מחיר מניית טסלה, חלוצת הרכב החשמלי, שם נרדף לכוכבת בתחום, נופל. זוהרה של החברה הציבורית בשליטת אילון מאסק, היזם האמריקאי יליד דרום אפריקה, המוכשר והאדיר ביותר של הדור האחרון בעולם, נמוג. טסלה כבר לא יכולה להמריא כמו המיזם המוביל השני של מאסק בחדשנות אדירה, שיגור לוויינים לחלל באמצעות משגרי פאלקון ייחודיים. זאת באמצעות חברת ספייס אקס, שאינה ציבורית. מסירת כלי רכב חשמליים של טסלה אשתקד עדיין הייתה בעלייה, אך המצב החמיר ברבעון הראשון של שנת 2024, אז החברה מכרה בעולם 386,810 כלי רכב חשמליים, ירידה של 8.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד שבו נמכרו 423 אלף כלי רכב. מכירותיה של טסלה מחוץ לארה"ב ירדו ברבעון הראשון של השנה ב־20% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. חלקה של טסלה במכירות רכב חשמלי בתוך ארה"ב היה בשנת 2023 56%, לעומת 80% בשנת 2019 ערב הקורונה.

"טילים איראניים" על נתב"ג: הרמז מטהרן לקראת פעולת הנקמה - והאיום של נתניהו
עימות נוסף בדרך? היועמ"שית בהודעה מעוררת מחלוקת לממשלה

טסלה, שהייתה בטוחה בבכורתה בתחום הרכב החשמלי וייצרה ברבעון הראשון של השנה 433,371 כלי רכב, נתקעה עם עודף ייצור ותיאלץ לשוב ולהפחית מחירים. צריך להודות: העניין שמגלים רוכשי הרכב בעולם ברכב חשמלי הולך ויורד בהתמדה בכל העולם, בגלל עלות האחזקה, עלות אדירה של מחיר התיקונים אחרי תאונה, נפילת הערך במהירות לרכב מיד שנייה שלא לדבר על קשיים להפעלת הרכב בתנאי קור קיצוניים. הנהגים מעדיפים יחסית בשנה האחרונה יותר ויותר רכב "פלאג אין", עם שני מנועים - אחד בנזין או דיזל והשני חשמלי, מה שבטוח בטוח. אפשר להגיע ליעד בכל מקרה ובכל מזג אוויר ולמלא או המצבר או מכל הדלק לפי הזמינות.

עלייה במכירות

בארה"ב מכירות כלל החברות של רכב חשמלי ברבעון הראשון של השנה לעומת הרבעון המקביל 2023 עדיין עלו ב־15%. החברות "האחרות", כלומר למעט טסלה, הגדילו את מכירותיהן ברבעון הראשון של השנה ב־33% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2023. מי שמכה את טסלה היא סין, כפי שהכתה את ענקית הטכנולוגיה אפל שגם סובלת מירידה במכירות בגלל התחרות מצדן של יצרניות טלפון נייד ומכשור תואם מסין. הצפת העולם בתוצרת אמינה וזולה כה מפחידה את האמריקאים שהם רואים בכל מכשיר סיני או רכב סיני שנכנס לארה"ב זרוע ריגול של הצבא הסיני. לא ייאמן: יצרני הרכב החשמלי הסיניים כבר שולטים ב־60% מתפוקת הרכב החשמלי בעולם. אחת הסיניות הבולטות היא חברת BYD שרכביה כבר מסתובבים בכבישי ישראל, עיניכם הרואות. בעוד שהרכב הזול ביותר של טסלה מודל 3 נמכר בסין במחיר השווה ל־34 אלף דולר, הרכב היקר של BYD שיש לה כושר ייצור של 4 מיליון כלי רכב בשנה בסין, הוא ATTO3 שנמכר בסין בסכום השווה ל־16,660 דולר ויש לה מודל אפילו זול יותר, Seagull, במחיר השווה ל־9,700 דולר, אין זו טעות, פחות מעשרת אלפים דולר.

