עצם קיום הדיון במועצת הביטחון של האו"ם בנושא החטופים הוא הישג של ישראל. ליתר דיוק, של שגרירה באו"ם גלעד ארדן. הוא זה שבשבועות האחרונים עמל קשות, השקיע הרבה זמן ומרץ, קיים אין ספור שיחות עם שגרירים במטרה לשדלם ולקבל הסכמתם לקיים דיון מיוחד במועצת הביטחון בנושא החטופים.

"המצב ברור": כך מתייחסים בעולם הערבי למתיחות בין נתניהו לגלנט
ג'ק סאליבן יגיע לישראל עם הצעה מפתה - צריך לומר לו לא! | פרופ' יעקב נגל

מיותר לציין, שמי שתמכה במטרה זאת וסייעה לארדן להשיג לבסוף הסכמה לקיום הדיון, היא ארצות הברית. עם כל חשיבותו של הדיון, במיוחד מבחינתה של ישראל, ואסור לזלזל בכך, אין לצפות שהוא יניב תוצאה מעשית או משמעות פרקטית. הוא לא יקדם במאומה את שחרורם של החטופים.

הדיון הוא בלתי רשמי. גם יתקיים לא באולם הקבוע של מועצת הביטחון, אלא באולם צדדי. לפי שעון ישראל, הדיון יתחיל ב-22:00 בלילה, יימשך שלוש שעות ויסתיים ב-01:00. ארצות הברית היא המארחת (host) של הדיון, ו-16 ארצות חברות תומכות בקיום הדיון (co-sponsors), ביניהן צרפת, בריטניה, אלבניה, אוסטריה, בלגיה, קנדה, קרואטיה, צ'כיה והונגריה. בולטת העובדה שאין ביניהן אף מדינה-חברה ערבית או מוסלמית. גם רוסיה וסין לא תמכו בקיום הארגון. 

במסמך לקראת הדיון (concept note) נטען כי "החזקתם (של החטופים) היא בלתי חוקית ומערערת על השלום והביטחון בעולם". יפה מצדה של מועצת הביטחון. כמעט שמונה חודשים לאחר המתקפה הרצחנית-נאצית של חמאס שכללה מעשי רצח מצמררים, מעשי אונס וחטיפה - המוסד האומ"י הנחשב ליוקרתי, קובע שהחזקת החטופים היא בלתי חוקית. האמרה המפורסמת "מוטב מאוחר מאף פעם לא", מקבלת נימה מפוקפקת.

משפחות החטופים בהפגנה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים בהפגנה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

זה לא מפחית מהעובדה שהדיון המיוחד על החטופים במועצת הביטחון הוא חשוב בעצם קיומו. ישתתפו בו גילי רומן, אחיה של ירדן רומן גת, ששוחררה מהשבי. כמו כן, תנאם פרופ' רות הלפרן קדרי, מיוזמות פרויקט דינה לאיסוף ותיעוד הוכחות למעשי אלימות נגד נשים שביצעו מחבלי חמאס, שהוזמנה מטעם ארצות הברית.

בשיחות עם דיפלומטים בכירים הם מציינים במיוחד את חשיבות הדיון כאירוע שלראשונה במסגרת מועצת הביטחון, הגוף היחידי במערך האו"ם שהוא בעל סמכות לאכוף החלטותיו גם בכוח צבאי, יישמע את מה שהגדירו "הסיפור המלא והמזעזע" על האכזריות והברבריות של חמאס  ב-7 באוקטובר, ו"תיאור מדויק ואמין על מצבם הנורא של החטופים". הדיון יעסוק גם בהיערכות של פעולות סוכנויות האו"ם ובמידה שביכולתן לפעול להגברת הלחץ על חמאס ולקידום שחרור החטופים.

משפחות חטופים במסיבת עיתונאים בת"א (צילום :אבשלום ששוני)

שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, צפוי כמובן לשאת נאום בדיון. "המועצה תיאלץ סוף סוף להסתכל בעיניים של ד"ר שושן הרן (שנחטפה מביתה שבקיבוץ בארי ושוחררה) ואיילת סמרנו אימו של יונתן סמרנו ז״ל (שגופתו נחטפה בידי עובדי אונר״א לעזה), ולהפנים שישראל לא תעצור עד לשחרור החטופים ושהכתובת הנכונה להפעלת לחץ הוא ארגון הטרור המפלצתי חמאס".

מבחינתו של הארגון העולמי ובמיוחד של מועצת הבטחון העיתוי של קיום הדיון על החטופים היום הוא לא בדיוק נוח. בימים האחרונים רוסיה הגבירה והסלימה את התקפותיה באוקראינה, מפציצה ערים וכפרים, זורעת הרס וגורמת להרג בני אדם. לפי דיווחים שמגיעים לאו"ם בניו יורק, המצב הפנימי בסודן מחמיר, מסוכן ומאיים על מיליוני אזרחים. כן, המזכיר הכללי אנטוניו גוטרש מטייל כבר שבוע בארצות המפרץ הפרסי, נפגש עם  מנהיגיהן.

אנטוניו גוטרש (צילום: רויטרס)
אנטוניו גוטרש (צילום: רויטרס)

בכל דיון במועצת הביטחון שעסק במלחמה שמקיימת ישראל ברצועת עזה, המזכ"ל הקפיד להיות נוכח ולשאת דברים, כמובן ובאופן טבעי בגנות ישראל. היעדרו של המזכ"ל מהדיון על החטופים, עשוי להעניק לדיון איכות מיוחדת. 

השאלה הגדולה היא, עד כמה הדיון יתרום, יקדם וישפר את הסיכוי לשחרורם של החטופים? התשובה לדאבון לב איננה מעודדת. 

לפני התחלת הדיון אמר השגריר ארדן כי "אם המועצה לא תפעיל לחץ ולא תגבה מחיר מחמאס - טרור החטיפות יתפשט בעולם כמו טרור חטיפות המטוסים".