ה"ניו יורק טיימס" דיווח הבוקר (חמישי) כי נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ שוחח הלילה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. לפי הדיווח, המבוסס על שני גורמים שתודרכו בנוגע לשיחה, לא ברור על מה השניים שוחחו ואם זו הייתה שיחתם הראשונה מאז שטראמפ עזב את הבית הלבן. הידיעה הזו, יכולה להיות בהמשך להתברר כידיעה דרמתית.

למה הידיעה הזו חשובה? כנראה שיש ריח של משהו גדול באוויר, אני אנסה לתת את הסימנים המקדימים המשמעותיים של הימים האחרונים, הקשורים בנושא, והיציאה החוצה, בו זמנית, מכמה "קני שיגור" שמעידים (בד"כ) על האצה של תוכנית. נתחיל עם "התוכנית" עצמה, אותה ניתן לקרוא בטור שעשיתי למעריב בדצמבר 2023. 

התוכנית (המעודכנת אחרי ה-7 לאוקטובר) והיא כוללת תוכנית המכילה את התנאי שלפיו לכוחות הביטחון הישראלי יהיה חופש תנועה בתוך הרצועה, בדומה לשטחי B ברשות, העשויה להסדיר את נושא סיום הלחימה ולהביא לפריצה לעבר מזרח תיכון חדש, כאשר התמורה לסעודים מתקיים בדמות קבלת ברית הגנה אפשרות לתוכנית של העשרת גרעין למטרות אזרחיות.

שוק בעזה (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
שוק בעזה (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

את המהלך לצירוף הסנטורים הרפובליקנים מוביל הסנטור הוותיק לינדזי גראהם, שהיה בסוד ענייני העסקה עוד משלבי ההתגבשות שלה וטרום אירועי ה – 7 לאוקטובר. גם לאחר שהחלה הלחימה, בשורה של ביקורים במרחב, הכוללים דילוגים בין המפרציות למצרים וישראל התייחס גראהם לאפשרות שניתן יהיה לקדם את אותה עסקה, בציוץ שקבע כי: לישראל חלון הזדמנויות עד יוני 2024 לסגירת עסקת הנורמליזציה.

יחד עם זאת, החשש "הטבעי" הוא, שמועמד הרפובליקני, הנשיא לשעבר טראמפ, רגע לפני הבחירות, יסרב להעניק את ההישג הזה לממשל ביידן ויפעל לטרפד את יכולת גיוס הסנטורים הרפובליקנים להצבעה בעד המהלך. החשש הזה בהחלט מובן למי מהרפובליקנים שמבקש לקדם את העסקה האזורית, ולכן החתן קושנר נשלח לפוקס ניוז להסביר מדוע הסכם שכזה הוא בכלל ההמשך של הסכמי אברהם, המהווה למעשה הישג של הנשיא טראמפ ולא ביידן. ממשל ביידן מצידו, מקפיד גם לשמר את הקרדיט של ההישג בדמות השם "הסכמי אברהם" וגם בשורה של התבטאויות ומעשים שמאפשרים לטראמפ להסתכל על הסכם שכזה כחלק ממורשתו, באופן שלא יביא לטרפודה על ידו.

מה אנחנו יודעים מהימים האחרונים?

ג'ק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, צפוי לבקר השבוע בסעודיה ולהיפגש עם בן סלמאן. על פי הדיווח, מטרת ביקורו העיקרית של סאליבן היא ניסיון קידום עסקת חבילה שכוללת גם נורמליזציה עם ישראל, שבינתיים נדחתה בגלל סדקים בצלע. אתמול גנץ בנאום שלו מדבר על זה "שהסכם נורמליזציה עם סעודיה שישלב מעשה מדיני תוך הקמתה של מנהלת בינלאומית של מדינות ערב לרצועת עזה – נמצא בהישג יד. אפעל ואתמוך לקידום הנושא."

אשר על כן, נראה כאילו שורה של סימנים, יכולים לאפשר לנו את הפריצה לעבר הצגתו של מתווה חדש לנוסחה של "מגה דיל" לסיום המבצע ופתיחה של הסכמים אזורים.

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה ובעל ההסכת "אמריקה בייבי".