המלחמה הוכרעה: ייתכן שכיום BYD מייצרת יותר כלי רכב חשמליים בעולם מאשר טסלה. לחברה גם מפעל לסוללות, הבסיס לכלי הרכב החשמליים, הרביעי בתפוקתו בעולם בתחום. הלהיטות של סין כה גדולה עד שגם חברת הטלפונים הניידים וציוד האנטנות הנלווה שיאומי הודיעה לפני מספר חודשים על השקת רכב חשמלי, Xiaomi SU7.

השקת רכב חשמלי BYD, אפריל 2024  (צילום: רויטרס)
השקת רכב חשמלי BYD, אפריל 2024 (צילום: רויטרס)

המשק הסיני בהאטה של ממש בקצב הצמיחה, בעיקר בגלל המשבר העמוק ביותר שלו מעולם בתחום הבינוי. חברות בינוי ופיתוח ענקיות עם חובות אדירים קורסות, חלקן מקבלות עזרה ישירה מהממשל הסיני או באמצעות המערכת הבנקאית הסינית בהתוויית הממשלה. השבוע קרסה עוד חברת בינוי ופיתוח, Shimao Group. כדי שלא להעמיק את המשבר המשקי הסיני ולהבליט את כישלונו של הנשיא שי ג'ינפינג, ממשלת סין החליטה להגביר את סבסוד התעשייה הירוקה, בעיקר כלי רכב חשמליים, תעשייה, פאנלים סולאריים להפקת כוח חשמלי, בהמשך להתוויית השקעות אדירות בתחום שבבי הזיכרונות מהדור החדש שארה"ב הטילה על כל העולם המערבי איסור למכור או לעזור לסין בתחום.

כושר המצאה זריז

סבסוד הרכב החשמלי של סין, יחד עם כושר המצאה סיני זריז והוזלה בעלות הרכיבים, מביאים להשתלטות עולמית של הסינים בתחום הרכב החשמלי. בשנת 2019 היו כבר 500 יצרני רכב חשמליים בסין, אשתקד נותרו לפחות 100 יצרניות רכב חשמליים סיניות. ייתכן כי לשוק המקומי בסין יש עוד מאות יצרניות נוספות קטנות. בשנת 2019 טסלה הקימה בתוך חצי שנה מפעל אדיר שלה בשנגחאי, המפעל הראשון בסין שכולו בבעלות זרה, מפעל המשמש את טסלה ליצוא הן עבור השוק הסיני והן לשאר העולם. האם הייתה זליגה של ידע מהמפעל של טסלה לסיניות? סביר שכן, כמו בשאר ענפי הטכנולוגיה שהסינים ממהרים ללמוד, לאמץ להעתיק ולייצר זול יותר. החברות הסיניות לרכב חשמלי לא נחות, ממהרות להקים מפעלים במדינות רבות בעולם כדי לרצות ממשלות מקומיות ולהגביר את החדירה.

אילון מאסק (צילום: רויטרס)
אילון מאסק (צילום: רויטרס)

ההשתלטות הסינית גוררת כעס במערב, בעיקר בארה"ב של ממשל ביידן המנסה להיבחר בשנית השנה בחודש נובמבר. קשה לו לראות כיצד מקומות עבודה בתעשיות חיוניות זולגים לסין. ביידן מנסה להרחיב תעשיות מתקדמות ולמעשה מסבסד תעשיות ירוקות בעשרות מיליארדי דולרים, מעין שוחד בחירות, העיקר להיבחר, כפי שהוא עושה בכל התחומים עם ניפוח תקציבי חסר תקדים, כולל מחיקת הלוואות שניתנו במאות מיליארדי דולרים לסטודנטים. הסבסוד הוא החל מתעשיית הרכב החשמלי ועד סבסוד שבבי זיכרונות מתקדמים שהממשל האמריקאי קורא להם לחזור הביתה, שבבים שהם חלק חיוני בתעשיית הרכב החשמלי עם מערכות ניטור פנימי וחיצוני לרכב ועד לנסיעות ללא נהג ליד ההגה.

