות) בשביל מוישה גפני. הוא נותן להם את זה ממה שנופל לו מהכיס האחורי של הפיג'מה, כאשר הוא מתכונן לשאבעס. הממשלה גם תקים בית מקדש, אבל קטן, שאפשר יהיה לזבוח בו בצהריים. מאחר שיועסקו רק חרדים, יוקצו חמש שעות ביום לתפילות ולימודי קוידש. המדינ'ע תסבסד קצת בשכר. לי זה נראה מדהים, ולכם?

# ינון מגל, סוג של מאכער של אבי האומה, במסר אישי ברדיו 103FM: "ישראל מדורגת במקום השני במדד האושר העולמי אצל צעירים מתחת לגיל 30". איני יודע מי ביצע את המחקר, אבל אני מעריך שהמחקר מתייחס רק לחרדים מתחת לגיל 30, שעושים כושר על הסטנדר בכוילל, מתחתנים עם נערות צעירות בשידוך, שיודעות שקול באישה ערווה, אז הן שותקות ולא ביקורתיות כמו כיפוש, למשל. בימי חמישי הם נותנים חזק באלכוהול, טשולנט וקיגל. בשישי בבוקר הם משתכשכים במקוואות. עבודה זה איסור קדוש בשבילם, שירות צבאי נפסל בידי אלוקים וראש השבט של לוי. אני כמעט משוכנע שבני השבט שלי, שבט אורדון (אוהדי הפועל ר"ג), לא נדגמו במחקר. אבל זה מתאים לינון לשרת את אדונו, אבי האומה.

זהו זה קינדערלך של שאבעס־קוידש. זכרו נתון אחד בשאבעס: אנחנו לא מצפים רק לשחרור של 134 החטופים והשבויים, אנחנו מצפים לשחרורם של 9.842 מיליון תושבים בכתריאליבק'ה, שחטופים כבר 17 שנה אצל אבי האומה, ושל ערימת המוקיונים שמינה לתפקידים בכירים - אבל הם לא היו משיגים ג'וב של ליצן רפואי בבית חולים נגוע בזיהום. זה המצב.

כפי שאמר מייקל "הסנדק" לאשתו קייט: "אני עשיתי כל שביכולתי, קיי, להגן על כולכם מפני כל הרוע שבעולם". והיא השיבה לו: "אבל אתה הפכת לכל הרוע שקיים, בשבילי". שימו את אבי האומה בסצינה הזו באמצעות תוכנת AI. ותחשבו על זה.

 [email protected]