ליישר את ההדורים

ביידן נמצא בשנת בחירות, את זה אתם יודעים מהלחץ שהוא מפעיל על ישראל לסיים המלחמה בעזה בצורה סבירה, לעצור בשערי רפיח, שפעולה ישראלית לא תפגע בבוחריו מהשמאל הרדיקלי במפלגה הדמוקרטית. הדבר האחרון שביידן היה רוצה זה סגירת מפעלים והאטה בתחומים של רכב חשמלי ופאנלים סולריים העלולים להפחית את התפוקה האמריקאית ולגרום לכעס בקרב המשתכרים מתעשיות אלה בואכה הבחירות בנובמבר. שם המשחק הוא משרות אמריקאיות בתקופה קריטית שבה יתקשה ביידן להיבחר לכהונה שנייה.

בתוך חמישה חודשים מבקרת השבוע שרת האוצר האמריקאית ג'נט יילן פעם שנייה בסין כדי ליישר את ההדורים עם ראשי המשק והשלטון בסין ולבחון מה עושים עם "עודף כושר הייצור" הסיני הנובע מההאטה בפעילות הכלכלית בסין, דבר שדוחף את הסינים לייצר ולייצא בכל מחיר.

ג'נט יילן (צילום: רויטרס)
ג'נט יילן (צילום: רויטרס)

שרת האוצר, לשעבר יו"ר הפד, החלה את ביקורה לא במקרה במרכז התעשייתי האדיר של הכרך, אפשר לומר ההייטקיסטי המתקדם בגוואנגז'ו. ביידן שלח את המשלחת האמריקאית לסין לא לפני ששוחח עם נשיא סין שי ג'ינפינג. ארה"ב טוענת כי סין מציפה את העולם וארה"ב במחירי היצף של סחורה מסובסדת בגלל עודף כושר הייצור שלה. אי אפשר לסבול זאת, אומרת אמריקה, זה עלול לפגוע בתעשייה העולמית והאמריקאית וכמובן לפגוע ביצירת מקומות עבודה כגון בענפי הרכב החשמלי והפאנלים הסולריים. הביקוש הפנימי בסין חלש מבחינת כוח הקנייה לרכוש כמויות אדירות של התעשייה הסינית.

מנגד, סין טוענת כי העיצומים חובקי העולם המערבי בראשות הממשל האמריקאי, בנושאי טכנולוגיה מתקדמת, בעיקר שבבי זיכרונות מתקדמים, עלולים לגרור משבר במשק העולמי. ארה"ב טוענת כי הצפתה עם פאנלים סולריים בסבסוד ממשלת סין מביאה להשקעות מסובסדות מוגזמות בסין בתעשיית האלומיניום והפלדה ויחד עם הסבסוד של רכש חשמלי, פוגעת בתעשייה האמריקאית המנסה להתאושש בענפי המתכת והסוללות לרכב חשמלי. יילן לא אומרת כי אם השיחות לא יועילו האמריקאים יטילו מגבלות חדשות על היבוא מסין, כפי שעשה הנשיא הקודם טראמפ ובמידה פחותה הנשיא הנוכחי ביידן, אך לא מוציאה מכלל אפשרות פעולה אמריקאית מסחרית נגד סין.

מלחמת מטבעות

שני המחנות האמריקאיים, הדמוקרטים והרפובליקנים, תמימי דעים בסוגיה זו להכות בסין ככל שיידרש. גם האיחוד האירופי בודק את הסובסידיה של ממשלת סין לרכב חשמלי, שהביאה להצפת השווקים במחירי היצף של הרכב החשמלי. לא זו בלבד, מלחמת מטבעות מתפתחת בין סין לארה"ב. האמריקאים רומזים על החלשה מכוונת של היואן על ידי הבנק המרכזי של סין, כדי שסין תהיה תחרותית בשווקים הבינלאומיים.

האמריקאים גם מודאגים מחוסנם של הבנקים הסיניים, שנאלצים להגביר מתן הלוואות בהכוונת הממשלה הסינית. יילן אומרת כי בביקורה הנוכחי בסין היא דנה במעמדם של "בנקים הגדולים מדי מכדי ליפול" בשתי המדינות, סין וארה"ב, מושג האומר כי ממשלות בעולם לא יכולות להרשות לעצמן כי בנקים כאלה ייפלו ואז בהכרח תבוא הצלה ממשלתית על חשבון משלם המסים, כפי שהיה בישראל בשנת 1983. סין וארה"ב מתכוונות לבצע עוד "מבחני קיצון" לבנקים שלהן לבחון תסריטים למניעת קריסת בנקים.

בעקיצה למנהיג סין שי ג'ינפינג, שרת האוצר האמריקאית אמרה בביקור כי על הסינים לחזור ליסודות שהנחיל מייסד המשק הסיני המודרני בשנת 1992, דנג שיאופינג, שפתח את המשק בסין לעולם.

בלי הישגים

אני מוסיף כי כל נשיאי ומנהיגי סין הלכו בדרכיו עד לנשיא הנוכחי, שסטה מהדרך של כלכלת שוק שהפריחה את סין והחל לאפשר למפלגה הקומוניסטית להתערב מחדש בענייני המשק, ולמעשה הפך עצמו למעין קיסר, אחראי לדעתי למשבר הכלכלי הסיני הנוכחי והנסיגה של סין לאחור מקצב צמיחה שאפיין אותה במשך ארבעה עשורים. ההערכות בארה"ב הן שיילן לא תגיע בביקור הנוכחי להישגים של ממש מול הסינים. האמריקאים טוענים כי הסינים הם יצרני החרושת השלישיים בעולם, אבל מקום שישי בצריכה. אין איזון, דבר שפוגע גם באיזון של הסחר העולמי. את נשיא סין הטענות האמריקאיות ממש לא מעניינות, הוא מבקש להתריס על חסימתה של סין לגישה לטכנולוגיות מתקדמות, בעיקר שבבי הזיכרונות.

נשיא סין שב ומאיים לכבוש את טייוואן. הוא מתגרה בכוחות צבאיים של ארה"ב בדרום מזרח אסיה, הכל כדי להגיע למעמד של מעצמה עולמית שאינה נופלת בכוחה מארה"ב. לדעת ג'ינפינג, סין חייבת לעבור לשלב הבא בזינוק הכלכלי שיכלול מחקר, המצאות, חידושים, רכב חשמלי, חומרים חדשים ובינה מלאכותית, הכל במסגרת "כוח פרודוקטיבי חדש" - מושג שטבע נשיא סין לעודד את עמו. הסינים מפחיתים את צריכתם בשיעור משמעותי בשל המשבר המשקי בסין וגם בגלל שיש ירידה בתחושת העושר.

בעוד מדד ה־500 בארה"ב עלה בשנה האחרונה ב־27%, ה־50 באירופה ב־16%, הניקיי היפני ב־43% וה־SEBSEX ההודי ב־25%, המדד הראשי בשנגחאי ירד ב־8% והמדד במושבה שנבלעה על ידי סין ודוכאה, הונג קונג (הנג סנג), ירד ב־11%. סוכנות הידיעות הסינית אומרת שאל לארה"ב להפוך סוגיות מסחריות לסוגיות פוליטיות או ביטחוניות. במלים אחרות: סין לא מתכוונת לעזור לביידן במרוץ לנשיאות, רכביה החשמליים ימשיכו להציף את כדור הארץ.